2022-07-20, 12:21
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag tycker inte att du bringar så mycket klarhet som du tror. Jag räknade antalet variabler i ditt svar:
Kod:
sannolikt 	*
förmodat	*****
förmodligen	***********
antagligen	*********
hypotetiskt	****
troligtvis 	*
eventuelll 	* 
Tycker du att det är ett solklart svar ? Vad betyder ens "och bolaget kommer förmodligen antagligen att klara en räntehöjning"

Förmodligen antagligen ? Är du på ett tjackrace eller nåt ?
Med facit i hand hade knarker2 och Truthfighter vart dubbelt så rika idag om de lyssnat på de vuxna och sålt sbb i april.
Och det är inte eventuellt troligtvis förmodat. Det är fullständigt jävla definitivt utan kanske. Länk
Citera
2022-07-20, 12:31
Medlem
Citat:
Med facit i hand hade knarker2 och Truthfighter vart dubbelt så rika idag om de lyssnat på de vuxna och sålt sbb i april.
Och det är inte eventuellt troligtvis förmodat. Det är fullständigt jävla definitivt utan kanske. Länk

Jag är fullständigt övertygad men inte helt säker.
Citera
2022-07-20, 15:22
Medlem
Citat:

Hejsan.

Personligen har jag iallafall en längre syn på ungefär cirka fem år för det här fastighetsbolaget. Med en framtidsutsikt och en förhoppning att aktiekursen ska öka i värde. Därtill passera och klättra sig upp samt förbi det jag en gång gav för mina B-aktier i Bolaget.

/Enligt min mening så har jag ingen brådska då min syn på fastighets-
bolaget är långsiktig.
Citera
2022-07-20, 15:47
Medlem
Citat:
Har varit ute ur denna långa perioder och inte ägt särskillt mycket. Sen har jag annat i portföljen som berikat. SBB är mer som en chanspost. Men tack! Alltid lätt att vara efterklok och med facit i handen.
Citera
2022-07-20, 16:59
Medlem
r4ll3s avatar
När man säljer fastigheter så bevaras det egna kapitalet (såvida försäljningen sker till bokfört värde) medan totalt kapital minskar när man amorterar och på så sätt ökar soliditeten. Dock ökar den mindre än vad man kan tro. Säljer man under bokfört värde minskar både eget kapital och totalt kapital och man får nog sälja rätt så mycket för att stärka soliditeten.

Vid en sån här situation är det rimligaste att dra in utdelningen för att ytterligare stärka soliditeten och minska den finansiella risken. Bolagets största problem är att den är så beroende av en person för att man ska uppnå detta mål och det är Ilja. Att Ilja Batljan Invest intäkter från utdelningar nästan nätt och jämnt täcker räntekostnader är stort bekymmer. Det blir svårt för övriga styrelsen och ledningen att kunna gå emot hans beslut.

Vad som är bra för Ilja är inte nödvändigtvis bra för övriga aktieägare. Även fast aktien är väldigt billig är detta ett jättestort problem.

Att fortsätta tuffa på såhär med hög utdelning och försäljningar av fastigheter är ingen bra långsiktig strategi. Det ska bli intressant att se vad som händer härnäst. Hittills har inga insynsköp skett efter Q2 vilket det nästan gjort i samtliga andra fastighetsbolag, bl a Platzer, Diös, Corem, FastPartner m.m. Någon sa att det är för att det är försäljningar på gång men Diös ledning gjorde köp i deras aktie trots att de förvärvade fastighet i Sundsvall så jag tror inte det är rätt förklaring.

Jag menar också att valutakursdifferens inte är något man kan bortse ifrån utan det är en stor valutarisk de tar som inte andra fastighetsbolag tar. Titta t ex på Balders rapport, deras valutakursdifferens är mycket lägre. När man även har den risken att titta på bortsett ifrån ökade räntekostnader är det ännu mer angeläget att minska utdelningen för att ha bättre marginal. Vad händer om euron stiger till 12 SEK/euro?
Senast redigerad av r4ll3 2022-07-20 kl. 17:03.
Citera
2022-07-20, 18:18
Avslutad
Vice VD sålt 🤣🤣😂😂😂
Citera
2022-07-20, 18:19
Avslutad
Inge bra 😉
Citera
2022-07-20, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Vice VD sålt 🤣🤣😂😂😂
Gubben prickade botten💀

Margin call???
Senast redigerad av gedigenherre 2022-07-20 kl. 18:32.
Citera
2022-07-20, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Vice VD sålt 🤣🤣😂😂😂

Kan ju förvisso ha andra orsaker än det du förmodligen tror. 🤣🤣
Citera
2022-07-20, 18:49
Medlem
Oj! Inte ett bra tecken med ett så stort insyns sälj?

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Krister Karlsson, vice vd i fastighetsbolaget Samhällsbyggnadsbolaget i Norden, har den 15 juli sålt 2,1 miljoner aktier för 13:67 kronor per aktie, sammanlagt således för 28,7 miljoner kronor.

Det framgår av Finansinspektionens insynsregister.

Krister Karlsson ägde per den 30 juni drygt 5,1 miljoner aktier i bolaget, enligt ägardatatjänsten Holdings.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt
Citera
2022-07-20, 18:53
Medlem
r4ll3s avatar
Då visar det sig att mina farhågor var befogade när Vice VD valde att sälja på 13,67 kr/aktie!! Man säljer inte på det priset såvida något inte är helt galet med bolaget. Frågan är hur man agerar nu. Att inte köpa är nog självklart men de aktier som jag har kvar, som förvisso inte är någon större summa, låter jag nog vara kvar, medveten om att de helt kan tappa sitt värde.

Man kan resonera varför vice VD väljer att sälja men jag misstänker att det är för att Ilja kör bolaget i botten genom att han är så pass skuldsatt. Han har för många röster helt enkelt så det går inte styra bolaget i rätt riktning. Hade det funnits annan VD och ledning på plats hade bolaget kunnat repa sig rejält. En annan tänkbar faktor är att det finns en hund begraven.

Märkligt att det tog så många dagar för posten att yppa sig. Kanske kommer fler säljposter framöver?

Kan någon ta reda på om Vice VD också är belånad för att dementera/bekräfta ev margin call?
Senast redigerad av r4ll3 2022-07-20 kl. 18:56.
Citera
2022-07-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Då visar det sig att mina farhågor var befogade när Vice VD valde att sälja på 13,67 kr/aktie!! Man säljer inte på det priset såvida något inte är helt galet med bolaget. Frågan är hur man agerar nu. Att inte köpa är nog självklart men de aktier som jag har kvar, som förvisso inte är någon större summa, låter jag nog vara kvar, medveten om att de helt kan tappa sitt värde.

Man kan resonera varför vice VD väljer att sälja men jag misstänker att det är för att Ilja kör bolaget i botten genom att han är så pass skuldsatt. Han har för många röster helt enkelt så det går inte styra bolaget i rätt riktning. Hade det funnits annan VD och ledning på plats hade bolaget kunnat repa sig rejält. En annan tänkbar faktor är att det finns en hund begraven.

Märkligt att det tog så många dagar för posten att yppa sig. Kanske kommer fler säljposter framöver?
Ja det ser inte bra ut. Jag sålde mitt lilla innehav innan stängning för att köpa andra aktier. Men han kan ju ha personliga anledningar till säljet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in