2022-06-25, 23:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Man lär sig alltid något nytt. Många proffs tror dock på SBB så det är inte så enkelt. Jag äger väldigt lite i bolaget men finner debatten intressant och att det råder så delade meningar. Ena lägret verkar tro konkurs medans det andra tror på en strålande framtid.
Nå det ska bli spännande att se vem som får rätt!

IB tror på 100 år av höjda utdelningar, det är han nog ensam om.
Citera
2022-06-25, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nå vem vet men jag är inte så säker på att du har helt rätt mot honom?
Lyssna en gammal fin klassiker på Youtube!

https://youtu.be/foT1ITubs1A
Citera
2022-06-25, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigJoey
Nu är börsvärdet 28.5 mdr enligt Avanza.

Om det saknas 14 mdr i balansräkningen ska bolagets aktiekurs halveras? Eller hur tänker du?
Jag sade ju faktiskt ingenting utan jag konstaterade det. Jag konstaterade också att Viceroy synade Wirecard genom att ta upp kapital från deras balansräkning som helt enkelt saknades. Som bekant är Wirecard insolvent.
Citera
2022-06-25, 23:29
Avslutad
Citat:

Ja han kan tro hur mycket som helst ,men denna människa har huvudet uppe i de blå om han tror att de blir höjd utdelning i 100år .. kom ihåg att han är en Ex politiker som är riktigt media van.
Citera
2022-06-26, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Skilj på börsvärde och balansräkning, SBB handlas till en stor rabatt jmrt med substans. Skulle det "fattas" 14 mdr i balansräkningen är ju såklart detta sinnessjukt stort men låter mest som spekulationer imo.

fast det saknas inte 14 mdr, det ligger på fel ställe enligt viceroy ( om man läser rapporten).

Sen tror jag väldigt många har svårt att förstå att stor del av sbbs räntor är fasta på en låg % och även om dom måste börja binda om räntorna på högre nivåer så kommer dom ha hunnit växa intäkterna tillräckligt eftersom dom höjer KPI varje år. skulle kpin vara 5% i 4 år innan dom behöver binda om så har dom fortfarande hunnit höjt intäkterna med ca 17%.

Det mest realistiska är att FED kommer behöva vända och sänka räntorna igen 2023. om man kollar på eurodollar futures så kommer räntorna toppa dec 2022 för vända igen. dvs marknaden tror inte att reporänta över 2% är hållbart med tanke på hur mycket skuld som finns i systemet.
Citera
2022-06-26, 08:36
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Kan man sänka utdelningen på obligationer - begär inte vissa ägare bolaget i konkurs då?

Precis som bankerna gör när det inte betalas förfallna räntor.

Man har ju skriftligt avtal på klar o förfallen gäld.

I Oscar Judes fall gick ju preffolket med på konvertering men pref är i motsats till obligationer
inga skuldebrev - liknande har hänt med förlagslån men de är svagare än obligationer (Swedbank
är ett exempel)

SBB har inte sänkt utdelningen på obligationen. Vad som hänt är att marknaden bedömer att SBB kommer få svårt att betala tillbaka pengarna och det är därför obligationen handlas med stor rabatt.
Denna signal bör man inte ignorera som investerare. Folk som agerar i dessa marknader är inte korkade.
Citera
2022-06-26, 08:49
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Börsen ligger 6 månader före. Den har diskonterat allt fram till början på nästa år redan. Frågan är vad som händer i februari 2023 och framåt.

Men de pengarna jag köpte för har jag råd att förlora. Jag tror dock att chansen till uppgång är betydligt större än risken för konkurs.

Som det är nu så ligger fler räntehöjningar på lut som även det borde vara diskonterat. Sista räntehöjning någon gång första kvartalet 2023.

Så om man inte tror på fler efter detta så borde hösten vara köpläge för fastighetsaktier.
Citera
2022-06-26, 09:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nu räknar du inte med intäkten från försäljningen.
Sälja billigt och betala dyrt för något så trivialt som att driva en skola. Inte ens förvaltningen behöver en liten kommun sköta själv om de nu är så inkompetenta.
Klarar man av att driva vattenverk och sköta avlopp så lär driften av en skola eller ett kontor vara en baggis.
Citera
2022-06-26, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sälja billigt och betala dyrt för något så trivialt som att driva en skola. Inte ens förvaltningen behöver en liten kommun sköta själv om de nu är så inkompetenta.
Klarar man av att driva vattenverk och sköta avlopp så lär driften av en skola eller ett kontor vara en baggis.
Gillar du statliga bolag? Sverige behöver inte mer byråkrati och planekonomi. Det räcker gott med EU och låt oss slippa en massa kommunism.
Senast redigerad av Truefighter 2022-06-26 kl. 09:31.
Citera
2022-06-26, 09:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Gillar du statliga bolag? Sverige behöver inte mer byråkrati och planekonomi. Det räcker gott med EU och låt oss slippa en massa kommunism.
Gillar du att pengar till utbildning och vård försvinner hos både privata och offentliga ”fastighetsbolag”.
Hela dravlet med att leka affär inom myndigheter måste få ett slut. Som privat företag finns det en fördel med att hyra kontor och andra enklare affärslokaler.
Det gäller dock inte alla, eller tycker du att Volvo cars skall hyra Torslandaverken av ett externt fastighetsbolag eller SSAB skall hyra masugnarna?
Bör staten hyra Stockholms slott och Drottningholm av SBB.
En skola är ingen komplex fastighet, det är tämligen straight forward att både bygga och drifta, det finns inga vinster att göra på att hyra av SBB.
Citera
2022-06-26, 09:46
Medlem
Citat:
Gillar du att pengar till utbildning och vård försvinner hos både privata och offentliga ”fastighetsbolag”.
Hela dravlet med att leka affär inom myndigheter måste få ett slut. Som privat företag finns det en fördel med att hyra kontor och andra enklare affärslokaler.
Det gäller dock inte alla, eller tycker du att Volvo cars skall hyra Torslandaverken av ett externt fastighetsbolag eller SSAB skall hyra masugnarna?
Bör staten hyra Stockholms slott och Drottningholm av SBB.
En skola är ingen komplex fastighet, det är tämligen straight forward att både bygga och drifta, det finns inga vinster att göra på att hyra av SBB.
Se på VD lönen för PostNord får det inte dig att skämmas så vet jag inte!
Citera
2022-06-26, 09:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Så billigt får han inte köpa fadtigheterna, de säljs på öplna marknaden.

Om jag bodde i en betald bostadsrätt värd 8 miljoner och hade en total månadskostnad på 6000 kr så skulle jag gladeligen sälja den och hyra tillbaka den för 12.000 kr i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in