2022-06-24, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Hette väl att obligationerna handlades till 50% av ursprungliga värdet vilket väl delvis kan förklaras av en tilltro på högre räntor men möjligen även att någon är osäker på om de kommer betala tillbaka. Och obligationsägarna får pengar före aktieägarna så om de får problem att betala tillbaka på lånen så kan du ju inte förvänta dig 12.5% i direktavkastning.
Varför skulle de få problem att betala tillbaks lånen?
Citera
2022-06-24, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Varför är det så viktigt? Pragmatism kommer man längre med än ideologi.. men antar du inte tkr de ska bygga fastigheter heller (nåja, köpa tjänsten)? Kommuner som behöver ett dagis och bygger det ska sedan sälja det till ett privat bolag (här en gammal sosse som såklart inte kommit dit han kommit utan den ingången i det) och fortsätta hyra? Trots att det blir dyrare (för skattebetalarna) i längden? Ok...
Pragmatisk och även opportunistisk kan jag vara med och det behövs på aktiemarknaden. Ideologi är något annat och att försöka vara ärlig med sina avsikter. SBB är även bostadsutvecklare och inte nödvändigt att de köper av säljande kommun utan bygger själva. De är experter om du hyr får du allt inkluderat samt en högre flexibilitet. Varför sparkar alla på SBB? Börjar att likna en löjlig mobbning!
Citera
2022-06-24, 14:32
Medlem
R5As avatar
Alltid en röd flagga vid bolag som hypas upp av hodl folket.

Fingerprint, aegirbio, sas, gme, sbb med mera.
Citera
2022-06-24, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Alltid en röd flagga vid bolag som hypas upp av hodl folket.

Fingerprint, aegirbio, sas, gme, sbb med mera.
Skojar du eller? SBB är det mest mobbade barnet i klassen. Men verkligheten kan ju skruvas till lite hursomhelst numera.

PS. Skillnaden mellan de ovan nämnda bolagen och SBB är att SBB går med vinst.
Senast redigerad av Truefighter 2022-06-24 kl. 15:05.
Citera
2022-06-24, 22:20
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Skojar du eller? SBB är det mest mobbade barnet i klassen. Men verkligheten kan ju skruvas till lite hursomhelst numera.

PS. Skillnaden mellan de ovan nämnda bolagen och SBB är att SBB går med vinst.

Nej, dom gick med vinst. Nu läcker skutan som ett jävla såll och gigantiska nedskrivningar är på ingång.

Är man är så kär i SBB så borde man köpa deras obligationer. Då får du 11% utdelning istället för ynka 6% i aktien och 120% uppsida om allt är som det ska. Win/win.

Men antar att SBB-torskarna inte förstått att man strax kniper utdelningen, sen slänger Ilja ut aktier och i slutändan så går SBB i konkurs.
Citera
2022-06-25, 00:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Hyfsat snabb dubblering av pengarna? Du förväntar dig att kursen ska stå i nästan 40 kr inom snar framtid i dessa kristider när alla börjar dra örona åt sig. Välkommen till stålbadet! Hopps du tänker hålla längre än 3-5 år.

Börsen ligger 6 månader före. Den har diskonterat allt fram till början på nästa år redan. Frågan är vad som händer i februari 2023 och framåt.

Men de pengarna jag köpte för har jag råd att förlora. Jag tror dock att chansen till uppgång är betydligt större än risken för konkurs.
Citera
2022-06-25, 08:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför skulle det blir dyrare för skattebetalarna att hyra?
Då förutsätter du att offentlig sektor är effektivare på att förvalta fastigheten än privat sektor.
Dvs du hävdar att staten i Nordkorea är effektivare än privat sektor i Sydkorea.

Privat sektor i Sverige har för länge sedan insett att det är bättre att hyra. Fastighetsbolagen är duktigare på att förvalta fastigheterna än företag som skall tänka på sig egen produktutveckling.

Att hyra ger också en annan flexibilitet. Du kan skala upp och skala ned beroende på din efterfrågan. Fastighetsbolagen får ta huvudvärken med vakanser mm.

Detta har slagit igenom på alla håll och kanter. Man har inte egna lastbilar utan anlitar åkerier.
Man har inte egna datorparker utan hyr in sig hs en molnleverantör.
Därför att ägaren vill ha avkastning på sin Investering givetvis, den avkastningen behöver inte en kommun/myndighet som äger sin egen fastighet, den avkastningen kommer från skattebetalarna.
Citera
2022-06-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Nej, dom gick med vinst. Nu läcker skutan som ett jävla såll och gigantiska nedskrivningar är på ingång.

Är man är så kär i SBB så borde man köpa deras obligationer. Då får du 11% utdelning istället för ynka 6% i aktien och 120% uppsida om allt är som det ska. Win/win.

Men antar att SBB-torskarna inte förstått att man strax kniper utdelningen, sen slänger Ilja ut aktier och i slutändan så går SBB i konkurs.

Vilken tur nedskrivningar bara är bokföringstekniskt då och de inte påverkar de 5 miljarder som kommer in via hyror, som även är inflationsljusterade via kpi. På fastighetsbolag räknar man på vinsten via driftnetto inte pappersvinster via värdeökningar. Har man räknat på dessa ligger man rätt fel.
Citera
2022-06-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny

De går väl med vinst allt se bara på senaste rapporten. Varför skulle de "knipa" utdelningen menar du? Kär i SBB är jag inte och mitt innehav är betydelselöst sett till min portfölj i övrigt.
Citera
2022-06-25, 12:18
Medlem
Jag har läst ytterligare en gång pressmeddelandet från SBB om Viceroy i onsdags.
Det som slår mig är att man inte alls förtydligar utan snarare komplicerar hela biten. Sedan att aktieägarna köper allt med hull och hår är ju en annan femma.
Köper alltså inte att öka skelett skall vara uppe från jorden.

Tvärtemot tycker jag att man skall vara ruggigt försiktig eftersom det Viceroy säger om att det saknas 14 mdr i balansräkningen var exakt det som knäckte Wirecard.
Citera
2022-06-25, 13:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ok! Men du kan få en fin direktavkastning medans du väntar.

Det är många som tänker så och sedan ser de ut som fiollådor i ansiktet när utdelningen sänks kraftigt eller uteblir helt.

Du är under upplärningsfasen förstår jag, det har vi alla varit.
Citera
2022-06-25, 13:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Därför att ägaren vill ha avkastning på sin Investering givetvis, den avkastningen behöver inte en kommun/myndighet som äger sin egen fastighet, den avkastningen kommer från skattebetalarna.

Det offentliga betalar lika mycket som tidigare för sina lokale, SBBs vinst kommer från att de har bättre styrning och kostnafskontroll än offentliga fastighetsbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in