Citat:
Ursprungligen postat av
ShaGuar
Vilken tur nedskrivningar bara är bokföringstekniskt då och de inte påverkar de 5 miljarder som kommer in via hyror, som även är inflationsljusterade via kpi. På fastighetsbolag räknar man på vinsten via driftnetto inte pappersvinster via värdeökningar. Har man räknat på dessa ligger man rätt fel.
Ja, men det förutsätter väl nånstans att man har 100% koll på hur kovenanter på SBBs belåning ser ut. Att dom skulle ha obligationer som inte förfaller ifall dom får ett negativt eget kapital ter sig osannolikt. Dessutom så tryter kassaflödet och man jagar pengar trots att man enligt egen utsago har 10 miljarder i kassan. Inflationsjusterade hyror duger inte ifall räntekostnader stiger med 400% vilket är ett faktum om man ska gå efter senaste obligationsrundan. Sen att deras andra obligationer handlas kring 11% ränta säger ju en del om vad dom kommer behöva betala när dessa förfaller, för finns ingen chans att kassaflödet fram till dess kommer kunna reducera belåningen nämnvärt.
Kassaflödet är a&o. Driftnettot är skitsamma om räntekostnader äter upp allt kassaflöde.
Deras byggrätter är övervärderade, deras fastigheter är övervärderade (avkastningskrav under FEDs 10-åring på gamla kommunbyggnader

). Allt detta kommer så småningom att bita SBB i baken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
De går väl med vinst allt se bara på senaste rapporten. Varför skulle de "knipa" utdelningen menar du? Kär i SBB är jag inte och mitt innehav är betydelselöst sett till min portfölj i övrigt.
Har gått med vinst ja, men blir säkerligen ingen vinst i Q2, och som det ser ut nu så jagar dom pengar och säljer tillgångar. Så något är lurt. Enklaste pengarna man kan hitta är genom att helt enkelt dra tillbaka utdelningen. Men sjunker inte räntorna magiskt så finns det inget SBB inom en inte allt för avlägsen framtid.
Blankarna som kom in är inte elaka gubbar som inte gillar bolaget. Dom har bara hittat ett bolag som är i uselt skick i rådande ränteläge.