Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-07-13, 15:57
Medlem
Ufukdouds avatar
Snabb fråga.
Hatar ni spindlar, getingar eller vad det nu kan vara?

Har ett bålgetingbo i nocken, kan legge säga att jag älskar att ha dom här, fantastiska djur.
Rinner en bäck utanför med kräftor och öring.

( jag vet, det är inga insekter )

Sitter och gejmar och ibland flyger det in en nattfjäril stor som en tomat och sätter sig på skärmen.
Har en familj med spindlar som gör dom mest fantastiska nät.

Ni fattar, jag gillar småkrypen. Vad säger ni om dom? ( Och er själva )
Citera
2021-07-13, 16:04
Medlem
Carradines avatar
Hade jag bott i hus hade jag investerat i varenda anti-insekt-produkt som finns i världen, typ sådana där myggfällor, Co2-fällor, UV-lampor, myggspiraler you name it.
Citera
2021-07-13, 16:04
Medlem
Awendelas avatar
Så länge de sköter sitt annars så blir de mördade =)

Gillar du de störande insekterna då som knott, fästingar och myggjävlar? ;p
Citera
2021-07-13, 16:37
Medlem
C.B.G.s avatar
Bålgetingar har ett oförtjänt dåligt rykte. I själva verket är dom mycket mindre aggressiva än vanliga getingar och jordgetingar.
Citera
2021-07-13, 16:41
Medlem
det enda som kan störa är mygg här....knott finns nästan inga...bor högt å mycket sol runt....geting har jag inte sett i sommar...det värsta är nog vildsvin här...onsala
Citera
2021-07-13, 16:45
Medlem
Finns inte en levande geting på min tomt.
Super-perimetrinar dem stenhårt.

Andra insekter har jag inte så mycket emot så länge de är ute på tomten . Svartmyror, spindlar och skalbaggar har vi gott om.
Citera
2021-07-13, 16:49
Medlem
hippilis avatar
Hatar vet jag inte men bor på landet så det finns ganska gott om insekter kryp och elände. Inget som stör mej, så mycket.
Citera
2021-07-13, 16:51
Medlem
Spindlar och fladdermöss är villaägarna bäste vän. Har du mkt mygg kan du sätta upp fladdermusholkar (1000 mygg/h käkar en fladdermus)
Citera
2021-07-13, 17:06
Moderator
HelgeBuks avatar
Insekter gör sig bra ute i trädgården när de pollinerar, eller när de äter upp andra insekter. Inomhus ska de inte vara.
Citera
2021-07-13, 17:14
Medlem
Andersdamaans avatar
Myggen här vid sommarstugan hade jag gott klarat mig utan, likaså fästingarna och bromsarna, men resten får surra runt bäst dom vill! Min tomt verkar dessutom vara osedvanligt begåvad med humlor vilket gör under både för bärbuskar och blomsterrabatter!

Har även ett bålgetingbo någonstans på tomten men dessa stör mig inte det minsta då dom är väldigt fredliga av sig och inte ett dugg ettriga sådär som vanliga getingar kan vara. Spindlarna gillar jag för att dom liksom bålgetingarna hjälper till att käka upp myggen! Dessutom så verkar bålgetingarna föra krig mot dom vanliga getingarna vilket är mycket välkommet enligt mig!
Senast redigerad av Andersdamaan 2021-07-13 kl. 17:17.
Citera
2021-07-13, 17:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaoTzu
Spindlar och fladdermöss är villaägarna bäste vän. Har du mkt mygg kan du sätta upp fladdermusholkar (1000 mygg/h käkar en fladdermus)

Hade behövts ett gäng i Tärnsjö nu då.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/753RPv/myggen-tvingar-boende-att-stanna-inne

Själv har jag inga problem med insekter så länge de inte är dumma.
Har spindlar som äter silverfiskar här hemma. Tyvärr vill sambon bli av med spindlarna så nu har vi silverfisksfällor istället.
Är inga mängder men man ser dem då och då.
Citera
2021-07-13, 17:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufukdoud
Snabb fråga.
Hatar ni spindlar, getingar eller vad det nu kan vara?

Har ett bålgetingbo i nocken, kan legge säga att jag älskar att ha dom här, fantastiska djur.
Rinner en bäck utanför med kräftor och öring.

( jag vet, det är inga insekter )

Sitter och gejmar och ibland flyger det in en nattfjäril stor som en tomat och sätter sig på skärmen.
Har en familj med spindlar som gör dom mest fantastiska nät.

Ni fattar, jag gillar småkrypen. Vad säger ni om dom? ( Och er själva )

Hatar är ett starkt ord, insekterna gör som de vill ändå.

Visst måste man ha insektsnät, myrdosor osv. samt plocka ner div. bon, men det hör ju till om man ska ha hus. Det är bara att gilla läget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in