Flashback bygger pepparkakshus!
2021-07-13, 18:25
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Beror ju på. Allt som går på mina odlade växter avskyr jag. Speciellt liljebaggarna som avsätter nåt slags slemmigt klet på bladen, förstör mina älskade liljor.

Tvestjärtar. Ett hatobjekt. De gör väl inte direkt nån skada men är allmänt äckliga och ibland kommer de in. Usch usch usch!!!

Getingarna brukar bygga bon på altanen och de åker ner. Getingar inomhus är jag rätt elak med, de oskadliggör jag med en dusch hårspray och sen ska de döden dö.

Humlor däremot är en favoritinsekt. Var lite orolig på försommaren för det var så ont om dem, men nu har de kommit. Mindre antal än tidigare år dock.

Spindlar har jag inget emot alls. Slår inte ihjäl dem inomhus utan jag bär ut dem, så de kan göra nytta. Kanske skulle man ha dem kvar för att jaga silverfisk, som någon skrev tidigare i tråden. Har sett ett fåtal inne på toa, inte så många att jag bryr mig om nån fälla. De är ju harmlösa i litet antal.

Mygg står jag ut med, de hör Norrland till och jag får inga kvarstående bett fast de är på mig, men svidknotten är vidriga.

Svartmyror har jag gott om ute. Så länge de inte kommer in har jag inget emot dem. Det gäller de flesta insekter, de får vara så länge de är ute och inte äter upp nåt jag vill ha kvar.
Citera
2021-07-13, 18:43
Medlem
Cindells avatar
Jag hatar inga insekter eller spindlar.

Spindlarna delar jag gärna hem med. De gör ett bra jobb. Utomhus försöker jag fixa till en äng så pollinerarna trivs. Blir glad för alla bin, humlor och fjärilar jag ser. Blomflugor också, de är charmiga små rackare. Jag satte upp ett insektshotell med det verkar ingen vara intresserad av.

Getingar ser jag inte många av, mest på slutet av sommaren. Kommer de inomhus ser jag till att de kommer ut igen. Försöker de bygga bo i mitt uterum är jag tvungen att korrigera dem och be de testa på ett annat ställe.

Jag bor i Skåne nära kusten så några myggor ser jag knappt. Myrorna i trädgården är okej. Någon sommar försökte de flytta inomhus, så då fick jag ta ett allvarligt samtal med dem. Sedan har de hållit sig ute.

Älskar nyckelpigor. De käkar upp ev. bladlöss på mina odlingar.
Senast redigerad av Cindell 2021-07-13 kl. 18:47.
Citera
2021-07-13, 19:12
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Jag hatar inga insekter eller spindlar.

Spindlarna delar jag gärna hem med. De gör ett bra jobb. Utomhus försöker jag fixa till en äng så pollinerarna trivs. Blir glad för alla bin, humlor och fjärilar jag ser. Blomflugor också, de är charmiga små rackare. Jag satte upp ett insektshotell med det verkar ingen vara intresserad av.

Getingar ser jag inte många av, mest på slutet av sommaren. Kommer de inomhus ser jag till att de kommer ut igen. Försöker de bygga bo i mitt uterum är jag tvungen att korrigera dem och be de testa på ett annat ställe.

Jag bor i Skåne nära kusten så några myggor ser jag knappt. Myrorna i trädgården är okej. Någon sommar försökte de flytta inomhus, så då fick jag ta ett allvarligt samtal med dem. Sedan har de hållit sig ute.

Älskar nyckelpigor. De käkar upp ev. bladlöss på mina odlingar.

Håller helt och hållet med!
Jag älskar insekter, det är tack vare dem jag har en så fin trädgård med blommor och grönsaker!
Det enda jag verkligen HATAR är fästingar, men det finns inga i trädgården grundat av att robotgräsklipparen håller gräset kort.
Mygg och knott kan bli jobbiga visserligen, men man kan skydda sig.

Denna sommaren har jag för övrigt dammat av mina macro objektiv och fått många schysta bilder på insekter i arbete som jag förhoppningsvis kan sälja!
Citera
2021-07-13, 19:14
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Husflugor är rakt igenom onda varelser. Deras liv går ut på att provocera och störa.
Citera
2021-07-13, 19:50
Medlem
slagghackas avatar
Insekter är oerhört viktiga för den biologiska mångfalden, så låt insekterna vara! Låt även gräsmattan bli "vildvuxen" så flera arter får plats, inte bara gräsmonokulturer. Eller får ni onda ögat av era ängsliga grannar då?
Citera
2021-07-13, 19:54
Älgflugorna är de värsta. Satans skapelse
Citera
2021-07-13, 20:11
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Bålgetingar har ett oförtjänt dåligt rykte. I själva verket är dom mycket mindre aggressiva än vanliga getingar och jordgetingar.

Jag har fortfarande dåligt samvete för att jag tillsammans med mina syskon slog ihjäl en bålgeting på landet för +30 år sedan. Jag skyller det på ungdomligt oförstånd. Jag skulle aldrig göra så idag.

Hatar spindlar. Är de inomhus dör de. Jag missar sällan. Brukar ha ihjäl drygt 15-20 stycken om året, ibland fler. Utomhus får de vara ifred. Har bara sett någon enstaka silverfisk. De dör omedelbart. Hatar getingar, flugor och myggor också, men kan jag släppa ut dem så gör jag det.

Vem gillar fästingar?

Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab

Instämmer.
Citera
2021-07-13, 20:22
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab

Jag håller definitivt med, men dessa förekommer väl sällan i bebodda områden?

Har bara stött på dem i skogen.
Citera
2021-07-13, 20:24
Har du älg eller rådjur nära huset och bor i rätt klimat där det finns älgflugor kommer dom skg ut ur skogen också! Men ja värst i skogen.
Citera
2021-07-13, 20:26
Jag tycker det är nice.
Det är i stort sett bara myggjävlar och grannkärringen som är irriterande.

Här finns fladdermus, getingar, älg, myror, rådhus, ekoxe och talgoxe etc..

Trevligt med kryp
Citera
2021-07-13, 20:33
Medlem
Fästingar är satans påfund, kattjäveln drar in flera varje dag.

Knott/mygg dödar vi med en mosqito magnet. Fungerar inte perfekt men vi försöker.

Getingar ingår i hemförsäkringen så hittar man ett bo ringer man bara sitt försäkringsbolag om man inte kommer åt att få bort det själv. Helt gratis via fb.

Resten har jag inga problem med, förutom bindningar vid badsjöar då..
Citera
2021-07-13, 20:43
Medlem
spindlar gillar man som husägare, vinden är full av dem vilket gör att getingar ogärna flyttar in. getingar tar jag bara bort när dom bor på någon vind och äter på träet där eller när dom är störiga och för nära. myror håller ormar borta.
Älskar att ha en spindel eller 2 i huset. då förvinner tvestjärtar silverfiskar och annat otyg ganska kvickt.
Ta hand om din spindel så tar den hand om dig och ditt hus.

utan insekter dör vi men dom dör inte utan oss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in