Citat:
Tack för ett mycket intressant svar.
Jag har insett att det är ett komplext ämne detta mellan narcissism och psykopati eller vad man ska kalla det senare. Av en ren slump såg jag en dokumentär i ämnet där offren tragiskt nog fick utstå långt värre saker än vad jag har fått göra, dokumentären var amerikansk och kretsade kring psykopater i väldigt ung ålder. Jag kände igen mig i mycket och undrade om min bror kanske har fått fel diagnos, för mycket av hans beteende stämde faktiskt överens med skildringen av psykopaten i dokumentären. Hur man utreder dessa personer kanske skiljer sig mycket vad det gäller Sverige och USA.
Jag vill ändå betona att jag egentligen inte har tagit så mycket skada av min barndom med honom. På vissa plan, som jag tidigare tagit upp, men i det stora hela är jag en normal människa utan några mentala problem.
Sedan vill jag tillägga att han också hade bra sidor som jag fick uppleva, men just ondskan var väldigt speciell.
Jag har insett att det är ett komplext ämne detta mellan narcissism och psykopati eller vad man ska kalla det senare. Av en ren slump såg jag en dokumentär i ämnet där offren tragiskt nog fick utstå långt värre saker än vad jag har fått göra, dokumentären var amerikansk och kretsade kring psykopater i väldigt ung ålder. Jag kände igen mig i mycket och undrade om min bror kanske har fått fel diagnos, för mycket av hans beteende stämde faktiskt överens med skildringen av psykopaten i dokumentären. Hur man utreder dessa personer kanske skiljer sig mycket vad det gäller Sverige och USA.
Jag vill ändå betona att jag egentligen inte har tagit så mycket skada av min barndom med honom. På vissa plan, som jag tidigare tagit upp, men i det stora hela är jag en normal människa utan några mentala problem.
Sedan vill jag tillägga att han också hade bra sidor som jag fick uppleva, men just ondskan var väldigt speciell.
Att du inte tagit så stor skada av dina barndomsupplevelser låter positivt.
Angående diagnoser är det samma handbok som ligger till grund i både Sverige/USA.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diagno...ntal_Disorders
Det med diagnossättning är lite komplext eftersom de flesta som har en personlighetsstörning passar in på inte bara en utan flera olika diagnoser. De med emotionell instabilitet/störning som din bror hör hemma inom kluster B (och narcissism är egentligen fundamentalt för hela det klustret).
Läs mer t ex här: https://www.praktiskmedicin.se/sjukd...gar-hos-vuxna/
Psykopat är egentligen inte en diagnos utan syftar på personlighetsdrag/beteende:
brist på empati, känslokyla, manipulativt beteende, oräddhet, lögnaktighetDenna artikel ger en lite nyanserad bild av psykopater och tar t ex upp ex på vilken typ av "empati" psykopater har: https://www.forskning.se/2017/10/11/...d-en-psykopat/
Som nämnts så har alla psykopater narcissistisk personlighetsstörning i grunden, så din bror skulle ju kunna vara både narcissist och psykopat. Som någon annan skrev kan man kalla en narcissist för "psykopat/sociopat light" och på samma sätt kan man se en psykopat som en "urspårad narcissist".
Som sagt det är mycket gråzon där.
Jag tycker egentligen inte det är fel att kalla illasinnade narcissister för psykopater, men som du ser i det citerade så måste även en "oräddhet" finnas med. Att psykopater inte upplever rädsla på samma sätt som normala människor beror precis som deras brist på empati på att de har en annorlunda hjärna.
Citat:
Narcissister (och andra inom kluster B) har under sin tidiga utveckling fått en emotionell utvecklingsstörning i hjärnan. Det kan vara svårt att ta in att de har en utvecklingsstörning eftersom de inte är mentalt efter, de kan istället vara väldigt intelligenta (och på vissa sätt ha hög emotionell intelligens). Men vilket organ är det som reglerar hur vi förhåller oss till och uppfattar omvärlden? Inte är det hjärtat, det är hjärnan.
Narcissistic personality disorder is actually a brain disorder. Brain imaging completely changes the way we think about personality. It is easy to label people as arrogant, demanding, manipulative, or uncaring. And diagnosing someone with a personality disorder, such as NPD, suggests their personality or character is a problem. But what is the organ of personality? It’s the brain.https://www.amenclinics.com/conditio...lity-disorder/
De som har en personlighetsstörning har en hjärna som utvecklats på ett annat sätt än normala hjärnor och är alltså missbildad (eller "utvecklingsstörd", men de flesta förknippar det uttrycket med mental utvecklingsstörning vilket det inte är fråga om).
People who suffer from narcissistic personality disorder, which is characterized by extreme arrogance and self-absorption, have structural abnormalities in a region of the brain that has been linked to empathyAngående narcissister och empati så har de s k kognitiv empati och förstår därför hur de ska bryta ner sina offer, men de saknar alltså "affektiv empati", det vi i vanliga fall menar med empati.
One of the key traits of pathological narcissists is their clear lack of empathy, said Stefan Röpke, a professor in the department of psychiatry at the Charité - Universitätsmedizin Berlin in Germany. Generally, these patients are able to recognize what others feel and think, but outwardly exhibit little compassion.https://www.livescience.com/37684-na...structure.html
Angående ondska.
Citat:
Det stämmer det du skriver - men bara ifall narcissisten "åker fast". Narcissister har inte bara bristande empati utan även bristande samvete. De behöver inte alls må dåligt av att göra saker som de vet är "fel" så länge de kan komma undan med det. Många narcissister verkar dessutom njuta av att bete sig illa mot vissa samtidigt som de lurar andra människor att tro att de är goda.
Både narcissister och psykopater väljer som regel ut sina offer och sina tillfällen. Dvs de är oftast inte "onda" mot alla människor vid alla tillfällen utan bara mot de som de kommer undan med att vara elaka mot, vid passande tillfällen. En "urspårad narcissist" aka psykopat kanske är ond mot så många som möjligt, men inte ens seriemördare försöker mörda alla människor den träffar utan väljer ofta ut en viss typ av offer (och kan spela rollen som "snäll" när den inte aktivt mördar).
Det som i tråden har beskrivits om brodern tycker jag är ganska tydligt exempel på detta - hur han mutade TS för att han inte skulle berätta om övergreppen (nu kanske övergrepp låter allvarligt, men det är ju inte okej det han gjorde), så att dessa skulle kunna fortgå.
Personligen har jag svårt att se narcissister som goda när de gör det medvetna valet att vara onda i de situationer där de vet att de kan komma undan med att skada andra för nöjes skull.
Det kan vara svårt att säga att en människa är ond, det är lättare att tala om onda handlingar, men de människor som saknar samvete och empati är definitivt farliga och bär i mina ögon på ondska (även om den inte kommer fram 24/7).
Kan tillägga att det inte är någon idé att tycka synd om de med personlighetsstörning. Deras liv ger som regel upphov till mycket lidande för andra och det går faktiskt att bota en personlighetsstörning - för den som vill. I majoriteten av fallen vill den störda människan dock inte bli botad eftersom den ser sig själv som bättre än andra människor.
Det enda man kan göra, om man vill tycka synd om dem, är att försöka få dem att gå i terapi. Har man försökt med det har man försökt med allt, och då behöver man inte längre tycka synd om dem.
Senast redigerad av Bordskungen 2021-07-13 kl. 23:06.
Senast redigerad av Bordskungen 2021-07-13 kl. 23:06.