• 7
  • 8
2025-11-09, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Grundläggande logik är statisk och verkligheten är dynamisk. Din mänskliga logik tillsammans med ditt mänskliga vetande leder dig vilse.

Självklart kan Gud, som ser framtiden, fatta andra goda beslut än vad du och vi andra kan förstå.

Jag tycker att ens vidskepelse har gått alldeles för långt när man förnekar grundläggande logik.
Citera
2025-11-09, 13:42
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Jag tycker att ens vidskepelse har gått alldeles för långt när man förnekar grundläggande logik.
Det gör jag inte. Jag använder ständigt logik men är medveten om vad logik är och inte är. Formella utagor inom matematiken, härledda via modus ponens och substitutionsprincipen, kan ingen förneka. Men när det gäller utsagor om verkligheten är det lätt att lura sig själv som du gör, när du omedvetet bakar in din världsbild i "logiken".

Den som har mer makt kan se andra vägar än de som är inskränkta. Att veta vad framtiden kommer med påverkar besluten.
Citera
2025-11-09, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det gör jag inte. Jag använder ständigt logik men är medveten om vad logik är och inte är. Formella utagor inom matematiken, härledda via modus ponens och substitutionsprincipen, kan ingen förneka. Men när det gäller utsagor om verkligheten är det lätt att lura sig själv som du gör, när du omedvetet bakar in din världsbild i "logiken".

Den som har mer makt kan se andra vägar än de som är inskränkta. Att veta vad framtiden kommer med påverkar besluten.

Din utsaga om verkligheten är bevisligen ologisk.
Du motsäger ditt egna resonemang.
Citera
2025-11-09, 23:23
Medlem
Därför!

Om man ska investera pengar i något riskprojekt så vill man kunna ta reda på hårda fakta innan man lägger sitt livs besparingar i den korgen. Som bekant är t.ex. investeringsbedrägerier vanligt förekommande.
Att inte i förväg göra sin due diligence innan man litar på en smord säljare är att tigga om att bli blåst.

Ändå handlar det i det fallet bara om pengar.

Om man nu istället avser att investera hela sitt jordiska liv, sin livsåskådning och hela passion i något, nog kan det vara ett rimligt krav att först få belägg för att man inte köper grisen i säcken. Att man s.a.s inte blir blåst av falska profeter eller andra bedragare.

Som t.ex. Helge Fossmo och Åsa Waldau. Eller etter värre: Jan Bockelson! Starckars dessa sektmedlemmar; snacka om att köpa grisen i säcken.

Alltså är det i högsta grad rimligt att be om trovärdiga belägg för allt fagert tal om en Allsmäktig Gud, himlar, paradis och all annan härlighet som man skamlöst brer på tjockt med. Ett stort mått av skepsis är nog allt sunt.

Om något låter för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant!
Senast redigerad av GaussBonnet 2025-11-09 kl. 23:41.
Citera
Igår, 08:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Om man ska investera pengar i något riskprojekt så vill man kunna ta reda på hårda fakta innan man lägger sitt livs besparingar i den korgen. Som bekant är t.ex. investeringsbedrägerier vanligt förekommande.
Att inte i förväg göra sin due diligence innan man litar på en smord säljare är att tigga om att bli blåst.

Ändå handlar det i det fallet bara om pengar.

Om man nu istället avser att investera hela sitt jordiska liv, sin livsåskådning och hela passion i något, nog kan det vara ett rimligt krav att först få belägg för att man inte köper grisen i säcken. Att man s.a.s inte blir blåst av falska profeter eller andra bedragare.

Som t.ex. Helge Fossmo och Åsa Waldau. Eller etter värre: Jan Bockelson! Starckars dessa sektmedlemmar; snacka om att köpa grisen i säcken.

Alltså är det i högsta grad rimligt att be om trovärdiga belägg för allt fagert tal om en Allsmäktig Gud, himlar, paradis och all annan härlighet som man skamlöst brer på tjockt med. Ett stort mått av skepsis är nog allt sunt.

Om något låter för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant!
Men vad får dig att tänka att det inte finns någon större makt än dig eller de mäktigaste människornas makt? I äldre tider, utanför städernas falska trygghet, upplevde man osynliga makter eller tyckte i varje fall inte att tanken var konstig.
Citera
Igår, 09:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ööööh, jo.

Nej.

Nej, dom visar färdiga arter.
Vaddå färdiga?
När är en art färdig?
Varför finns det "mikroevolution" om den är färdig?
Klart de är färdiga arter men det betyder inte att de kommer se likadana ut om en miljon år.

Citat:

Jag ljuger inte.
Klart du gör. För andra och för dig själv.

Citat:
Varför kan inte du komma med argument och bevis istället? Väldigt underligt.
För att vi gått igenom det här otaliga gånger men du är faktaresistent. När det blir för mycket försvinner du ett tag bara. Sedan kommer du tillbaka med samma lögner som innan, så det är ju totalt meningslöst.

Som jag redan skrivit, vad är alternativet till tusentals mellanformer i överensstämmande jordlager?
Att Gud trollat fram en art, dödat den, trollat fram den lite annorlunda, dödat den med, osv, i eoner?
Eller att arten utvecklats till att få nya egenskaper och former, och att vi människor klassificerar det som en ny art för att den är markant annorlunda från sina föregångare?

Du önskar bara rättfärdiga din viskepliga tro. DU har inga argument eller bevis. Det enda DU gör är att säga att teorin är ofullständig för att du inte förstår den. Det är tragiskt.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in