2021-07-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaAkademien
Det fetstilta förstår jag inte.

Se sista stycket i mitt närmast föregående inlägg!
Citera
2021-07-10, 19:34
Medlem
Citat:
Jo så är det. Vilket ger mig störst chans att få tillbaka mina pengar? KFM eller inkasso? Skicka något själv vill jag inte göra. Jag vill att någon annan ska göra grovjobbet och skicka påminnelser och så vidare.

Påminnelser är det normala att det skickas innan inkasso eller kfm anlitas. Det är å andra sidan inget krav att sådan skickas alls.
Citera
2021-07-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det fåtal gånger jag använt KFM så kommer, degen direkt. Är det en rättshaverist så blir det jobbigare. Men KFM brukar ligga på bra.
Rättshaverist behöver det inte handla om, räcker med att gl är på obestånd så kommer inga pengar alls.

För "normala" personer så är risken för betalningsanmärkning tillräcklig för att ytterligare tidsutdräkt med likviden ej skall uppkomma.
Citera
2021-07-10, 20:06
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ok, privat fordran, då har du knappast något avtal med inkassobolag. Skicka in en ansökan om bf till avdelningen för summarisk process, det är ju där det hamnar även om inkasso anlitas.

Innan dess, kontrollera gl's status hos kronofogden, framförallt om det finns något skuldsaldo.
Att lämna in en ansökan om bf på en person som redan har skulder över öronen ger inte mycket, kostar bara mer pengar.
Jo, lite som rubriken på tråden hintar om! Det var inte särskilt svårt att anlita ett inkassobolag som privatperson. De tar däremot räntan och inkassoavgifterna som arvode. Jag är rätt säker att personen har tidigare skulder. Såg nu att det gick att ringa kfm, får göra det på Måndag.

Men vad är skillnaden då mellan inkasso och kronofogden? Verkar som att det inkasso gör är att skicka krav till personen sedan använder de också kronofogden för betalningsföreläggande. Då kan jag lika gärna gå till kfm....

Åter till ämnet är då hur det fungerar om lånet är givet till ett bolag men reverserna underskrivna av personen. Går de då att kräva pengar av den personen eller stannar skulderna i bolaget? Eller spelar det ingen roll då det är ett bevis på att pengar lånats ut?
Senast redigerad av SvenskaAkademien 2021-07-10 kl. 20:08.
Citera
2021-07-10, 20:23
Medlem
Citat:
Jo, lite som rubriken på tråden hintar om! Det var inte särskilt svårt att anlita ett inkassobolag som privatperson. De tar däremot räntan och inkassoavgifterna som arvode. Jag är rätt säker att personen har tidigare skulder. Såg nu att det gick att ringa kfm, får göra det på Måndag.

Men vad är skillnaden då mellan inkasso och kronofogden? Verkar som att det inkasso gör är att skicka krav till personen sedan använder de också kronofogden för betalningsföreläggande. Då kan jag lika gärna gå till kfm....

Åter till ämnet är då hur det fungerar om lånet är givet till ett bolag men reverserna underskrivna av personen. Går de då att kräva pengar av den personen eller stannar skulderna i bolaget? Eller spelar det ingen roll då det är ett bevis på att pengar lånats ut?

Om det är bolaget som är gäldenären (förutsätter AB) så kan inte någon privatperson göras ansvarig med mindre än att denne gått i borgen för lånet.
Citera
2021-07-10, 20:35
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Om det är bolaget som är gäldenären (förutsätter AB) så kan inte någon privatperson göras ansvarig med mindre än att denne gått i borgen för lånet.
Reverserna är underskrivna av ägaren men pengarna har gått till saker som köpts in till ett AB.
Citera
2021-07-10, 20:41
Medlem
Citat:
Reverserna är underskrivna av ägaren men pengarna har gått till saker som köpts in till ett AB.

Ok, men vem står som gäldenär, företaget eller privatpersonen? Lär stå personnummer eller organisationsnummer på reversen förhoppningsvis.
Citera
2021-07-10, 20:45
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Ok, men vem står som gäldenär, företaget eller privatpersonen? Lär stå personnummer eller organisationsnummer på reversen förhoppningsvis.
I detta fallet så är alla lappar underskrivna med personnummer och namnet på personen.
Citera
2021-07-10, 20:47
Medlem
Citat:
I detta fallet så är alla lappar underskrivna med personnummer och namnet på personen.

Illa, då är inte bolaget inblandat alls.
Citera
2021-07-10, 21:25
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Illa, då är inte bolaget inblandat alls.
Nej precis. Däremot så blir det ju lite fel men papprena är skriva på så sätt. Bra för mig med andra ord.
Citera
2021-07-10, 23:01
Medlem
Citat:
Nej precis. Däremot så blir det ju lite fel men papprena är skriva på så sätt. Bra för mig med andra ord.

Om det är en revers där ni är fordringsägare och en annan person är gäldenär så kommer aldrig företaget in i bilden. Problemet kan förstås vara att det inga pengar finns.
Citera
2021-07-11, 12:12
Medlem
Citat:
För att hålla det kortfattat så har jag blivit lurad på en väldigt stor summa pengar. Tyvärr har jag fått betala detta ur min egna ficka. Det finns reverser och avtal skrivna på denna summan för återbetalning. Fick reda på att denne nyss sålt sin bil värd mer än 100 000kr och vill då såklart ta chansen nu när det ska finnas pengar.

Men det finns en juridisk fråga som inkassoföretagen inte har svarat på. Lånen har gjorts till ett bolag men reverserna har ägaren till bolaget skrivit under. Mina revisorer ger mig tvetydliga svar och anser att reverserna är fel eftersom reverserna är underskrivna av ägaren och inte "bolaget", medan lånen var till bolaget då. Gjorde utbetalningar från mitt privata bankkonto.

Jag vill inte skicka inkasso till denne som sen kan visa sig vara "fel" och eventuellt kan komma att falla tillbaka på mig. Får känslan av att inkassobolagen inte är särskilt intresserade av detaljerna utan ser bara detta som ett tillfälle och vill köra direkt då de ser mycket pengar.

Finns det några risker eller bör jag gå vidare för att maxa mina chanser för att få tillbaka mina pengar?

Efter att ha läst även efterföljande inlägg efter trådstarten upplever jag det alltjämt oklart vilka handlingar som finns och vem som är part i handlingarna.

Du skriver att de utlånade medlen använts för att köpa saker till bolaget. Vad pengarna i slutändan använts till är dock av underordnad betydelse. Avgörande är vem som är angiven som formell part i handlingarna. Teoretiskt sett kan ju ägaren lånat medlen och sedan i sin tur lånat ut pengarna till sitt bolag. Tydliggör därför:

1. Finns en lånehandling och i så fall, vem är angiven som låntagare (gäldenär) i handlingen, bolaget eller ägaren? Att ägaren må ha undertecknat lånehandlingen innebär inte nödvändigtvis att ägaren är låntagare utan agerandet kan mycket väl förklaras med att ägaren kan firmatecknare för bolaget. Håll alltså isär part och undertecknare.

2. Finns en revershandling? I så fall måste även samma saker som anges 1 ovan tydliggöras rörande den handlingen.

3. Är bolaget AB (eller vad)?

4. Vet du någon om bolagets respektive ägarens ekonomiska ställning?

Dessa frågor måste först klart och tydligt redas ut eftersom reversen av alla att döma är upprättad med ett, vad man kallar, underliggande rättsförhållande (lånet).

Beroende på svaren (1-3) går det att bedöma vem du möjligtvis kan gå på. Vilken väg du i så fall ska välja avgörs också av i vad mån personen (bolaget eller ägaren) bedöms ha pengar att reglera skulden (4).

Att prioritera fordringsägare blir aktuellt endast vid obestånd hos gäldenären.

Generellt sett är det irrelevant om du väljer inkasso eller kfm. I praktiken samma sak. Vid obestånd landar man dock slutligen i konkurs vid tingsrätten. Då prioriteras fordringarna enligt vad som nämnts i tidigare inlägg.

Min rekommendation sammantagen nu är att inte lägga några som helst resurser genom inkasso eller kfm innan du rett ut 1-3 ovan. Vet du också svaret på 4 har du än mer att gå på. Du kan, om det visar sig i efterhand att du valt fel motpart, inte ändra dig i pågående ärende utan måste då börja om från början med ett nytt ärende. Du får då själv stå de onödiga kostnaderna.
Senast redigerad av Sokofinn 2021-07-11 kl. 12:15. Anledning: Fel ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in