Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskaAkademien
För att hålla det kortfattat så har jag blivit lurad på en väldigt stor summa pengar. Tyvärr har jag fått betala detta ur min egna ficka. Det finns reverser och avtal skrivna på denna summan för återbetalning. Fick reda på att denne nyss sålt sin bil värd mer än 100 000kr och vill då såklart ta chansen nu när det ska finnas pengar.
Men det finns en juridisk fråga som inkassoföretagen inte har svarat på. Lånen har gjorts till ett bolag men reverserna har ägaren till bolaget skrivit under. Mina revisorer ger mig tvetydliga svar och anser att reverserna är fel eftersom reverserna är underskrivna av ägaren och inte "bolaget", medan lånen var till bolaget då. Gjorde utbetalningar från mitt privata bankkonto.
Jag vill inte skicka inkasso till denne som sen kan visa sig vara "fel" och eventuellt kan komma att falla tillbaka på mig. Får känslan av att inkassobolagen inte är särskilt intresserade av detaljerna utan ser bara detta som ett tillfälle och vill köra direkt då de ser mycket pengar.
Finns det några risker eller bör jag gå vidare för att maxa mina chanser för att få tillbaka mina pengar?
Efter att ha läst även efterföljande inlägg efter trådstarten upplever jag det alltjämt oklart vilka handlingar som finns och vem som är part i handlingarna.
Du skriver att de utlånade medlen använts för att köpa saker till bolaget. Vad pengarna i slutändan använts till är dock av underordnad betydelse. Avgörande är vem som är angiven som formell part i handlingarna. Teoretiskt sett kan ju ägaren lånat medlen och sedan i sin tur lånat ut pengarna till sitt bolag. Tydliggör därför:
1. Finns en lånehandling och i så fall, vem är angiven som låntagare (gäldenär) i handlingen, bolaget eller ägaren? Att ägaren må ha undertecknat lånehandlingen innebär inte nödvändigtvis att ägaren är låntagare utan agerandet kan mycket väl förklaras med att ägaren kan firmatecknare för bolaget. Håll alltså isär part och undertecknare.
2. Finns en revershandling? I så fall måste även samma saker som anges 1 ovan tydliggöras rörande den handlingen.
3. Är bolaget AB (eller vad)?
4. Vet du någon om bolagets respektive ägarens ekonomiska ställning?
Dessa frågor måste först klart och tydligt redas ut eftersom reversen av alla att döma är upprättad med ett, vad man kallar, underliggande rättsförhållande (lånet).
Beroende på svaren (1-3) går det att bedöma vem du möjligtvis kan gå på. Vilken väg du i så fall ska välja avgörs också av i vad mån personen (bolaget eller ägaren) bedöms ha pengar att reglera skulden (4).
Att prioritera fordringsägare blir aktuellt endast vid obestånd hos gäldenären.
Generellt sett är det irrelevant om du väljer inkasso eller kfm. I praktiken samma sak. Vid obestånd landar man dock slutligen i konkurs vid tingsrätten. Då prioriteras fordringarna enligt vad som nämnts i tidigare inlägg.
Min rekommendation sammantagen nu är att inte lägga några som helst resurser genom inkasso eller kfm innan du rett ut 1-3 ovan. Vet du också svaret på 4 har du än mer att gå på. Du kan, om det visar sig i efterhand att du valt fel motpart, inte ändra dig i pågående ärende utan måste då börja om från början med ett nytt ärende. Du får då själv stå de onödiga kostnaderna.