• 1
  • 2
2021-07-10, 16:41
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
För att hålla det kortfattat så har jag blivit lurad på en väldigt stor summa pengar. Tyvärr har jag fått betala detta ur min egna ficka. Det finns reverser och avtal skrivna på denna summan för återbetalning. Fick reda på att denne nyss sålt sin bil värd mer än 100 000kr och vill då såklart ta chansen nu när det ska finnas pengar.

Men det finns en juridisk fråga som inkassoföretagen inte har svarat på. Lånen har gjorts till ett bolag men reverserna har ägaren till bolaget skrivit under. Mina revisorer ger mig tvetydliga svar och anser att reverserna är fel eftersom reverserna är underskrivna av ägaren och inte "bolaget", medan lånen var till bolaget då. Gjorde utbetalningar från mitt privata bankkonto.

Jag vill inte skicka inkasso till denne som sen kan visa sig vara "fel" och eventuellt kan komma att falla tillbaka på mig. Får känslan av att inkassobolagen inte är särskilt intresserade av detaljerna utan ser bara detta som ett tillfälle och vill köra direkt då de ser mycket pengar.

Finns det några risker eller bör jag gå vidare för att maxa mina chanser för att få tillbaka mina pengar?
Citera
2021-07-10, 16:56
Medlem
Mullrets avatar
Skicka via KFM. Kostar 800:- och brukar ge resultat direkt.

800:- har jag för mig det är. Kan ändrats, sedan senast jag använde, KFM..
Citera
2021-07-10, 17:00
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Exakt och inkassoavgiften lägger du till på kravet
Citera
2021-07-10, 17:06
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Skicka via KFM. Kostar 800:- och brukar ge resultat direkt.

800:- har jag för mig det är. Kan ändrats, sedan senast jag använde, KFM..
Den informationen jag har fått är att man, i regel, som borgenär hamnar långt ner på listan bland fodringsägare och riskerar att få tillbaka en avsevärt mindre summa eller ingenting alls om man går via KFM vid eventuell utmätning.

Vet du något om detta? Hur menar du att det brukar ge resultat direkt?
Citera
2021-07-10, 17:08
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Exakt och inkassoavgiften lägger du till på kravet
Använder jag mig av inkasso behåller de räntan och inkassoavgifterna. Eller menar du om ja går via kronofogden?
Citera
2021-07-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaAkademien
Den informationen jag har fått är att man, i regel, som borgenär hamnar långt ner på listan bland fodringsägare och riskerar att få tillbaka en avsevärt mindre summa eller ingenting alls om man går via KFM vid eventuell utmätning.

De vilka ej har prioriterade fordringar eller fordringar för vilken pantbrev alternativt återtagandeklausul i försäljningsavtalet ligger på samma nivå. Så långt ned på listan behöver man inte hamna, däremot är det städse att anbefalla som minst en kontroll am gl är stamkund hos kronofogden och, vid fall därom, det finns någon aktuell skuld.
Citera
2021-07-10, 17:43
Medlem
Citat:
Använder jag mig av inkasso behåller de räntan och inkassoavgifterna. Eller menar du om ja går via kronofogden?
Fordringsägare har rätt att driva in egna fordringar utan att använda sig av inkassobola.
Citera
2021-07-10, 17:54
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Fordringsägare har rätt att driva in egna fordringar utan att använda sig av inkassobola.
Jo så är det. Vilket ger mig störst chans att få tillbaka mina pengar? KFM eller inkasso? Skicka något själv vill jag inte göra. Jag vill att någon annan ska göra grovjobbet och skicka påminnelser och så vidare.
Citera
2021-07-10, 17:55
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De vilka ej har prioriterade fordringar eller fordringar för vilken pantbrev alternativt återtagandeklausul i försäljningsavtalet ligger på samma nivå. Så långt ned på listan behöver man inte hamna, däremot är det städse att anbefalla som minst en kontroll am gl är stamkund hos kronofogden och, vid fall därom, det finns någon aktuell skuld.
Det fetstilta förstår jag inte.
Citera
2021-07-10, 18:48
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:

du lägger till den avgiften på ditt krav på skulden du ska driva.
Citera
2021-07-10, 18:55
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Det fåtal gånger jag använt KFM så kommer, degen direkt. Är det en rättshaverist så blir det jobbigare. Men KFM brukar ligga på bra.
Citera
2021-07-10, 19:32
Medlem
Citat:
Jo så är det. Vilket ger mig störst chans att få tillbaka mina pengar? KFM eller inkasso? Skicka något själv vill jag inte göra. Jag vill att någon annan ska göra grovjobbet och skicka påminnelser och så vidare.

Ok, privat fordran, då har du knappast något avtal med inkassobolag. Skicka in en ansökan om bf till avdelningen för summarisk process, det är ju där det hamnar även om inkasso anlitas.

Innan dess, kontrollera gl's status hos kronofogden, framförallt om det finns något skuldsaldo.
Att lämna in en ansökan om bf på en person som redan har skulder över öronen ger inte mycket, kostar bara mer pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in