Citat:
Ursprungligen postat av
ThomeThome
Du tror alltså att folk i allmänhet var för pedofili på 70-talet, och att det var därför inte en enda person hade något problem eller kritik mot nakna barn i filmer och annan konst?

Nej, det tror jag inte! Hur kunde du få det till det? Har du det svårt med läsförståelsen?
Vi vanliga människor, reagerar inte på att se en naken unge. För oss så är sånt naturligt, det är ju bara en unge som springer runt näck, det gjorde både vi och våra syskon själva som barn. Om det är naturligt för oss och vi samtidigt besitter bristande kunskap om pedofiler, så är det inte svårt att föreställa sig att en presumtiv pedofil, i det här fallet Olle Hellbom, kan komma undan med att arrangera scener där barn, framställs på ett, för pedofilen i fråga sexuellt upphetsande sätt.
Jag såg en intervju på svt med en pedofil. Han satt och tittade på youtubeklipp, föreställande vad som för oss vanliga människor skulle framstå som helt oskyldiga filmer på prepubertala flickor som hjular och hoppar studsmatta. Pedofilen i fråga såg dock något helt annat; mitt i hjulandet åkte en av flickornas tröjor upp en bit och blottade lite av hennes midja. Det lilla räckte alldeles utmärkt för att göra pedofilen sexuellt upphetsad och vilja titta på klippet om och om igen.
Jag vill därmed påstå, att det absolut finns fog för att misstänka att Olle Hellbom hade pedofila böjelser och för att anknyta till trådens ämne, kanske misstänka att anledningen till barnskådespelarnas ovilja till att förknippas med sina gamla rollfigurer, skulle kunna vara för att de blev utsatta för sexuella övergrepp under filminspelningarna.