• 1
  • 2
2021-07-09, 19:29
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Jag vet förstås att det inte finns lika många "rika" i Sverige pga att det är Sverige. Däremot vet jag ju att det finns väldigt många fina hus i Djursholm, Lidingö, Salstjöbaden osv osv. Det är klart att man har ett hum vilka som bor där, exempelvis folk inom business. Jag undrar dock vilka fler arbeten som oftast leder till att man har möjlighet att bo i dessa områden. Hur mycket ska man tjäna per månad för att ens kunna få tänka dessa tankar? haha...

Jag vill såklart också bo i sådana fina områden, men jag drömmer om att bli bolagsjurist och är rädd att jag inte kommer nå dessa drömmar. Så är det någon på detta forum som faktiskt kan svara på detta? Det skulle upskattas!
Senast redigerad av Yuno-Gasai 2021-07-09 kl. 19:31. Anledning: (Ville vara mer specifik)
Citera
2021-07-09, 19:30
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Och för att tillägga, jag är fortfarande ett liten barn (19 år), så jag har inte kommit in i den riktiga arbetsvärlden ännu.
Citera
2021-07-09, 19:33
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuno-Gasai
Jag vet förstås att det inte finns lika många "rika" i Sverige pga att det är Sverige. Däremot vet jag ju att det finns väldigt många fina hus i Djursholm, Lidingö, Salstjöbaden osv osv. Det är klart att man har ett hum vilka som bor där, exempelvis folk inom business. Jag undrar dock vilka fler arbeten som oftast leder till att man har möjlighet att bo i dessa områden. Hur mycket ska man tjäna per månad för att ens kunna få tänka dessa tankar? haha...

Jag vill såklart också bo i sådana fina områden, men jag drömmer om att bli bolagsjurist och är rädd att jag inte kommer nå dessa drömmar. Så är det någon på detta forum som faktiskt kan svara på detta? Det skulle upskattas!
Citat:
Och för att tillägga, jag är fortfarande ett liten barn (19 år), så jag har inte kommit in i den riktiga arbetsvärlden ännu.
Det beror lite på var man vill bo, men du kan gå in på t.ex. Hemnet och se vad hus brukar kosta i de olika områdena.

Är man villig att hyra är det förstås lättare. Privata bostadsvärdar har mer sällan köer, och går mer på inkomst o.s.v.
Citera
2021-07-09, 19:36
Medlem
Booiis avatar
Lär dig om aktier ifall du vill bli "rik". Du fixar att få vilket jobb du vill så länge du har intresset för det.
Citera
2021-07-09, 19:37
Medlem
Du kan aldrig bli rik på lönearbete i Sverige... skatten är för hög

Har du en inkomst på 2-3MSek/ per år i olika arvoden, avkastning på olika tillgångar jag då kan du klassas som hyfsat förmögen.

Att var höginkomsttagare enligt skattetabellen är inte att vara "rik". Det är socialdemokraternas sätt att få underbetald medelklass att tro att de är förmer.

Iden är att man skall ha ett ständigt beroende till staten aldrig kunna var självständig. Hur skulle det gå om alla hade tillräckligt med "fuck off money" på kontot? då skulle folk ställa krav.

Hus i Djursholm kan man glömma även om man har 100k i månaden du får inte lån till en 30-40 miljoners villa på den inkomsten.
Senast redigerad av obisvenkanobi 2021-07-09 kl. 19:45.
Citera
2021-07-09, 19:59
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Du kan aldrig bli rik på lönearbete i Sverige... skatten är för hög

Har du en inkomst på 2-3MSek/ per år i olika arvoden, avkastning på olika tillgångar jag då kan du klassas som hyfsat förmögen.

Att var höginkomsttagare enligt skattetabellen är inte att vara "rik". Det är socialdemokraternas sätt att få underbetald medelklass att tro att de är förmer.

Iden är att man skall ha ett ständigt beroende till staten aldrig kunna var självständig. Hur skulle det gå om alla hade tillräckligt med "fuck off money" på kontot? då skulle folk ställa krav.

Hus i Djursholm kan man glömma även om man har 100k i månaden du får inte lån till en 30-40 miljoners villa på den inkomsten.

Okej, det var lite det jag tänkte. Så om man ska bo i Djursholm måste man då vara egenföretagare gissar jag?
Citera
2021-07-09, 20:09
Medlem
Fried81s avatar
Citat:
Okej, det var lite det jag tänkte. Så om man ska bo i Djursholm måste man då vara egenföretagare gissar jag?

Försök sälja annat än din tid. En arbetsinsats som går att mångfaldiga är bra. Tänk: du lägger ner ett år på att skriva en bok. När arbetet med boken en gång är gjort kan man trycka i princip hur många som helst.
Citera
2021-07-09, 20:14
Medlem
boqpods avatar
Citat:

Nej att vara egenföretagare gör ingen rik per automatik eller ens ökar chansen att bli rik egentligen.
En jävla massa jobb och staten käkar upp hela din kaka till slut ändå.
Om du bygger ett företag so. Sedan säljs vidare så kan du absolut göra en väldigt bra affär. Men allt som oftast kräver detta stora investeringar i ryggen, att du är omgiven av kompetenta människor och även har en hel del tur att just din idé funkar.

De flesta Djursholmare lever på ärvda tillgångar.
Citera
2021-07-09, 20:53
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Enklaste är att du går till en psykolog. Efter ett par timmar så fattar du att det räcker med en villa för 5 miljoner och att du inte behöver en för 50.

Sen börjar du jobba, tjänar 30 000 efter skatt. spar 20 000 = 240 000kr per år så kan du köpa din villa lagom till att du fyller 40.

Om man tjänar sämre eller inte kan spara lika mycket för att man t ex jobbar på McDonalds då kan man köpa villan lagom till att man fyller 50 istället.

I Sverige kan alla bli miljonärer.
Citera
2021-07-09, 22:31
Medlem
Samizdats avatar
Utbildning och studier --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2021-07-09, 22:50
Medlem
humpcuts avatar
Citat:

Det där är en sanning bara på Flashback pga alla bittra och avundsjuka skrivbordsriddare. Finns massor av rika i Sverige. https://omni.se/rapport-svenskarna-t...-mest/a/Qmp75P

Bolagsjurister kan tjäna ganska bra faktiskt men det är hårt jobb och du måste jobba många år innan du kan bli partner och tjäna de riktiga pengarna. Consulting är bättre betalt, investment banking ännu bättre och private equity ännu mer. Generellt alltså.

Jag är konsult inom mbb-segmentet. Många kollegor (mestadels partners) bor i Djursholm. Är inte riktigt där än men snart så
Citera
2021-07-09, 22:50
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Enklaste är att du går till en psykolog. Efter ett par timmar så fattar du att det räcker med en villa för 5 miljoner och att du inte behöver en för 50.

Sen börjar du jobba, tjänar 30 000 efter skatt. spar 20 000 = 240 000kr per år så kan du köpa din villa lagom till att du fyller 40.

Om man tjänar sämre eller inte kan spara lika mycket för att man t ex jobbar på McDonalds då kan man köpa villan lagom till att man fyller 50 istället.

I Sverige kan alla bli miljonärer.

Kul att leva som en råtta tills man är 40 hahaha hoppas du driver mannen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här