• 4
  • 5
2021-07-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Ja din dumme jävel, räntan var fullt avdragsgill o priserna var inte många multiplar av höginkomsttagares årsinkomster. Vräk inte ur dig skit utan att tänka efter.

Man kan knappast säga att man har det bättre idag när det är omöjligt att köpa 50 miljonersvilla.

På 80 tal menar jag såklart Motsvarande villa som idag går på 50.

Landet hade också ett totalt stop på nya bolag och innovation. Men du har rätt att det var bra på bostadsmarknaden, mina föräldrar köpte en villa i Bromma kontant för 450k på mitten av 70 talet, nu värd 20-25 miljoner. Men farsan fick mygla bra mycket för att få ut några pengar ur sitt bolag.
Citera
2021-07-10, 17:14
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Landet hade också ett totalt stop på nya bolag och innovation. Men du har rätt att det var bra på bostadsmarknaden, mina föräldrar köpte en villa i Bromma kontant för 450k på mitten av 70 talet, nu värd 20-25 miljoner. Men farsan fick mygla bra mycket för att få ut några pengar ur sitt bolag.

Jag säger som sagt inte att allt var bra, men ur en höginkomsttagares perspektiv utan gamla pengar klart mer förmånligt med villa i Djursholm på 450 kvm istället för Täby 200 kvm.

Jag brukar säga åt min farsa att han kunde köpt ett hyreshus i Stockholm 0 kr kontant och byggt en rejäl förmögenhet. Nu får man vända sig ut och in för att bygga upp något. Men samtidigt lyckas man går jag hellre den vägen.
Senast redigerad av seriouslyfuckedup 2021-07-10 kl. 17:18.
Citera
2021-07-10, 17:17
Medlem
Citat:
Jag säger som sagt inte att allt var bra, men ur en höginkomsttagares perspektiv utan gamla pengar klart mer förmånligt med villa i Djursholm på 450 kvm istället för Täby 200 kvm.

På 80 talet hade vi dock arvsskatt vilket påverkade gamla pengar negativt.
Citera
2021-07-10, 17:20
Medlem
Citat:
På 80 talet hade vi dock arvsskatt vilket påverkade gamla pengar negativt.

Och det ökar ju fördelarna för höginkomsttagare utan gamla pengar ännu mer.

Egentligen är allting idag uppblåsta tillgångar.

Och som sagt Sverige är en av de mest ojämlika länder i världen vad gäller förmögenhet.
Citera
2021-07-10, 17:23
Medlem
Citat:
Och det ökar ju fördelarna för höginkomsttagare utan gamla pengar ännu mer.

Egentligen är allting idag uppblåsta tillgångar.

Och som sagt Sverige är en av de mest ojämlika länder i världen vad gäller förmögenhet.

Varför ökar det fördelarna för höginkomsttagare?

Marginalskatten måste bort och bolagsskatten sänkas, det gynnar höginkomsttagare.
Citera
2021-07-10, 17:27
Medlem
Citat:
Varför ökar det fördelarna för höginkomsttagare?

Marginalskatten måste bort och bolagsskatten sänkas, det gynnar höginkomsttagare.

På 80 talet fanns arvsskatt. Straffar gamla pengar. Mindre köpkraft för dessa.

På 80 talet fanns extrem marginalskatt. Men många avdrag, tex ränta 100 procent.

På 80 talet var huspriser ej uppblåsta av låga räntor. Samtidigt hade det finansiella systemet blivit mer fritt. Det var lätt för höginkomsttagare utan gamla pengar att köpa exempelvis en villa i Djursholm. Vet ej exakt hur banker kalkylera de men antar att ränteavdraget och höga Marginalskatten gör kalkylen lätt att få igenom.
Citera
2021-07-10, 17:40
Medlem
Finns många som äger villor i Täby, Djursholm, Lidingö och liknande som köpte sin villa i början på 90-talet när de var i tidiga 30-årsåldern och precis skaffat familj. Då kostade villor som idag är värda 10-25 miljoner ofta 2-4 miljoner.

För de relativt unga småbarnsfamiljer som köper villor i den prisklassen i dag handlar det oftast om män i finansbranschen med ett par hundratusen i månadslön eller någon form av egenföretagare. Ibland även en kvinna/fru med relativt hög lön också.
Citera
2021-07-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atlantisx
Finns många som äger villor i Täby, Djursholm, Lidingö och liknande som köpte sin villa i början på 90-talet när de var i tidiga 30-årsåldern och precis skaffat familj. Då kostade villor som idag är värda 10-25 miljoner ofta 2-4 miljoner.

För de relativt unga småbarnsfamiljer som köper villor i den prisklassen i dag handlar det oftast om män i finansbranschen med ett par hundratusen i månadslön eller någon form av egenföretagare. Ibland även en kvinna/fru med relativt hög lön också.

Jag är egenföretagare utdelning på runt 500k, går rakt till huskontot. Har en lgh värd drygt 7. Med lån på 2.7. vi tänkte köpa en villa i Bromma detta år eller nästa.
Citera
2021-07-10, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Två höginkomsttagare har råd efter 5-10 års sparande. Villorna för 10+ miljoner är framgångsrika egenföretagare, arv och/eller bostadskarriär. Inte svårare än så.

Men ja, skaran som har råd att bo segregerat minskar för varje år såklart. När man varje år i hundratusental fyller på och göder en underklass från U-länder. Fortsätter den utvecklingen kommer Sverige vara som Brasilien och Sydafrika om 50-100 år med kåkstäder på en sida och fina villor i gated communities på andra sidan.
Naivt att tro på så lång tidshorisont. Det kommer snart ska du se.
Citera
2021-07-10, 21:16
Medlem
Cameltotems avatar
Som 19 åring ska du vara glad att du ställer dessa frågor nu. För du har nämligen tid i medvind.

Börja med att spara pengar i antingen aktier eller fonder, så mycket som du kan.

Skaffa en utbildning, högskola/KY. Något som du kan tjäna + 40k med framöver och sedan fortsätt investera dina pengar.

Är du duktig kommer du ha 5-10 miljoner när du är 35-40.
Citera
2021-07-11, 15:52
Medlem
Skulle tro att du först och främst behöver ha en annan person som också tjänar bra , så du och din partner båda behöver ha fast anställning och tjäna minst 50k i månaden var för att ens kunna ta ett lån till ett sådant hus. Om vi pratar villor i 10-15 milj. klassen. Sedan kan du börja räkna på vad du behöver, vanligtvis 15% i insats, vilket då blir mellan 1,5 - 2,25 milj, och ännu mer om du vill toppa i området med en villa på 20 mille. Ingen vanlig människa har dessa pengar, om man inte ärvt, levt extremt billigt och smart i 10 år och placerat på börsen kanske?

Om du väl lyckats hitta en partner som också tjänar bra, är det andra steget att ens kunna ta ett lån till huset, för att ta lån behöver du som sagt ha en viss inkomst per månad och ofta en egen insats på 15%. När du köpt huset kommer du fortsätta behöva arbeta hårt för att ha råd med amortering och div andra kostnader som ökar i finare bostäder.

Tja, är det värt det? Om du lever extremt billigt i 10 år har du råd med insatsen, skaffar du jobbet med rätt lön så har du förutsättningarna för att ta ett lån, lånet kommer ta extremt lång tid på sig innan 50% är avbetalat, när du betalat av 50% på lånet kan du gå ner i arbetstid och kanske unna dig lite mer frihet, för när 50% av lånet är betalt kan du lägga om räntan och amorteringen sjunker varje månad vilket ger mer pengar över till annat som du behövt avstå ifrån i alla dessa år för att kunna amortera din dyra villa. Låter det lockande? Själv vet jag inte om jag hade velat leva så, men alla är olika. Hade nog hellre köpt en dyrare i ett svensson-kvarter istället för den billigaste villan i Djursholm, bli känd som fattiglappen samtidigt som man jobbar arslet av sig haha du hör ju själv. Vi vanliga döda har inget där å göra.
Senast redigerad av Gladgubbe1234 2021-07-11 kl. 15:55.
Citera
2021-07-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Poängen var att man kan bli miljonär även som vanlig arbetare.

Ja, det kan man. Begreppet miljonär är ju dessvärre rätt så urvattnat nuförtiden i Sverige. I princip alla över 35 som köpt sig en bostad för 10 år sedan är miljonärer idag. En miljon är 1/3 hus i en mindre svensk stad. Inte så mycket egentligen, men klart, har man det på banken i sparande har man mer än de flesta.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in