2023-01-03, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Givetvis skall alla bli behandlade lika men du kan inte kräva att bli särbehandlad p.g.a att du har en viss religion eller sexuell läggning. Vad jag vet så är rusta och matcha endast inriktad på att hjälpa deltagarna att komma i arbete eller att börja studera. Du som deltagare diskuterar med din jobbcoach ett upplägg som passar dig (dock ingår vissa obligatoriska moment som inte kan väljas bort som att söka jobb och delta i de aktiviteter som krävs för att nå dit) Som sagt rusta och matcha är frivilligt så jag fattar inte varför du hakar upp dig på att du behöver delta i det...

Visst kan jag det om hoten, trakasserierna och ofredanden jag utsätts för utav andra deltagare, och jobbcoacher grundar sig i min religionstillhörighet och sexuella läggningar.

Muslimer har ju stort agg gentemot judar, och GHTBQWE++ personer, det är allmänt känt, och jag kan tänka mig att det finns en och annan muslim hos dessa leverantörer.
Citera
2023-01-03, 10:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Visst kan jag det om hoten, trakasserierna och ofredanden jag utsätts för utav andra deltagare, och jobbcoacher grundar sig i min religionstillhörighet och sexuella läggningar.

Muslimer har ju stort agg gentemot judar, och GHTBQWE++ personer, det är allmänt känt, och jag kan tänka mig att det finns en och annan muslim hos dessa leverantörer.
Det fungerar inte riktigt så... Visst du kan framföra dina krav och önskemål och man tar givetvis hänsyn så långt som möjligt till dom men det enda verktyget i verktygslådan som man har är att du får byta till en annan leverantör som passar dig bättre.

Det verkar ju också att du har förutfattade meningar om andra religioner t.ex. så du kanske skall börja med dig själv när det gäller din inställning till diskriminering...
Senast redigerad av kimdah2002 2023-01-03 kl. 10:40.
Citera
2023-01-03, 10:43
Bannlyst
Citat:
Det fungerar inte riktigt så... Visst du kan framföra dina krav och önskemål och man tar givetvis hänsyn så långt som möjligt till dom men det enda verktyget i verktygslådan som man har är att du får byta till en annan leverantör som passar dig bättre.

Hahaha.

Vad lustigt, för i alla andra sammanhang i samhället är diskriminering, upplevda hot och trakasserier ganska allvarligt.

Men i just Rusta Och Matcha, en tjänst köpt utav Arbetsförmedlingen - en statlig myndighet så är det lite "äsch det där är inte så noga" 😂😂😂😂😂

Förklara för mig, i detalj hur det kommer gå till istället. Väntar med spänning, för om det är som du säger, att man rycker lite på axlarna, och att det inte är mer med det, så är det revolutionerande. Och en walkover till JO/JK/DO, facket och RFSU som blir inblandade om Arbetsförmedlingen inte agerar på rop om hjälp/rädsla.

Och nej, jag byter inte leverantör, jag står ju till arbetsmarknadens förfogande. Det ligger på leverantören att se till att jag känner mig trygg och säker i deras lokaler, tror du annat lever du ju inte i dagens verklighet iaf 😂

Det här ska bli intressant!
Senast redigerad av Snuttolini 2023-01-03 kl. 10:47.
Citera
2023-01-03, 10:48
Bannlyst
Citat:

Det verkar ju också att du har förutfattade meningar om andra religioner t.ex. så du kanske skall börja med dig själv när det gäller din inställning till diskriminering...

Som homosexuell jude är det fritt fram att uttrycka sin rädsla. Hävdar någon annat, är det antisemitiskt och homofobiskt 😉
Citera
2023-01-03, 10:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Som homosexuell jude är det fritt fram att uttrycka sin rädsla. Hävdar någon annat, är det antisemitiskt och homofobiskt 😉
Nu jobbar det ju muslimer och homofober på Ica också, har du samma inställning när du skall gå och handla att du kräver att få tala med chefen och att du skall få gå runt och plocka dina varor utan att träffa på en muslim och få en egen kassa med en heterosexuell jude som sitter där?
Senast redigerad av kimdah2002 2023-01-03 kl. 10:58.
Citera
2023-01-03, 11:08
Bannlyst
Citat:
Nu jobbar det ju muslimer och homofober på Ica också, har du samma inställning när du skall gå och handla att du kräver att få tala med chefen och att du skall få gå runt och plocka dina varor utan att träffa på en muslim och få en egen kassa med en heterosexuell jude som sitter där?

Ställer ICA krav på mig? Att jag ska gå på möten, tramskurser och annat fjolleri för att få pengar, så att jag kan handla där? Nej.

Men hade dom gjort det, så kan du ge dig fan på att jag hade krävt att få tala med chefen, och att jag skulle få gå runt och plocka mina varor utan att träffa på en muslim, och att jag skulle få en egen kassa. Med en jude bakom!

- Allt för MIN säkerhets skull såklart 😉
Citera
2023-01-03, 11:18
Bannlyst
Citat:

Ännu dummare blir ju ditt exempel om man ser det ur en annan synvinkel.

Jag går fram till chefen på min lokala ICA-butik och säger såhär:

Du, fan nu har jag för 3:e gången idag fått höra från en av dina anställda här att jag är en "fucking jude" och "böugjäävul zvenne" från han din anställde, han Mohammed. Flera okända utanför butiken trakasserar mig också här...

Jag som kund, vågar inte gå hit och handla snart längre.

Tror du då att ICA-handlaren, ägaren till sin butik, sitt levebröd, beroende av kunder skulle rycka på axlarna och säga:

"Jaha? Tråkigt! Gå till COOP då om det inte passar"

Eller tror du han skulle ta det på största allvar, och göra ALLT för att den här kunden inte ska föra detta vidare till vänner, bekanta och andra personer som handlar i den ICA butiken?
Citera
2023-01-03, 12:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ännu dummare blir ju ditt exempel om man ser det ur en annan synvinkel.

Jag går fram till chefen på min lokala ICA-butik och säger såhär:

Du, fan nu har jag för 3:e gången idag fått höra från en av dina anställda här att jag är en "fucking jude" och "böugjäävul zvenne" från han din anställde, han Mohammed. Flera okända utanför butiken trakasserar mig också här...

Jag som kund, vågar inte gå hit och handla snart längre.

Tror du då att ICA-handlaren, ägaren till sin butik, sitt levebröd, beroende av kunder skulle rycka på axlarna och säga:

"Jaha? Tråkigt! Gå till COOP då om det inte passar"

Eller tror du han skulle ta det på största allvar, och göra ALLT för att den här kunden inte ska föra detta vidare till vänner, bekanta och andra personer som handlar i den ICA butiken?
Jag tror att ICA handlaren hade tagit tag i det och pratat med sina anställda om det och hade det upprepats hade dom fått en varning och så småningom vid upprepade händelser hade dom fått sparken. Precis på samma sätt som en jobbcoach på rusta och matcha hade gjort.

Problemet i ditt fall är ju att du förutsätter att det kommer att hända och att man skall förebygga det på något oklart sätt. Du kan inte använda något som inte inträffat för att slippa delta i en frivillig åtgärd. Säg bara nej tack jag vill inte delta i rusta och matcha jag klarar jobbsökandet bättre på egen hand, hur svårt är det istället för att komma med dåliga ursäkter...
Citera
2023-01-03, 13:03
Bannlyst
Citat:
Jag tror att ICA handlaren hade tagit tag i det och pratat med sina anställda om det och hade det upprepats hade dom fått en varning och så småningom vid upprepade händelser hade dom fått sparken. Precis på samma sätt som en jobbcoach på rusta och matcha hade gjort.

Problemet i ditt fall är ju att du förutsätter att det kommer att hända och att man skall förebygga det på något oklart sätt. Du kan inte använda något som inte inträffat för att slippa delta i en frivillig åtgärd. Säg bara nej tack jag vill inte delta i rusta och matcha jag klarar jobbsökandet bättre på egen hand, hur svårt är det istället för att komma med dåliga ursäkter...

Jag ska stå till arbetsmarknadens förfogande, få ut min ersättning och kräva trygghet, vördnad och gehör från blufföretagen (leverantören)

Jag förutsätter inte att jag kommer råka ut för diskriminering, hot och trakasserier. Jag är säker på att jag kommer utsättas för diskriminering, hot och trakasserier, för redan dag ett hos jobbcoachen kommer jag påstå att detta ägt rum, och lägga fram att jag vill delta på distans.

Går dom inte med på det, tar man det till JO/JK/DO, handläggare på AMS, facket och RFSU och berättar att man blivit utsatt för hot, våld och diskriminering.

Frågar dom efter gärningsman vågar man inte namnge någon, eftersom dom hotat med döden om man anmäler, det kan vara både klienter/deltagare men också anställda hos leverantören som uttalat hoten, och ofredat sexuellt.

Övergreppen skedde såklart på toaletter, i leverantörens lokaler där övervakning är förbjuden, så att inget jag påstår kan motbevisas!

Sen kan man krydda lite extra genom att säga att man stött på jobbcoachen privat på stan och att denne då betett sig olämpligt och obehagligt.

Föreslår dom då ett byte, vägrar man detta och hänvisar till diskriminering, och att man är stolt homosexuell jude.

Kan vara nyttigt för dom här bluffbolagen att någon rör om i grytan lite för dom.
Citera
2023-01-03, 13:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag ska stå till arbetsmarknadens förfogande, få ut min ersättning och kräva trygghet, vördnad och gehör från blufföretagen (leverantören)

Jag förutsätter inte att jag kommer råka ut för diskriminering, hot och trakasserier. Jag är säker på att jag kommer utsättas för diskriminering, hot och trakasserier, för redan dag ett hos jobbcoachen kommer jag påstå att detta ägt rum, och lägga fram att jag vill delta på distans.

Går dom inte med på det, tar man det till JO/JK/DO, handläggare på AMS, facket och RFSU och berättar att man blivit utsatt för hot, våld och diskriminering.

Frågar dom efter gärningsman vågar man inte namnge någon, eftersom dom hotat med döden om man anmäler, det kan vara både klienter/deltagare men också anställda hos leverantören som uttalat hoten, och ofredat sexuellt.

Övergreppen skedde såklart på toaletter, i leverantörens lokaler där övervakning är förbjuden, så att inget jag påstår kan motbevisas!

Sen kan man krydda lite extra genom att säga att man stött på jobbcoachen privat på stan och att denne då betett sig olämpligt och obehagligt.

Föreslår dom då ett byte, vägrar man detta och hänvisar till diskriminering, och att man är stolt homosexuell jude.

Kan vara nyttigt för dom här bluffbolagen att någon rör om i grytan lite för dom.
Lycka till med det... Jag tror att det enda som kommer att hända är att du första gången får en varning och 5 dagar utan ersättning. Andra gången 10 dagar utan ersättning. Tredje gången 45 dagar utan ersättning. Fjärde och varje efterföljande gång 45 dagar utan ersättning och din ersättning sänkt till 223 kronor per dag. Om du inte är nöjd med det eller vill anföra en anledning till att du inte följer din uppgjorda plan så kan du givetvis överklaga https://arbetsformedlingen.se/for-ar...ande-uppgifter
Citera
2023-01-03, 13:26
Bannlyst
Citat:
Lycka till med det... Jag tror att det enda som kommer att hända är att du första gången får en varning och 5 dagar utan ersättning. Andra gången 10 dagar utan ersättning. Tredje gången 45 dagar utan ersättning. Fjärde och varje efterföljande gång 45 dagar utan ersättning och din ersättning sänkt till 223 kronor per dag. Om du inte är nöjd med det eller vill anföra en anledning till att du inte följer din uppgjorda plan så kan du givetvis överklaga https://arbetsformedlingen.se/for-ar...ande-uppgifter

Avstängd? För att jag blivit utsatt för hot och diskriminering? Tillåt mig att skratta röven av mig 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Citera
2023-01-03, 13:35
Bannlyst
Citat:

Löpsedel i din fantasivärld:

Homosexuell man avstängd från arbetsmarknadspolitiskt program

"En homosexuell judisk man blev avstängd från programmet, eftersom han blev utsatt för ofredande och hot på en toalett i en utav STOM-leverantörernas lokaler. JO/JK/DO, samt facket står bakom beslutet och tycker att det var rätt att stänga av den homosexuella mannen, eftersom han anmälde att han blivit hotad och trakasserad"

Det är nog lite så det ser ut i din drömvärld.

Vad rör sig i den där mögliga fuktskadade vattenmelonen du har mellan axlarna igentligen? 😂

Det är Sverige vi pratar om här, inte Tyskland på 1920 talet 😂😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in