• 1
  • 2
2021-07-09, 14:09
Medlem
BAB7s avatar
Opel blir den första massproducerande biltillverkaren som komplett fasar ut förbränningsmotorn.
Opel säljer över 1 miljon nya bilar varje år.

Från 2025 kommer Opel enbart att erbjuda elbilar i Kina.

Och 2028 kommer man även i europa enbart kunna köpa elbilar från Opel.

Konkurrenten VW planerar att enbart sälja elbilar i europa från 2033.

Opels VD avslöjar nu också att en ny elbil baserad på den klassiska sportbilen Opel Manta nu fått grönt ljus och kommer att börja tillverkas inom några år.

https://www.merkur.de/wirtschaft/ope...-90851626.html
Citera
2021-07-09, 14:18
Medlem
VoktorDodkas avatar
Tänkvärt. Opel säljer väl knappt några bilar idag så det kan knappast gå sämre.

Jag har sett någon enstaka insignia de senaste åren annars har jag inte lagt märke till någon opel av senare årsmodell och insigniorna har jag bara lagt märke till pga att dom haft motorproblem och låtit som dieslar trots att det är bensinare.
Citera
2021-07-09, 14:24
Medlem
Seriöst nu, finns det någon här som känner en Opel ägare, hur tänker dom??
Citera
2021-07-09, 14:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka

Jag har sett någon enstaka insignia de senaste åren annars har jag inte lagt märke till någon opel av senare årsmodell och insigniorna har jag bara lagt märke till pga att dom haft motorproblem och låtit som dieslar trots att det är bensinare.

Opel är bra mycket större än tex Volvo.
Runt 1,1 miljoner bilar säljer Opel varje år.
Citera
2021-07-09, 14:26
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:

Sluta snacka skit, över 330 000 bilar sålda bara i europa förra året, ökar på mer än 17 marknadsländer o mkt starkt elprogram på g.

Kraftig försäljningsökning i Sverige under första kvartalet
Bra start för Opel i Europa: Bästa förstakvartalet sedan 2011
Försäljningsvolymen uppåt på 17 marknader
Större marknadsandelar på 15 marknader
Astra Sports Tourer och Mokka X ger extra skjuts åt siffrorna
Opel i Sverige har inlett året mycket positivt. Under första kvartalet ökade registreringarna med hela 24,3 procent jämfört med i fjol. Liksom i övriga Europa är det de senast lanserade modellerna Astra och Corsa som är mest framgångsrika. Även den kompakta SUV:en Mokka och Opel KARL – som lanserades i januari – har bidragit till det positiva resultatet.

Detta kommer yttreligare förstärka deras marknad o jag som bla äger en Opel Astra Sportstourer ser mkt fram emot framtiden med just Opel.

Jag som äger en kan säga såhär med stolthet:

Mkt bra kvalite

Enormt bra prissättning, mkt bil för pengarna

Fullspäckad med all senaste teknik o allt funkar, aldrig krånglat, krocksäker.

Bra priser på service o skatt iom Euro 6 klassning

Bästa kombiköpet efter bmw 3 serien i alla tester.

Har bla en mb 220 o volvo v60 oxå inom familjen o klassar faktiskt Opeln som den bästa av de 3 om allt vägs in.
Senast redigerad av Bluebeast72 2021-07-09 kl. 14:31.
Citera
2021-07-09, 14:36
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Sluta snacka skit, över 330 000 bilar sålda bara i europa förra året, ökar på mer än 17 marknadsländer o mkt starkt elprogram på g.

Kraftig försäljningsökning i Sverige under första kvartalet
Bra start för Opel i Europa: Bästa förstakvartalet sedan 2011
Försäljningsvolymen uppåt på 17 marknader
Större marknadsandelar på 15 marknader
Astra Sports Tourer och Mokka X ger extra skjuts åt siffrorna
Opel i Sverige har inlett året mycket positivt. Under första kvartalet ökade registreringarna med hela 24,3 procent jämfört med i fjol. Liksom i övriga Europa är det de senast lanserade modellerna Astra och Corsa som är mest framgångsrika. Även den kompakta SUV:en Mokka och Opel KARL – som lanserades i januari – har bidragit till det positiva resultatet.

Detta kommer yttreligare förstärka deras marknad o jag som bla äger en Opel Astra Sportstourer ser mkt fram emot framtiden med just Opel.

Jag som äger en kan säga såhär med stolthet:

Mkt bra kvalite

Enormt bra prissättning, mkt bil för pengarna

Fullspäckad med all senaste teknik o allt funkar, aldrig krånglat, krocksäker.

Bra priser på service o skatt iom Euro 6 klassning

Bästa kombiköpet efter bmw 3 serien i alla tester.

Har bla en mb 220 o volvo v60 oxå inom familjen o klassar faktiskt Opeln som den bästa av de 3 om allt vägs in.
Då är opel osynliga för mig, intetsägande, ingen bil man lägger märke till. Det har säkert ingen betydelse men jag hajar till att du skriver antal bilar sålda i europa och procent i sverige, hur många är dom procenten?

Hade inte du en superfin värsting 9-5 aero som du var så nöjd med eller blandar jag ihop dig med någon annan skitsnackare? Bytte du upp dig till astran?
Citera
2021-07-09, 15:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Naturligtvis en tung signal till marknaden när en så stor aktör som Opel tar det här beslutet.

Vore dock synd om förbrännings-/kolvmotorn blir historia... Det borde gå att ta fram ett konkurrenskraftigt "E98" med 2 % bentyl (inte fan vet jag. är inte kemist... I speedway kör man på ren metanol). Kan någon tänka sig en eldriven Alfa...?
Citera
2021-07-09, 15:19
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Naturligtvis en tung signal till marknaden när en så stor aktör som Opel tar det här beslutet.

Vore dock synd om förbrännings-/kolvmotorn blir historia... Det borde gå att ta fram ett konkurrenskraftigt "E98" med 2 % bentyl (inte fan vet jag. är inte kemist... I speedway kör man på ren metanol). Kan någon tänka sig en eldriven Alfa...?
Det är väl GM? Ännu större än Opel.
Citera
2021-07-09, 15:24
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Det är väl GM? Ännu större än Opel.

GM sålde Opel/Vauxhall till PSA (Peugeot/Citroen) som sedan fusionerades med Fiat/Chrysler, till Stellantis, så det är världens i särklass största biltillverkare (och samma koncern som Alfa! Apropå min fundering).

GM verkligen på dekis, avyttrat det mesta, Holden som höll (sic!) den australiska marknaden nerlagt. Massa klassiska märken som gått i graven; Pontiac, Oldsmobile... Daewoo! (om det ens finns kvar).
Sorry för OT!
Citera
2021-07-09, 15:32
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
GM sålde Opel/Vauxhall till PSA (Peugeot/Citroen) som sedan fusionerades med Fiat/Chrysler, till Stellantis, så det är världens i särklass största biltillverkare (och samma koncern som Alfa! Apropå min fundering).

GM verkligen på dekis, avyttrat det mesta, Holden som höll (sic!) den australiska marknaden nerlagt. Massa klassiska märken som gått i graven; Pontiac, Oldsmobile... Daewoo! (om det ens finns kvar).
Sorry för OT!
Inte så OT. GM var tidigt ute med Chevrolet Volt.

Jag hade missat att även Opel/GM gått till den mörka sidan, godnatt chevy suburban. Så då blir det franska elbilar för hela slanten då, bara med olika karosser och emblem.
Citera
2021-07-09, 15:33
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Då är opel osynliga för mig, intetsägande, ingen bil man lägger märke till. Det har säkert ingen betydelse men jag hajar till att du skriver antal bilar sålda i europa och procent i sverige, hur många är dom procenten?

Hade inte du en superfin värsting 9-5 aero som du var så nöjd med eller blandar jag ihop dig med någon annan skitsnackare? Bytte du upp dig till astran?
Nejdå, stämmer bra. Sålde aeron med 15000 kr vinst, åtråvärda o köpte astra till min fru. Väldigt bra billig pendelbil Men visst, aeron va brutal. 😁
Senast redigerad av Bluebeast72 2021-07-09 kl. 15:37.
Citera
2021-07-09, 15:41
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Inte så OT. GM var tidigt ute med Chevrolet Volt.

Jag hade missat att även Opel/GM gått till den mörka sidan, godnatt chevy suburban. Så då blir det franska elbilar för hela slanten då, bara med olika karosser och emblem.

Nja... Opel så pass stora att man kommer fortsätta vara plattform/chassi åt Vauxhall och om det är något turkiskt märke. Tror Opel, Fiat, Chrysler, Peugeot, Citroen (cittran för "egen" för att med trovärdighet vara annat än just sig själv) blir "stammärken" men att man fortsätter bygga t ex Lancia som en latiniserad Chrysler, Alfa på Fiatchassin etc, plus en rad "lokala" Peugeot i tredje världen.

Näää... tror inte Chevy Suburban skulle vara hotad, varför det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in