• 1
  • 2
2021-07-08, 17:29
Medlem
Ja.... hur svårt är det att ta jägarexamen?

Är det enklare än vad man tror att pricka duvorna eller vad det nu kan vara när skytteprovet eller vad det kallas genomförs?

Hur är det med teoriprovet då? kan man klara den utan att läsa boken?

Jag tänker att läser man en bok på ca 400 sidor utan att veta vad som kommer på provet kan vara lite "dumt"... inte memoriserar man hela boken liksom...

Kanske man kan klara sig på en app som är ganska så snarlik som teoriprovet?
Citera
2021-07-08, 17:35
Medlem
Henriksss avatar
Jägarexamen är tydligt inget för dig.
Du får komma på ett annat projekt.
Citera
2021-07-08, 17:44
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det svåraste är viltkännedom, mer specifikt sjöfåglar.

Om du har ett förflutet som SOG-operatör är nog skyttet att betrakta som en barnlek.

Har du aldrig skjutit nåt är det svårare, när jag tog jägarexamen en gång i tiden var det småtjejer som precis gått ut sjuan som klarade det utan större problem, iofs tror jag att alla de ungarna hade jagande mammor och pappor som de övningssköt med, men även de som var fullvuxna men som inte gjort lumpen klarade det också, men de fick öva mer.
Citera
2021-07-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det svåraste är viltkännedom, mer specifikt sjöfåglar.

Om du har ett förflutet som SOG-operatör är nog skyttet att betrakta som en barnlek.

Har du aldrig skjutit nåt är det svårare, när jag tog jägarexamen en gång i tiden var det småtjejer som precis gått ut sjuan som klarade det utan större problem, iofs tror jag att alla de ungarna hade jagande mammor och pappor som de övningssköt med, men även de som var fullvuxna men som inte gjort lumpen klarade det också, men de fick öva mer.
Så praktiken verkar vara någorlunda lätt verkar det som...

Hur är det med teorin? har för mig att det är en ny teori på tapeten som ska vara svårare?

Räcker det med en redig app eller krävs boken?
Citera
2021-07-08, 18:02
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuteNacht
Så praktiken verkar vara någorlunda lätt verkar det som...

Hur är det med teorin? har för mig att det är en ny teori på tapeten som ska vara svårare?

Räcker det med en redig app eller krävs boken?

Jag vet inte hur smart och bra du är på att tillgodogöra dig information och kunskap, men en bra app kanske räcker.

Den enklaste och snabbaste vägen till jägarexamen måste ändå vara en intensivkurs.

Jag själv gick en lång kurs med 8-10 kvällstillfällen, det var väldigt bra tycker jag själv, för jag lärde mig massor om jakt av läraren, sånt som inte nödvändigtvis står i boken, saker som jag faktiskt än i dag har mycket nytta av när jag jagar, om djur och natur, viltvård, ekologi, slakt och allt sånt.

En kompis gick en intensivkurs och ibland när vi diskuterar jakt brukar han säga: "Alltså, du är ju en riktig jägare, vi fick ju bara lära oss precis så att vi klarade proven."
Citera
2021-07-08, 18:31
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Lagom.

Citat:
Är det enklare än vad man tror att pricka duvorna eller vad det nu kan vara när skytteprovet eller vad det kallas genomförs?
Det beror på. Om du har skjutit hagel några gånger tidigare är duvorna (rak från-duva) inte särskilt svårt (alltså är det ungefär så svårt som man föreställer sig). Har du aldrig skjutit lerduvor så är det ju svårt att uttala sig om hur svårt du tror det är...

Sen är väl egentligen markmålen (hagel) svårare (relativt betraktat) än duva.

Kula/precision är väldigt enkelt. Löpande älg kräver viss träning.

Citat:
Ja. En del kan. Om du kan det kan jag naturligtvis inte svara på.
Citat:
Jag tänker att läser man en bok på ca 400 sidor utan att veta vad som kommer på provet kan vara lite "dumt"... inte memoriserar man hela boken liksom...

Det kommer sannolikt vara utmanande.
Citera
2021-07-08, 19:04
Medlem
Citat:

Meningen med jägarexamen är att du ska få grundläggande kunskap. Du verkar vilja skippa det. Det tyder på att du inte är mogen nog att jaga.

Lär dig grunderna, självklart kommer du även stöta på massa information som du inte kommer ha daglig användning för men du vet heller inte vilken den är. Tror du andra vill jaga med någon som kan innebära en säkerhetsrisk?

Hur som helst, provet är lätt och skyttet är lätt, om du läst och övat. Om inte så är det svårare.
Citera
2021-07-08, 19:52
Medlem
wfzs avatar
Är man inte helt efterbliven klarar man det galant.

Fanns en i min grupp som inte klarade, trots flertalet försök - jag förstod inte hur.

Det hela bygger på jaktlagen / vapenlagen och sedan artkännedom. Det sistnämnda brukar vara svårast.

Se exempel
"Får du jaga vilt från din bil och skjuta från bilen?"

"Vilken typ av vilt är det där och när får du skjuta den?"
Du ska kunna båda ovan, sen vad du har fallenhet för vet endast du.

Det svåraste för mig var älgbanan. Den klarade jag på första försöket likaledes flertalet i min grupp.
Citera
2021-07-08, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wfz
Är man inte helt efterbliven klarar man det galant.

Fanns en i min grupp som inte klarade, trots flertalet försök - jag förstod inte hur.

Det hela bygger på jaktlagen / vapenlagen och sedan artkännedom. Det sistnämnda brukar vara svårast.

Se exempel
"Får du jaga vilt från din bil och skjuta från bilen?"

"Vilken typ av vilt är det där och när får du skjuta den?"
Du ska kunna båda ovan, sen vad du har fallenhet för vet endast du.

Det svåraste för mig var älgbanan. Den klarade jag på första försöket likaledes flertalet i min grupp.

Jag lånar tråden, vad för vapen kan du få med godkänt på högviltprovet? Är det kraftfulla kulvapen vi pratar om? Kan man ändra magasinet på dem så att de håller fler kulor?
Citera
2021-07-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakunamatata
Jag lånar tråden, vad för vapen kan du få med godkänt på högviltprovet? Är det kraftfulla kulvapen vi pratar om? Kan man ändra magasinet på dem så att de håller fler kulor?
Ja, det är kraftfulla kulvapen vi pratar om. Avsevärt kraftfullare än försvarets AK5-or och AK4-or om man går upp i kaliber. En AK5-a kvalar inte ens in som klass 1 vapen (egentligen är det ammunitionen som avgör klassningen). Därmed inte sagt att en kraftig kaliber alltid är det bästa vapnet.

Vissa gevär har fasta magasin och vissa har utbytbara. Som regel kan man skaffa större magasin till de senare.
Citera
2021-07-08, 22:37
Medlem
Citat:

https://jagarskolan.nu

En polare gick där, tog det på en helg, så gissningsvis är det inte supersvårt direkt.
Citera
2021-07-08, 23:07
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Vad har du för tidigare erfarenhet av jakt och skytte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in