• 1
  • 2
2021-07-09, 08:35
Medlem
Tycker det är aldeles för lätt överlag, sätter man sig bara in i det är det inga problem att banka genom proven.
Sen har man allt annat att lära sig som inte står i boken men det har inget med proven att göra

Frågorna på proven Kan röra allt som står i boken, nån fråga är konstigt ställd men dom håller på att ändra så det ska bli mer lättförståligt. Oklart hur mycket apparna hjälper för jag har aldrig bläddrat i dom själv men man lär sig alltid något.

Skjutproven kräver att man provar några ggr på resp moment innan. Har man någon som kan ge tips är detta klart underlättande.

Skulle jag välja mellan att ta allt själv, intensivkurs eller längre kurs är det sista alt klart bäst, Man lär sig mycket av det som är bra att kunna utanför jakten plus att man skapar kontakter vilket kan öppna vägar som gör att man får kkomma med o jaga.
Citera
2021-07-10, 01:06
Bannlyst
Det är enkelt om du har tidigare erfarenhet. Om du varit med vid jakt sedan länge, har ett specifikt vilt som du vill jaga. Och om du skjutit lerduvor.

Teoriprovet är relativt enkelt förutom alla fåglar och datum. Men det finns en bra app till Android där du kan plugga in dessa och olika spår i egen takt.

Har du gjort lumpen så är det ett stort plus, då vet du hur vapen hanteras med andra människor i närheten, patron ur osv. Säkerhet och vapenhantering är en stor del i utbildningen.

När det gäller skytteprov så är det mycket övning: Hagel på lerduvor (trap) och kulskytte på fast mål (klass 2) samt kulskytte på löpande mål (klass 1). Löser du det och är ostraffad samt har en mark där du kan jaga så är det inga problem.

Men det tar tid och de märker snabbt om du bara är intresserad av vapen. Jakt är jakt.
Citera
2021-08-07, 19:47
Medlem
MickeyMantles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Det är enkelt om du har tidigare erfarenhet. Om du varit med vid jakt sedan länge, har ett specifikt vilt som du vill jaga. Och om du skjutit lerduvor.

Teoriprovet är relativt enkelt förutom alla fåglar och datum. Men det finns en bra app till Android där du kan plugga in dessa och olika spår i egen takt.

Har du gjort lumpen så är det ett stort plus, då vet du hur vapen hanteras med andra människor i närheten, patron ur osv. Säkerhet och vapenhantering är en stor del i utbildningen.

När det gäller skytteprov så är det mycket övning: Hagel på lerduvor (trap) och kulskytte på fast mål (klass 2) samt kulskytte på löpande mål (klass 1). Löser du det och är ostraffad samt har en mark där du kan jaga så är det inga problem.

Men det tar tid och de märker snabbt om du bara är intresserad av vapen. Jakt är jakt.

Vill bara förtydliga först och främst har belastningsregister inget att göra med jägarexamen, sen är belastningsregister främst en belastning för licenssökare om det gäller grova brott (framförallt våldsrelaterade brott) eller annat som kan ifrågasätta ditt omdöme eller motiv.

Även jaktmark tar varken examen eller licensansökan hänsyn till. Det är således inget jaktkrav för beviljad vapenlicens.

Vad provledare anser om dina motiv är också irrelevant för jägarexamen eller vapenlicens.

Frågar man mig är Hagel-proven den lättaste biten av jägarexamen. Och den svåraste biten är nog fåglarna i teoriprovet som ställer ens minne på prov. Men att kugga några fågelfrågor behöver inte resultera i bommad jägarexamen som ett delmoment i praktiska proven innebär. I överlag tror jag att med nya digitala teoriprovet är teorin det svåra, för de flesta.

Med det sagt, tror jag att intensivkurser kommer tappa sin roll. Där du får hjälp att studera frågorna rakt av som förmodligen kommer på provet. Nya digitala provet, med individuellt slumpmässigt utvalda frågor från ett större urval frågor än tidigare, bör kräva mer kunskap än tidigare. Fördelen är minskat fusk och att nybildade jägare faktiskt är mer bildade.
Senast redigerad av MickeyMantle 2021-08-07 kl. 19:52.
Citera
2021-08-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyMantle
Vill bara förtydliga först och främst har belastningsregister inget att göra med jägarexamen, sen är belastningsregister främst en belastning för licenssökare om det gäller grova brott (framförallt våldsrelaterade brott) eller annat som kan ifrågasätta ditt omdöme eller motiv.

Även jaktmark tar varken examen eller licensansökan hänsyn till. Det är således inget jaktkrav för beviljad vapenlicens.

Vad provledare anser om dina motiv är också irrelevant för jägarexamen eller vapenlicens.

Frågar man mig är Hagel-proven den lättaste biten av jägarexamen. Och den svåraste biten är nog fåglarna i teoriprovet som ställer ens minne på prov. Men att kugga några fågelfrågor behöver inte resultera i bommad jägarexamen som ett delmoment i praktiska proven innebär. I överlag tror jag att med nya digitala teoriprovet är teorin det svåra, för de flesta.

Med det sagt, tror jag att intensivkurser kommer tappa sin roll. Där du får hjälp att studera frågorna rakt av som förmodligen kommer på provet. Nya digitala provet, med individuellt slumpmässigt utvalda frågor från ett större urval frågor än tidigare, bör kräva mer kunskap än tidigare. Fördelen är minskat fusk och att nybildade jägare faktiskt är mer bildade.
Om man haft lite dåligt belastningsregister som gallrats... kan gallrade uppgifter fortfarande ställa till med problem?

Om man har LPT i bagaget (typ 7 år gammalt)... kan det ställa till det?

Hur kan man ta reda på om en läkare bedömt att man inte är behörig att inneha vapen eller inte? det är den stora frågan...
Citera
2021-08-08, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuteNacht
Om man haft lite dåligt belastningsregister som gallrats... kan gallrade uppgifter fortfarande ställa till med problem?

Hur kan man ta reda på om en läkare bedömt att man inte är behörig att inneha vapen eller inte? det är den stora frågan...

Med tanke på alla jävla avdankade jägare som fungerar som grottmän i dagens samhälle har en förmåga att inneha vapen så är det nog i ditt fall okej
Citera
2021-08-08, 12:46
Medlem
MickeyMantles avatar
Citat:

Kan inte svara på specifikt din situation. Ansökningarna avgörs av individuella bedömningar, för att beviljas handlar det i grund och botten om att polisen saknar anledning att tro att vapnen kan användas vid brott.

Polisen tar helt enkelt hänsyn till dina omständigheter. Förekommer man i belastningsregistret kollar de på vad det är för brott, när är det begått etc för att göra en samlad riskbedömning. Om polisen inte kan argumentera för varför det är en risk att just du får äga vapen, så ska ansökan egentligen beviljas. Håller man inte med om en nekad ansökan kan man alltid överklaga, då tittar man ännu närmre på huruvida det föreligger någon risk med att du äger vapen.

Om en läkare gjort sådan bedömning och av någon anledning rapporterar det - om de nu får reda på att du ska söka licens - lär du nekas. Har du haft kontakt med sådan institution där även polis varit involverad, lär sådana uppgifter finnas om dig.

Med det sagt vet jag folk som varit dömda för dråp och väpnat rån, men ändå fått beviljade vapenlicenser med jägarexamen. Dock många år efter avtjänat straff men inte tillräckligt många år för att uppgifterna har gallrats.
Citera
2021-08-12, 13:47
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Ja, det är kraftfulla kulvapen vi pratar om. Avsevärt kraftfullare än försvarets AK5-or och AK4-or om man går upp i kaliber. En AK5-a kvalar inte ens in som klass 1 vapen (egentligen är det ammunitionen som avgör klassningen). Därmed inte sagt att en kraftig kaliber alltid är det bästa vapnet.

Vissa gevär har fasta magasin och vissa har utbytbara. Som regel kan man skaffa större magasin till de senare.

Vet inte vad du menar med avsevärt kraftigare än en Ak 4 då det är samma ammo som till 308 som ledigt klarar klass 1 vapen gränsen.

I övrigt tyckte jag att fåglarna o höns delen var det svåraste, skjutning gick helt ok, känner du dig osäker åk iväg med en kompis o testa på skjutbana, du får hyra gevär på skjutbanan.
Citera
2021-08-12, 17:08
Medlem
Lånar tråden lite också.. Jag letar efter att träna skyttet, teorin kan jag nog få in.

Men jag finner det svårt att hitta någonstans att öva skytte delen på, någon som har något tips? I Stockholm området.
Citera
2021-08-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ja.... hur svårt är det att ta jägarexamen?

Är det enklare än vad man tror att pricka duvorna eller vad det nu kan vara när skytteprovet eller vad det kallas genomförs?

Hur är det med teoriprovet då? kan man klara den utan att läsa boken?

Jag tänker att läser man en bok på ca 400 sidor utan att veta vad som kommer på provet kan vara lite "dumt"... inte memoriserar man hela boken liksom...

Kanske man kan klara sig på en app som är ganska så snarlik som teoriprovet?

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzen
Lånar tråden lite också.. Jag letar efter att träna skyttet, teorin kan jag nog få in.

Men jag finner det svårt att hitta någonstans att öva skytte delen på, någon som har något tips? I Stockholm området.

Jag tycker att ni båda ska överväga saken mer noggrant innan ni avlägger jägarexamen. Egentligen är jakt ett intresse för människor som har det lite bättre ställt.

Det kan uppstå förargliga situationer om ni kommer ut i skogen med kläder köpta på Ullared, en billig bössa och ett kikarsikte i plast. Om ni är medelklass och inte har råd med kvalitetsbössa är det bättre att ni sysslar med golf istället. I all välmening.
Citera
2021-08-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Jag tycker att ni båda ska överväga saken mer noggrant innan ni avlägger jägarexamen. Egentligen är jakt ett intresse för människor som har det lite bättre ställt.

Det kan uppstå förargliga situationer om ni kommer ut i skogen med kläder köpta på Ullared, en billig bössa och ett kikarsikte i plast. Om ni är medelklass och inte har råd med kvalitetsbössa är det bättre att ni sysslar med golf istället. I all välmening.

Det ekonomiska är inget problem.
Min problematik är att finna rätt väg in, då n större del av jägarsällskapen verkar vara mer incestuösa sällskap, visserligen förstår jag att man inte vill ha med alla möjliga människor, det har jag fått erfara från tiden i pistolskyttet, men att bli jägare på riktigt på grund av intresset, som utböling utan jägare i familjen känns lottlöst, för jag vill inte helst gå igenom en snabb kurs för att ta examen. I all välmening.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in