Citat:
Ursprungligen postat av
Dekorima
Det är enkelt om du har tidigare erfarenhet. Om du varit med vid jakt sedan länge, har ett specifikt vilt som du vill jaga. Och om du skjutit lerduvor.
Teoriprovet är relativt enkelt förutom alla fåglar och datum. Men det finns en bra app till Android där du kan plugga in dessa och olika spår i egen takt.
Har du gjort lumpen så är det ett stort plus, då vet du hur vapen hanteras med andra människor i närheten, patron ur osv. Säkerhet och vapenhantering är en stor del i utbildningen.
När det gäller skytteprov så är det mycket övning: Hagel på lerduvor (trap) och kulskytte på fast mål (klass 2) samt kulskytte på löpande mål (klass 1). Löser du det och är ostraffad samt har en mark där du kan jaga så är det inga problem.
Men det tar tid och de märker snabbt om du bara är intresserad av vapen. Jakt är jakt.
Vill bara förtydliga först och främst har belastningsregister inget att göra med jägarexamen, sen är belastningsregister främst en belastning för licenssökare om det gäller grova brott (framförallt våldsrelaterade brott) eller annat som kan ifrågasätta ditt omdöme eller motiv.
Även jaktmark tar varken examen eller licensansökan hänsyn till. Det är således inget jaktkrav för beviljad vapenlicens.
Vad provledare anser om dina motiv är också irrelevant för jägarexamen eller vapenlicens.
Frågar man mig är Hagel-proven den lättaste biten av jägarexamen. Och den svåraste biten är nog fåglarna i teoriprovet som ställer ens minne på prov. Men att kugga några fågelfrågor behöver inte resultera i bommad jägarexamen som ett delmoment i praktiska proven innebär. I överlag tror jag att med nya digitala teoriprovet är teorin det svåra, för de flesta.
Med det sagt, tror jag att intensivkurser kommer tappa sin roll. Där du får hjälp att studera frågorna rakt av som förmodligen kommer på provet. Nya digitala provet, med individuellt slumpmässigt utvalda frågor från ett större urval frågor än tidigare, bör kräva mer kunskap än tidigare. Fördelen är minskat fusk och att nybildade jägare faktiskt är mer bildade.