2021-07-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miss Behave
Pappan länkade denna artikel på sin FB för 20 timmar sen. 😢

http://www.frilagt.se/2021/07/22/soc...-1e7lV8TJhrjAs

Länka
Citera
2021-07-25, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nja. Soc kan ju inte omöjliggöra umgänge gm att flytta henne till en annan del av landet, förrän det finns tingsrättsbeslut att han inte ska ha något umgänge med barnen.

Jo det kan man. Rent praktiskt går det till så att kvinnan själv väljer att ta emot biståndet att flytta till ett skyddat boende. Ifrån sin vuxenhandläggare på relationsvåldsavdelningen/enheten i kommunen. Sedan väljer hon själv att ta med sig barnen, så att säga.

Så det går alldeles utmärkt att flytta till annan del av kommunen eller landet på så sätt. Därefter får det naturligtvis fortsätta med utredning genom polis/socialtjänst/familjerätt/söka sekretesskyddade uppgifter, osv. Men på så sätt går det bra att göra. Ser det varje dag genom jobbet.
Citera
2021-07-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback91
Länka

https://www.facebook.com/*nders.nickl*sson.5

* = a
Citera
2021-07-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Pappan till barnens mor eller pappan till barnen? Förtydliga gärna. Jag tror du menar barnens morfar, men osäker.

Ursäkta otydligheten. MKs pappa såklart.
Citera
2021-07-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallet1234
Hur vet du så säkert att så var fallet? Jag vet ett flertal fall där män och kvinnor förvägrats umgänge med sina barn utan direkt orsak mer än makt eller hämndbegär mot den andra parten. Tyvärr har socialen, familjerätt mfl alltför låg kunskapsnivå för att se igenom dessa fall. Jag säger inte att det var så i detta fall - för jag har ingen närmre kännedom i ärendet- men hade olika instanser haft bättre kännedom och kunskap borde man kanske agerat annorlunda. Psykiska sjukdomar och personlighetsstörningar syns ju inte på utsidan. Vad jag förstår hade skilsmässan ej vunnit laga kraft -6 mån- innan den olyckliga utgången. Ge dock socialen mer psykologi och psykiatrikunskap - så att inte socionomerna blir lurade upp på läktaren av personer med olika avsikter/beteenden/störningar.

Du pratar om personlighetsstörningar. Till och med psykologer och psykiatriker säger själva att de blir ofta lurade/charmerade/ osv av människor med vissa personlighetsstörningar. Det går tyvärr ej att värja sig emot.

En god människokännedom räcker dock ofta långt och det har man, som erfaren yrkesperson inom socialtjänst och familjerätt. Annars skulle du läsa om fall som detta varje dag i tidningen. Anledningen att du inte gör det är för att systemet i stort, fungerar ganska väl.
Citera
2021-07-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miss Behave
Pappan länkade denna artikel på sin FB för 20 timmar sen. 😢

http://www.frilagt.se/2021/07/22/soc...-1e7lV8TJhrjAs

Det vore ju inte första gången socialförvaltningens utredning leder till att den som kanske anses minst lämplig får ha hand om barnen av olika omständigheter. Tyvärr
Citera
2021-07-25, 14:47
Medlem
Citat:
Det vore ju inte första gången socialförvaltningens utredning leder till att den som kanske anses minst lämplig får ha hand om barnen av olika omständigheter. Tyvärr

Instämmer! Och när ord står mot ord är det inte lätt. Ofta vinner kvinnor striden då dessa har lättare att prata med soctanterna på ett kvinnligt sätt. Det finns också en lång tradition att kvinnor/mamma är bäst för barnen.
Man kunde önska att vuxna tog sig bättre tid med att lära känna den partner dom hem har för avsikt att dela sitt föräldraskap med innan barnen sätts till världen.
Citera
2021-07-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du pratar om personlighetsstörningar. Till och med psykologer och psykiatriker säger själva att de blir ofta lurade/charmerade/ osv av människor med vissa personlighetsstörningar. Det går tyvärr ej att värja sig emot.

En god människokännedom räcker dock ofta långt och det har man, som erfaren yrkesperson inom socialtjänst och familjerätt. Annars skulle du läsa om fall som detta varje dag i tidningen. Anledningen att du inte gör det är för att systemet i stort, fungerar ganska väl.

Visst fungerar det ofta - men det är just i de fallen med fullt funktionella personer med avvikelser som det är oerhört svårt att se igenom fall mm. De taktiker du ju själv. Mao ska godtycke räcka. Då kan det bli allvarligt när det går snett.Tragiskt!
Citera
2021-07-25, 14:54
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Visst fungerar det ofta - men det är just i de fallen med fullt funktionella personer med avvikelser som det är oerhört svårt att se igenom fall mm. De taktiker du ju själv. Mao ska godtycke räcka. Då kan det bli allvarligt när det går snett.Tragiskt!

Det var nog ingen som såg detta komma.
Citera
2021-07-25, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det var nog ingen som såg detta komma.

Nej, det är ju uppenbart!
Citera
2021-07-25, 14:58
Medlem
Citat:

Absolut, min ståndpunkt var dock och är fortfarande, att fall som detta är extrema undantag - vilket ju blir ”undantaget som bekräftar regeln”, dvs att för det allra mesta går det bra i alla hundratusentals fall osv. Den jag svarade i mitt förra inlägg menar att det skulle behövts mer psykiatrisk/psykologisk kompetens hos socialtjänsten. Vilket mitt svar motsade, dvs. att det behövs ej, då det i de allra flesta fall fungerar väl.

Däremot psykiatrin kan tjäna på en generell uppryckning av rutiner och regler/lagar. Det är idag i princip standard inom psykiatrin att skicka hem självmordsbenägna personer väldigt (alltför) lättvindigt.
Citera
2021-07-25, 15:01
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nej, det är ju uppenbart!

Som tur är så är det väldigt ovanligt med filicid-suicid.
Vem kan tro att något sådant ska hända?
Senast redigerad av MeggieCleary 2021-07-25 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in