2021-07-13, 16:24
Medlem
DeValeras avatar
Jag tror att många som beklagar sig över trådstartaren/mamman och kallar henne mindre smickrande saker och att hon är olämplig etc, har nog väldigt liten erfarenhet själva av att ha barn. För att man har en kort stubin behöver inte per automatik innebära att personen är en dålig eller försumlig förälder. Dessutom som flera har varit inne på att det går att söka hjälp för tempramentet, kunna hitta vertyg som kan hjälpa att hantera ilskan.
Citera
2021-07-13, 19:08
Bannlyst
Det är nog pga din egna barndom. Blev också illa bemött och tilltalad som barn. Är också en olämplig förälder till mitt enda barn, kort stubin och tålamod osv. Det blir tyvärr så när man liksom inte vet hur man ska hantera föräldraskapet.

Snacka med pappan så han kan avlasta dig mer. Klandra inte dig själv men försök stoppa dig när du blir verbal.
Citera
2021-07-13, 19:20
Medlem
Undercoverss avatar
Många som svarar i tråden har förmodligen haft sämre morsor än vad Ts verkar tycka hon själv är med tanke på svaren...
.....och inga av dessa (förmodar jag) har egna barn(?).

Men som @Roxic nämnde; -försök att få lite mer avlastning så du får möjlighet att ladda dina egna batterier så ska du se att tålamodet ditt ökar.
Citera
2021-07-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Jag är helt oduglig som mor. Jag har kort stubin. Jag är elak. Jag har noll tålamod ibland.

Det går bättre när pappan är med, då får jag avlastning och kan lugna ner mig, men när det är som nu, vi har semester i 6 dagar och det är bara vi, så blir jag ett nervvrak.

Ungen hör inte på mig. Han svarar inte när jag ställer frågor. Jag måste höja rösten och komma med hot (du får inte $#@@! Om du gör si och så)för att få svar/uppmärksamhet.

Idag fick jag nog när han gick amok på våran valp för typ 6 gången på rad. Jag kallade honom för idiot och dum i huvudet.

Jag sitter just nu och gråter och har enormt dåligt samvete. Jag har bett om ursäkt, pussat och kramat honom och förklarat varför jag sagt och gjort som jag gjort.

Jag vet inte varför jag blir sån. Kan det vara pga min barndom? Min mor skrek alltid istället för att prata. Hon kom med elaka ord och påhopp.

Jag älskar min unge över allt annat, men jag hatar mig själv och mitt beteende/agerande.
Oftast har vi helt fantastiska dagar tillsammans, men så finns det såna dagar.

Vad fan ska jag göra? Vill mest skriva av mig😭

Ush skulle endast orka uppfostra söner om jag var hemmafru. Skrik mer på ungjäveln om han plågar valpen. Verkar som att du inte orkat uppfostra honom i tid.

Edit: hur gammal är ungen?
Jäkligt naivt att ha både valp och småbarn samtidigt i samma hushåll. Du får skylla dig själv, tycker inte synd om dig.
Senast redigerad av --cory 2021-07-13 kl. 23:44.
Citera
2021-07-13, 23:42
Medlem
Citat:
Jag tror verkligen inte att det är något "fel" på mitt barn, felet ligger hos mig. Det är jag som har svårt att kontrollera mig och kommer med idiotiska ord mot en 4 åring. Jag vill ibland tejpa min mun med silvertejp, för att ibland kommer det bara massa skitord ur munnen på mig utan att jag vill det.

Idag hade vi en din dag som fick en idiotisk slut. Han flög på hunden, sparkade den och var helt likgiltig. Jag knuffade då bort honom, lyfte upp hunden och gick därifrån. Han var hysterisk och grät hela vägen och sprang efter oss.
Jag satte mig på huk och försökte förklara varför jag gick, samt ville få ett svar på varför han gjorde så som han gjorde. Det ledde ingenstans.

Men! Min ton var väldigt irriterad och jag var högljud och otroligt arg inom mig.

Han fick inte röra hunden ngt mer under kvällen och det accepterade han.

Jag vill nå honom utan att behöva bli irriterad och arg. Utan att höja rösten. Jag är bara så trött på mig själv och mitt idiotiska beteende.

Jag älskar verkligen mitt barn, men jag är bara så jävla värdelös på alla sätt och vis. Varför ska jag vara så lättirriterad?

Vill så gärna vara den coola morsan som är chill och najs med sin unge, och ibland så lyckas jag med det, men såna dagar...

Ja det är dig och dina skitgener det är fel på. Skaffa aldrig valp när det finns en 4-åring i huset. Tycker synd om din hund och ditt barn. Ush. Du är naiv * 1000% och saknar självkänsla.
Senast redigerad av --cory 2021-07-13 kl. 23:44.
Citera
2021-07-14, 08:28
Medlem
SpOeNdis avatar
Fy fan du låter som mitt ex, fast du har ju lite empati/sympati iaf. Hon kunde skrika och gorma åt barnen när dom redan var 2-3 år och fatta att det var fel först när jag eller nån annan sa till.

Jobba på dig själv, KBT eller något!
Citera
2021-08-07, 07:46
Medlem
ST4L3M4T3s avatar
Detta med hunden kanske du bör ta upp med nån psykolog eller likande... Verkar ju inte helt friskt...

I övrigt så skulle jag väl mest kunna ge några generella tips utifrån mitt jobb som vikarie på förskola, samt min egen uppväxt.

1. Ditt barn tar efter dig. Försök att utstråla det du vill att ditt barn ska ta efter.
2. Var konsekvent och sätt ramar. Sätt upp regler tillsammans med ditt barn som ni båda är överens om. Det kan t.ex. vara, "vi sparkar inte på hunden", "vi ställer in i diskmaskinen när vi ätit", "det är din uppgift att dammsuga på fredagar" o.s.v. Var sedan stenhård på dessa regler.
Det blir då lättare för både dig och barnet att se att det fins en skillnad på hur han själv vill vara, och hur han faktiskt är.
3. Läs. Läs. Läs. Att läsa för sitt barn har bara positiv inverkan. Dels så ökar ordförrådet och läsförståelsen betydligt, men att läsa böcker kan även förbättra den empatiska förmågan. Att förstå något ifrån någon annans perspektiv. Framförallt så kan det vara ett bra sätt att lugna ner sig på kvällen, och få en trevlig stund tillsammans.
4. Om han blir väldigt arg, stäng in honom i ett rum, låt han skrika av sig, prata sen med honom.
5.Bekräfta hans känslor, och visa att känslor och handling är olika saker. t.ex. "Är du arg? eller är du ledsen? Det är helt okej att vara arg/ledsen, men att slå hunden är inte ett okej sätt att vara arg på" Istället för att säga "Sluta vara så arg". Förhoppningsvis så kan han lära sig att man kan prata om det som stör en, eller vad som är jobbigt, innan man flyger på hunden.

Som sagt, jag har inte barn själv, utan har bara jobbat med dem, och varit ett, så det är helt ok att känna "lättare sagt en gjort".
Citera
2021-08-07, 07:49
Medlem
Mobscenes avatar
Om du vet att du gör fel, varför gör du inget åt det? Du förolämpar gud som inte kan ta hand om sina barn så vi får se vad du kommer få för straff sen.
Brännas på bål verkar rimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Ja, det är pga din barndom. Din mamma var en idiot för att hennes föräldrar antagligen var det. Hon borde aldrig ha skaffat ungar och du borde inte skaffa fler.

Det är bara svaga människor som använder det som en ursäkt.
Citera
2021-08-07, 11:00
Medlem
Det är inte normalt att en 4 åring misshandlar djur. Ge bort hunden genast för ungen är ditt ansvar och det är djurplågeri. Ditt barn behöver även någon utredning för sina aggressionsproblem.
Citera
2021-08-07, 11:29
Medlem
M.Labingis avatar
Citat:
Jag är helt oduglig som mor. Jag har kort stubin. Jag är elak. Jag har noll tålamod ibland.

Det går bättre när pappan är med, då får jag avlastning och kan lugna ner mig, men när det är som nu, vi har semester i 6 dagar och det är bara vi, så blir jag ett nervvrak.

Ungen hör inte på mig. Han svarar inte när jag ställer frågor. Jag måste höja rösten och komma med hot (du får inte $#@@! Om du gör si och så)för att få svar/uppmärksamhet.

Idag fick jag nog när han gick amok på våran valp för typ 6 gången på rad. Jag kallade honom för idiot och dum i huvudet.

Jag sitter just nu och gråter och har enormt dåligt samvete. Jag har bett om ursäkt, pussat och kramat honom och förklarat varför jag sagt och gjort som jag gjort.

Jag vet inte varför jag blir sån. Kan det vara pga min barndom? Min mor skrek alltid istället för att prata. Hon kom med elaka ord och påhopp.

Jag älskar min unge över allt annat, men jag hatar mig själv och mitt beteende/agerande.
Oftast har vi helt fantastiska dagar tillsammans, men så finns det såna dagar.

Vad fan ska jag göra? Vill mest skriva av mig😭

Är barnet utagerande mot djur? Det kan vara ett symptom på djupare problematik. Kanske du borde kontakta BUP?
Citera
2021-08-08, 22:26
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi
Är barnet utagerande mot djur? Det kan vara ett symptom på djupare problematik. Kanske du borde kontakta BUP?
Det har blivit mycket bättre nu! Han är nästan aldrig på hunden nu, bara någon enstaka gång och det slutar med en gång jag säger ifrån på ett väldigt bestämt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in