Citat:
Jag är helt oduglig som mor. Jag har kort stubin. Jag är elak. Jag har noll tålamod ibland.
Det går bättre när pappan är med, då får jag avlastning och kan lugna ner mig, men när det är som nu, vi har semester i 6 dagar och det är bara vi, så blir jag ett nervvrak.
Ungen hör inte på mig. Han svarar inte när jag ställer frågor. Jag måste höja rösten och komma med hot (du får inte $#@@! Om du gör si och så)för att få svar/uppmärksamhet.
Idag fick jag nog när han gick amok på våran valp för typ 6 gången på rad. Jag kallade honom för idiot och dum i huvudet.
Jag sitter just nu och gråter och har enormt dåligt samvete. Jag har bett om ursäkt, pussat och kramat honom och förklarat varför jag sagt och gjort som jag gjort.
Jag vet inte varför jag blir sån. Kan det vara pga min barndom? Min mor skrek alltid istället för att prata. Hon kom med elaka ord och påhopp.
Jag älskar min unge över allt annat, men jag hatar mig själv och mitt beteende/agerande.
Oftast har vi helt fantastiska dagar tillsammans, men så finns det såna dagar.
Vad fan ska jag göra? Vill mest skriva av mig😭
Det går bättre när pappan är med, då får jag avlastning och kan lugna ner mig, men när det är som nu, vi har semester i 6 dagar och det är bara vi, så blir jag ett nervvrak.
Ungen hör inte på mig. Han svarar inte när jag ställer frågor. Jag måste höja rösten och komma med hot (du får inte $#@@! Om du gör si och så)för att få svar/uppmärksamhet.
Idag fick jag nog när han gick amok på våran valp för typ 6 gången på rad. Jag kallade honom för idiot och dum i huvudet.
Jag sitter just nu och gråter och har enormt dåligt samvete. Jag har bett om ursäkt, pussat och kramat honom och förklarat varför jag sagt och gjort som jag gjort.
Jag vet inte varför jag blir sån. Kan det vara pga min barndom? Min mor skrek alltid istället för att prata. Hon kom med elaka ord och påhopp.
Jag älskar min unge över allt annat, men jag hatar mig själv och mitt beteende/agerande.
Oftast har vi helt fantastiska dagar tillsammans, men så finns det såna dagar.
Vad fan ska jag göra? Vill mest skriva av mig😭
Kanske att forumet Familjeliv.se är bättre än Flashback om man vill få vettiga råd. Fler kvinnor där. Här är det många troll som bara har behov av att vara elaka - förmodligen utan egen erfarenhet av barn - så de är inget att bry sig om.
Vi upprepar ofta våra föräldrars beteende, pga ett samspel mellan biologiskt arv och uppväxtmiljö. Allt är inte förutbestämt utan det kan ibland gå att bryta den onda cirkeln. Det gäller att behålla det goda och utveckla nya bra rutiner. Hemligheten är att få struktur, och att be andra om hjälp när man går bet.
Det som funkade för mig för att få struktur och lugn i tillvaron under semestern var dels att hjälpas åt med vardagssysslor och göra roliga saker tillsammans, och dels att ge små belöningar (timpeng) när ungarna gjorde olika sysslor. Klippte gräs, diskade, osv. De sparade till nånting, och fick det efter sommaren.
Om ungen har gjort något dumt så behöver du inte skämmas och be om ursäkt för att ha varit sträng. Du har lärt honom var gränsen för vad du inte accepterar går, och det har han nytta av i resten av livet.
En tanke. Har sett föräldrar som ständigt kommer med tomma hot om straff men aldrig följer upp dem. Som drar gränslinjer men inte håller fast vid dem. Och värst av allt är när den ena föräldern säger nej och den andra gång på gång ändrar på det. Tror att då blir ungarna oregerliga. man kan vara bestämd utan att brusa upp, genom att vara tydlig med vad som gäller, konsekvent, saklig och lugn.
Senast redigerad av guru1966 2021-07-07 kl. 11:54.
Senast redigerad av guru1966 2021-07-07 kl. 11:54.