2021-07-07, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Jag är helt oduglig som mor. Jag har kort stubin. Jag är elak. Jag har noll tålamod ibland.

Det går bättre när pappan är med, då får jag avlastning och kan lugna ner mig, men när det är som nu, vi har semester i 6 dagar och det är bara vi, så blir jag ett nervvrak.

Ungen hör inte på mig. Han svarar inte när jag ställer frågor. Jag måste höja rösten och komma med hot (du får inte $#@@! Om du gör si och så)för att få svar/uppmärksamhet.

Idag fick jag nog när han gick amok på våran valp för typ 6 gången på rad. Jag kallade honom för idiot och dum i huvudet.

Jag sitter just nu och gråter och har enormt dåligt samvete. Jag har bett om ursäkt, pussat och kramat honom och förklarat varför jag sagt och gjort som jag gjort.

Jag vet inte varför jag blir sån. Kan det vara pga min barndom? Min mor skrek alltid istället för att prata. Hon kom med elaka ord och påhopp.

Jag älskar min unge över allt annat, men jag hatar mig själv och mitt beteende/agerande.
Oftast har vi helt fantastiska dagar tillsammans, men så finns det såna dagar.

Vad fan ska jag göra? Vill mest skriva av mig😭

Kanske att forumet Familjeliv.se är bättre än Flashback om man vill få vettiga råd. Fler kvinnor där. Här är det många troll som bara har behov av att vara elaka - förmodligen utan egen erfarenhet av barn - så de är inget att bry sig om.

Vi upprepar ofta våra föräldrars beteende, pga ett samspel mellan biologiskt arv och uppväxtmiljö. Allt är inte förutbestämt utan det kan ibland gå att bryta den onda cirkeln. Det gäller att behålla det goda och utveckla nya bra rutiner. Hemligheten är att få struktur, och att be andra om hjälp när man går bet.

Det som funkade för mig för att få struktur och lugn i tillvaron under semestern var dels att hjälpas åt med vardagssysslor och göra roliga saker tillsammans, och dels att ge små belöningar (timpeng) när ungarna gjorde olika sysslor. Klippte gräs, diskade, osv. De sparade till nånting, och fick det efter sommaren.

Om ungen har gjort något dumt så behöver du inte skämmas och be om ursäkt för att ha varit sträng. Du har lärt honom var gränsen för vad du inte accepterar går, och det har han nytta av i resten av livet.

En tanke. Har sett föräldrar som ständigt kommer med tomma hot om straff men aldrig följer upp dem. Som drar gränslinjer men inte håller fast vid dem. Och värst av allt är när den ena föräldern säger nej och den andra gång på gång ändrar på det. Tror att då blir ungarna oregerliga. man kan vara bestämd utan att brusa upp, genom att vara tydlig med vad som gäller, konsekvent, saklig och lugn.
Senast redigerad av guru1966 2021-07-07 kl. 11:54.
Citera
2021-07-07, 12:14
Medlem
ChiCoLas avatar
Jag tycker definitivt inte att du är en värdelös mor. Så länge din unge vet att du älskar honom i grunden så är du en bra mor.
Hade jag gjort illa vårat husdjur när jag var liten hade jag fått så in i helvete med stryk av min farsa. Han var ingen dålig far.

Att ungar inte tål stryk är en dum jävla tanke som funnit de senaste 40 åren. De flesta av oss har fått en hel del hurringar , luggningar ryck i öra när vi betedde oss dåligt som barn . Försök få mer tid för dig själv på kvällarna genom att slänga ungen i sängen tidigt
Citera
2021-07-07, 13:22
Medlem
JimmiesRustlers avatar
Min mor är också värdelös. Vissa borde inte få skaffa barn.

Det borde vara lagligt att bitchslappa sina ungar ibland. Inte misshandla, nej. Det handlar om att etablera hierarki och lära ut disciplin.
Citera
2021-07-07, 14:08
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Du är nervo.

Bästa vore om du aldrig skaffat barn och inte släppt till.

Nu är ju skadan redan skedd så det är bara att ta tag i allt.

Tala lugnt och sansat med ditt barn. Att bli nervo hjälper inte alls. Behärskning är viktigt. Sitt med barnet och förklara. Rätt och fel. Går det inte in efter en tid är den kanske förståndshandikappad.
Citera
2021-07-07, 14:27
Medlem
yellowdayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja jag är kvinna, hon skriver ju att den gör illa hunden, det är inte busa. Hunden kan bli aggressiv mot människor och andra barn. Då får han ha djur när han är gammal nog och mogen för det.
Bara släpp den där filmiska scenen i huvudet när någon plågar ihjäl en hund för det är nog inte riktigt vad som försiggår.

Vad en kvinna tycker är bus och inte är helt ointressant. För ni är så löjliga och dramatiska när det kommer till sådant. Ni förstår inte och börjar yra om empatilöshet och aggressionsproblem när en parvel inte beter sig som en flicka. Vet inte heller om han har blivit biten av hunden eller om den har attackerat honom. Han kanske ger igen för gammal ost. Eller så busar han bara för hårt.

Pappan får ta detta för WT-morsan som bara skriker och förolämpar honom har han med all rätta ingen respekt för. Det ska man inte ha. Hysterikor gör bara att han vill fortsätta. Det kan vara riktat mot mamman indirekt eftersom han vet att hon blir arg.
Senast redigerad av yellowdays 2021-07-07 kl. 14:29.
Citera
2021-07-07, 16:38
Medlem
Citat:
Jag är helt oduglig som mor. Jag har kort stubin. Jag är elak. Jag har noll tålamod ibland.

Det går bättre när pappan är med, då får jag avlastning och kan lugna ner mig, men när det är som nu, vi har semester i 6 dagar och det är bara vi, så blir jag ett nervvrak.

Ungen hör inte på mig. Han svarar inte när jag ställer frågor. Jag måste höja rösten och komma med hot (du får inte $#@@! Om du gör si och så)för att få svar/uppmärksamhet.

Idag fick jag nog när han gick amok på våran valp för typ 6 gången på rad. Jag kallade honom för idiot och dum i huvudet.

Jag sitter just nu och gråter och har enormt dåligt samvete. Jag har bett om ursäkt, pussat och kramat honom och förklarat varför jag sagt och gjort som jag gjort.

Jag vet inte varför jag blir sån. Kan det vara pga min barndom? Min mor skrek alltid istället för att prata. Hon kom med elaka ord och påhopp.

Jag älskar min unge över allt annat, men jag hatar mig själv och mitt beteende/agerande.

Du kanske inte ska grubbla så mycket.
Citera
2021-07-07, 17:41
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yellowdays
Fan vad du snackar... är du kvinna?

Att busa eller bråka med hunden gör småpojkar.

Nej, att sparka på djur, klämma deras tassar eller slå på dem gör inte alla småpojkar. Men vidriga ungar som gör så behöver inte bli psykopater senare i livet för det. För det mesta växer ett sådant beteende bort, men ska absolut inte ignoreras!
Själv hade jag nog haft svårt att låta bli att slå till en unge som plågar djur.

Gjorde du det själv så kanske du var störd, hade störda föräldrar eller bara hade allmänt låg iq som barn? Anser du att det fortfarande är normalt att göra djur illa så lär du fortfarande lida av en utvecklingsstörning.

Läs denna tråd bara, inte en enda jävel försvarar att ungar är vidriga mot djur eller anser det vara något normalt.
Citera
2021-07-07, 17:50
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Så kan det vara. Det kan också vara han som är mobbaren.

Själv är jag rätt skeptisk till alla sådana där freudianska analyser som går ut på att ett visst beteende egentligen betyder eller symboliserar något helt annat, typ att ett barn plågar en hund för att bestraffa mamman. Det kan nog förekomma, men för det mesta är nog djurplågande barn helt enkelt små sadister som får en kick av att plåga djur. I så fall är det beteendet i sig som är grundproblemet - ett beteende man måste sätta stopp för omedelbart.

Men kolla på din egen uppväxt.
Minns du mobbarna i skolan?
Kan du nu i vuxen ålder tänka dig att dom levde i trygga familjer där dom blev sedda och lyssnade på?
Citera
2021-07-07, 19:54
Medlem
yellowdayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Nej, att sparka på djur, klämma deras tassar eller slå på dem gör inte alla småpojkar. Men vidriga ungar som gör så behöver inte bli psykopater senare i livet för det. För det mesta växer ett sådant beteende bort, men ska absolut inte ignoreras!
Själv hade jag nog haft svårt att låta bli att slå till en unge som plågar djur.

Gjorde du det själv så kanske du var störd, hade störda föräldrar eller bara hade allmänt låg iq som barn? Anser du att det fortfarande är normalt att göra djur illa så lär du fortfarande lida av en utvecklingsstörning.

Läs denna tråd bara, inte en enda jävel försvarar att ungar är vidriga mot djur eller anser det vara något normalt.
Du bemöter en halmgubbe just nu, ditt patosfyllda kjoltyg! Jag har inte sagt att det är jävligt bra detta men det är löjan att tillskriva honom empatistörning, aggressionsproblem, ADHD och fan vad ni tror.

Det värsta jag har gjort mot en hund är att ha ridit på en när jag var cirka 7. En bortskämd fitthund bet mig i örat och den fick en spark över nosen också men det är en annan femma.

Återvänd till familjeliv bara om du inte kan diskutera som folk. Mer dumhet och känslor där vilket passar dig utmärkt.
Citera
2021-07-07, 21:06
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Jag tror verkligen inte att det är något "fel" på mitt barn, felet ligger hos mig. Det är jag som har svårt att kontrollera mig och kommer med idiotiska ord mot en 4 åring. Jag vill ibland tejpa min mun med silvertejp, för att ibland kommer det bara massa skitord ur munnen på mig utan att jag vill det.

Idag hade vi en din dag som fick en idiotisk slut. Han flög på hunden, sparkade den och var helt likgiltig. Jag knuffade då bort honom, lyfte upp hunden och gick därifrån. Han var hysterisk och grät hela vägen och sprang efter oss.
Jag satte mig på huk och försökte förklara varför jag gick, samt ville få ett svar på varför han gjorde så som han gjorde. Det ledde ingenstans.

Men! Min ton var väldigt irriterad och jag var högljud och otroligt arg inom mig.

Han fick inte röra hunden ngt mer under kvällen och det accepterade han.

Jag vill nå honom utan att behöva bli irriterad och arg. Utan att höja rösten. Jag är bara så trött på mig själv och mitt idiotiska beteende.

Jag älskar verkligen mitt barn, men jag är bara så jävla värdelös på alla sätt och vis. Varför ska jag vara så lättirriterad?

Vill så gärna vara den coola morsan som är chill och najs med sin unge, och ibland så lyckas jag med det, men såna dagar...
Citera
2021-07-07, 21:13
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Hmm, hörde du talas om att skydda sig vid samlag? Verkar som du bara"råkade" få barn med tanke på hur du beter dig. Eller är du olämplig förälder helt enkelt.
Citera
2021-07-07, 21:28
Medlem
swedsters avatar
Citat:

Löper amok mot er valp och du blir förbannad och i nästa sekund ber du om förlåtelse till ungjäveln?!
Vad är det för fel på dig och ungen??
Om ungen aldrig lär sig konsekvenserna så blir det en idiot till slut men det verkar vara försent tyvärr...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in