• 1
  • 2
2021-07-04, 12:01
Medlem
Callebiltes avatar
Satt och lyssnade på Bert o Jan E
https://www.youtube.com/watch?v=AmAnc1K9abU

När de pratar återvandring menar Jan E att SD hycklar.. Jan menar att ett återvändningsbidrag på 300 k inte är tillräckligt enligt resonemanget:

Hej vill du ge upp din fina lägenhet och alla bidrag du får här i sverige och återvända till ditt fattiga skitland istället?

Jan spånar att inte ens ett bidrag på 1 mille är tillräckligt utan snarare 3 eller 5 mille.

Dilemmat blir då hur förklarar man för övriga skattebetalare att vi ger Mohammed 5 mille rätt ner i fickan.

Så länge SD inte kan redogöra för exakt hur stor summa de ska få för att åka hem menar Jan att dom (SD) bara ljuger för folket.

Nu skall jag inflika att trots att han säger att han är sosse så gillar jag Jan, iallafall delar jag många delar av hans syn på hur samhället ska fungera. Jag tycker iofs att hans inställning låter mer som SD/AFS än sossarna och som den opportunist han verkar vara kommer han säkert "komma på" det själv när han inser att S förpassas till historiens skräphög och SD befäster sina positioner men nu kommer jag bort från ämnet.

1) Varför har folk från andra länder som inte jobbar och gör rätt för sig en stor fin lägenhet till att börja med?
2) Varför har dessa personer så mycket bidrag att deras sysslolösa liv här motsvarar ett lyxliv från de länder de kommer från?

Hade man inte kunnat ha ett annat alternativ att man tar bort bidragen och erbjuder dem 300 000 för att återvända?

Då kanske fler hade åkt hem samtidigt som borttagning av bidragen enkelt bekostar de 300 000 som erbjuds.

Jag håller med att så länge vi skyfflar pengar o fina lägenheter över dem samtidigt som vi låter dem leva rövare och inte kräver att de anpassar sig till vårt samhälle och låter dem våldta våra döttrar med löfte om en bullfika med soc om de åker fast.. så kommer det krävas enorma summor för att locka dem ge upp detta och återvända till sina skitländer.

Vad tycker ni?
Citera
2021-07-04, 12:08
Medlem
rokossovskys avatar
Hur? Glöm det. Här finns det tre saker att säga.

1. Återvandring mer än marginellt är en politisk och ekonomisk omöjlighet.

2. Det finns dock en hel del som vill återvända, men inte kan detta pga krig etc.

3. Man skall inte tro att Sverige är ett paradis för folk som inte är födda här. Det är istället en fristad. Sverige kan ju bidra till att kriget till exempel i Syrien tar slut genom att sluta stöda Västmakternas inblandning i Syriens inre angelägenheter.
Citera
2021-07-04, 12:14
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Vad tycker ni?
Jag kan väl bocka av Godwins lag redan nu och göra en jämförelse med Nazityskland. I och med Nürnberglagarna 1935 blev judarna av med sina tyska medborgarskap. Även om utvandring av judar tog fart direkt när Hitler kom till makten 1933 var det fortfarande en hel del som bodde kvar även efter Nürnberglagarna började gälla. Som Forum för levande historia uttrycker det angående Éviankonferensen: ”Problemet för de förföljda judarna i slutet av 1930-talet var inte att få lämna Tyskland, utan att få komma in i något annat land.”

Utan att göra några liknelser i övrigt så menar jag att situationen så här långt är jämförbar. Problemet är inte att vi inte vill bli av med dem. Problemet är inte ens att vi inte gör det som krävs för att få dem att vilja flytta härifrån. Problemet är att det är ingen annan som vill ta emot dem.
Citera
2021-07-04, 12:20
Medlem
Tråd finns. Jag startade en annan tråd i inrikesforumet 2013, men det flyttades till I&I.

Grejen är att Jan Emanuel är en dålig kapitalist. Han fattar inte att det som måste ställas på fötter är ett återvandringsindustriellt komplex och att det aldrig kommer handla om individuella val på det sätt han föreställer sig.

Pro tip: Ge inte varje individ pengar i näven, utan flytta försörjningen till lågkostnadsländerna, samtidigt som svenskt näringsliv får i uppdrag att skapa infrastruktur och tjänster. Ge inte varje individ miljoner för att flytta utan klanledare hundratusen per person som rekryteras.

Tricket är att skapa miljardärer på återvandringen, det tycker man Jan Emanuel borde förstå. Han bör sponsra en tankesmedja för att bereda marken för denna nya svenska exportindustri.
Senast redigerad av oyto 2021-07-04 kl. 12:22.
Citera
2021-07-04, 12:21
Medlem
MellanFredOchKrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Hur? Glöm det. Här finns det tre saker att säga.

1. Återvandring mer än marginellt är en politisk och ekonomisk omöjlighet.

2. Det finns dock en hel del som vill återvända, men inte kan detta pga krig etc.

3. Man skall inte tro att Sverige är ett paradis för folk som inte är födda här. Det är istället en fristad. Sverige kan ju bidra till att kriget till exempel i Syrien tar slut genom att sluta stöda Västmakternas inblandning i Syriens inre angelägenheter.

Omöjlighet? Förklara då demografiförändringen i Tyskland 1933-1945
Citera
2021-07-04, 12:27
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
/../ Problemet är att det är ingen annan som vill ta emot dem.
Nej det har jag full förståelse för. Vem fan vill ta emot mördare och kriminella som inte klarar att försörja sig själva på hederligt sätt. Frågan är varför vi tyckte det var en god ide att ta emot dem från början. Men de länder som vägrar ta tillbaka sitt avfall ska naturligtvis inte få ett öre i bidrag.

Tycker vi ska bygga några arbetsläger dit folk som dömts till utvisning men som vägrar lämna skickas. Inte som de tyska "arbetslägren" utan de får bo typ 10 pers i ett rum. Ljuset släcks kl 20.00 och tänds 05.30. Kl 06.00 får de börja arbeta med vad som nu behöver göras fram till kl 17.00 sen får de 3h slappatid. Maten skall vara billig basmat typ bröd och potatis. Inte dålig mat för att plåga dem utan ok basmat men inget extra. Deras arbete bekostar deras uppehälle på anläggningen och maten. De är fria att åka hem till sitt land närhelst de behagar så det är inte som att vara i fängelse. Det är bara för att skydda övriga befolkningen från dessa individer.
Citera
2021-07-04, 12:30
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MellanFredOchKrig
Omöjlighet? Förklara då demografiförändringen i Tyskland 1933-1945

I Tyskland var det politiskt och ekonomiskt möjligt. Får vi ett fascistparti, vars ledare utropar sig till diktator, vid makten också i Sverige, så visst, då öppnas vägarna för detta och andra saker därutöver. Tysklands ekonomi kom sedan att drivas på av en stark rustningsindustri, så det är förstås också möjligt att upprepas. Men sannolikheten för detta är i dagsläget i Sverige väldigt små.
Citera
2021-07-04, 12:36
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag fattar inte hur man ens man diskutera återvandring när vi inte ens har fått stopp på invandringen. Men, om vi antar att man får stopp på invandringen, hur skall vi då få till en återvandring? Jag tror att man är mycket naiv om man tror att någon eller några miljoner kronor kan få en invandrare att återvända till tredje världen. Det som då återstår är att med våld tvinga ut invandrarna, men då måste man ta i beaktande hur omvärlden kommer att reagera. Det är bara att titta på hur länder som till exempel Serbien och Sydafrika behandlades av FN, NATO, och liknande globalistorganisationer för att förstå att det inte är helt lätt att få till återvandring.

Får att minska antalet invandrare i Sverige så måste vi med andra ord först:
1) Få stopp på invandringen
2) Minska omvärldens makt över Sverige

Den första punkten går sannolikt att genomföra i närtid, men den andra kräver mer långsiktigt arbete. Sverige (och andra länder som strävar efter återvandring) måste försvaga organisationer som FN, EU, NATO, m.fl. Man kan även tänka sig att ett starkt försvar kan behövas, till exempel genom att Sverige skaffar ett eget kärnvapenprogram i avskräckande syfte. Det senare kommer givetvis att ge konsekvenser i form av sanktioner och liknande, vilka måste hanteras. Min poäng är att Sverige är ett relativt litet land, och att återvandring är ett långsiktigt projekt som kommer att kräva mer än att bara dumpa invandrare på fartyg och skeppa hem dem.
Citera
2021-07-04, 12:44
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Nej det har jag full förståelse för. Vem fan vill ta emot mördare och kriminella som inte klarar att försörja sig själva på hederligt sätt. Frågan är varför vi tyckte det var en god ide att ta emot dem från början.
Det kan man verkligen fråga sig.
Citat:
Men de länder som vägrar ta tillbaka sitt avfall ska naturligtvis inte få ett öre i bidrag.
För vissa länder kan ett sådant hot ha någon slags effekt. För andra länder kommer det inte ha det. Ta ett land som Kina, till exempel. Vårt bistånd till dem är på ungefär 20 miljoner kronor (enligt https://openaid.se/activities/distri...0&recipient=CN). Kinas BNP är på ungefär 123 000 miljarder kronor. Vårt hot att dra in biståndet kommer nog inte påverka deras vilja att ta emot folk från Xinjiang som tagit sig till Sverige och som vi vill skicka tillbaka till Kina.
Citat:
Tycker vi ska bygga några arbetsläger dit folk som dömts till utvisning men som vägrar lämna skickas. Inte som de tyska "arbetslägren" utan de får bo typ 10 pers i ett rum. Ljuset släcks kl 20.00 och tänds 05.30. Kl 06.00 får de börja arbeta med vad som nu behöver göras fram till kl 17.00 sen får de 3h slappatid. Maten skall vara billig basmat typ bröd och potatis. Inte dålig mat för att plåga dem utan ok basmat men inget extra. Deras arbete bekostar deras uppehälle på anläggningen och maten. De är fria att åka hem till sitt land närhelst de behagar så det är inte som att vara i fängelse. Det är bara för att skydda övriga befolkningen från dessa individer.
Ibland är problemet att de inte vill åka tillbaka. Ofta är problemet ett helt annat: att "hemländerna" inte tar emot dem. Ta, till exempel, de cirka 30 000 statslösa personer med palestinsk bakgrund som bor i Sverige (enligt https://sverigesradio.se/artikel/7537987). Där finns det inget land som vill kännas vid dem. Att skicka dem till ett läger med budskapet "du är fri att åka hem närhelst det behagar" blir i praktiken att låsa in dem på livstid.
Citera
2021-07-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag fattar inte hur man ens man diskutera återvandring när vi inte ens har fått stopp på invandringen. Men, om vi antar att man får stopp på invandringen, hur skall vi då få till en återvandring? Jag tror att man är mycket naiv om man tror att någon eller några miljoner kronor kan få en invandrare att återvända till tredje världen. Det som då återstår är att med våld tvinga ut invandrarna, men då måste man ta i beaktande hur omvärlden kommer att reagera. Det är bara att titta på hur länder som till exempel Serbien och Sydafrika behandlades av FN, NATO, och liknande globalistorganisationer för att förstå att det inte är helt lätt att få till återvandring.

Får att minska antalet invandrare i Sverige så måste vi med andra ord först:
1) Få stopp på invandringen
2) Minska omvärldens makt över Sverige

Den första punkten går sannolikt att genomföra i närtid, men den andra kräver mer långsiktigt arbete. Sverige (och andra länder som strävar efter återvandring) måste försvaga organisationer som FN, EU, NATO, m.fl. Man kan även tänka sig att ett starkt försvar kan behövas, till exempel genom att Sverige skaffar ett eget kärnvapenprogram i avskräckande syfte. Det senare kommer givetvis att ge konsekvenser i form av sanktioner och liknande, vilka måste hanteras. Min poäng är att Sverige är ett relativt litet land, och att återvandring är ett långsiktigt projekt som kommer att kräva mer än att bara dumpa invandrare på fartyg och skeppa hem dem.

En påbörjad återvandring kommer underlätta minskad invandring och t o m utvisningar. Om det bevisligen går att återvandra frivilligt till Syrien eller Somalia, så är samtidigt infrastrukturen och opinionen skapad för att utvisa fler dit, stoppa invandring därifrån och t o m placera nya asylsökanden från nya oroshärdar i mottagningscentra som bemannas av svenskar och återvandrare där.

För övrigt startade jag ytterligare en tråd 2018 om detta ämne, men titeln Hur kan de olika partierna göra återvandringen till sin egen?

Kanske dags att sammanfoga de olika trådarna?
Senast redigerad av oyto 2021-07-04 kl. 12:59.
Citera
2021-07-04, 12:54
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Det kan man verkligen fråga sig.

För vissa länder kan ett sådant hot ha någon slags effekt. För andra länder kommer det inte ha det. Ta ett land som Kina, till exempel. Vårt bistånd till dem är på ungefär 20 miljoner kronor (enligt https://openaid.se/activities/distri...0&recipient=CN). Kinas BNP är på ungefär 123 000 miljarder kronor. Vårt hot att dra in biståndet kommer nog inte påverka deras vilja att ta emot folk från Xinjiang som tagit sig till Sverige och som vi vill skicka tillbaka till Kina.
Tror inte det är direkt Kineser som lever på bidrag i sverige. Dessutom har jag aldrig sett en kines kräva moskebyggen och separata badtider..

Men visst, du har rätt det kommer inte funka för alla länder.

Citat:
Ibland är problemet att de inte vill åka tillbaka. Ofta är problemet ett helt annat: att "hemländerna" inte tar emot dem. Ta, till exempel, de cirka 30 000 statslösa personer med palestinsk bakgrund som bor i Sverige (enligt https://sverigesradio.se/artikel/7537987). Där finns det inget land som vill kännas vid dem. Att skicka dem till ett läger med budskapet "du är fri att åka hem närhelst det behagar" blir i praktiken att låsa in dem på livstid.
Jo och jag kommer vara den första som beklagar att beslutet kommer leda till att vissa kommer ikläm. Men jag ser hellre att någon som inte skulle varit här från första början kommer ikläm än att mina pensionerade föräldrar gör det eller att kompisens unge som behöver vård men inte får resurser gör det eller att andra människor som bidrar till samhället (dvs även skötsamma invandrare - det är inte dem jag pratar om) kommer i kläm den dagen de skadas på jobbet eller blir sjuka.
Citera
2021-07-04, 12:57
Medlem
Tarrous avatar
Bert och Jan är inte de mest objektiva och konstruktiva opinionsbildarna

En klassisk morot & piska perspektiv skulle sannolikt höja motivationen: Ökade krav på att lära sig språket, ta alla tillgängliga jobb och att stoppa slentrianmässig utbetalning av bidrag i kombination med återvandringsbidrag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in