• 2
  • 3
2021-07-04, 22:50
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Gör såhär, titta på tuberna och läs, det finns mer än en sorts tandkräm så kan du hitta en som kan ta bort missfärgningar, neej inte borsta tänder med autosol, inte tippex heller nej prova inte. Finns även för dålig andedräkt, extra skydd ja đu får läsa själv för det klarar du själv.

Problemet är att nästan alla tandkrämer innehåller sls, men inte den jag använder.
Citera
2021-07-04, 22:52
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Problemet är att nästan alla tandkrämer innehåller sls, men inte den jag använder.
Då är det enkelt avhjälpt. Låt tänderna se ut som dom gör då.
Citera
2021-07-04, 22:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Då är det enkelt avhjälpt. Låt tänderna se ut som dom gör då.

Varför skulle sls vara bra för tänderna? Jag får afte av sls.
Citera
2021-07-11, 12:59
Medlem
Citat:
Varför skulle sls vara bra för tänderna? Jag får afte av sls.

Zendium är en bra tandkräm om man har bekymmer av afte, ska vara utan sls. Den innehåller också fluor.
Liksom tidigare användare rekommenderar jag också ett besök hos tandläkaren. När man börjar få känningar i en tand är min erfarenhet att hålet börjar närma sig de djupare delarna, men svårt att säga då även många aldrig får några besvär förrän hålet kommit in i nerven och man måste rofylla.

Utifrån fotot du skickade ser det misstänkt ut som ett hål, men endast en undersökning kan avgöra säkert är min bedömning.
Citera
2021-07-11, 23:43
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Bild

Bör jag gå till tandläkaren? Det där bruna är det hål?

Vad kan det kosta att fixa mina tänder hos folktandvården eller distriktstandvården?

Svårt att veta vad du menar med ”det bruna”, men det jag gissar att du tänker på är erosionsskador (alltså frätskador), framför allt på mjölktanden. Sen ser det ut som karies också - tänker framför allt på det svarta på tanden bakom mjölktanden, men det kan jag inte svara på utan röntgen och klinisk undersökning.

Gå till tandläkaren.
Citera
2021-07-12, 00:56
Medlem
MarabouSchweizers avatar
Ser ut som hål, två stycken.

Tro mig. Är tandläkare.
Citera
2021-07-16, 19:25
Medlem
Citat:
Men tandkrämen som jag använder innehåller lika mycket fluor som alla andra tandkrämer. Problemet är alltså inte tandkrämen.

Nja, inte helt sant. Det finns exempelvis tandkräm som har extra hög flourhalt. Den sortens tandkräm kan vara bra om man har problem med karies, eller löper hög risk att utveckla karies.

I vilket fall som helst, alla tandkrämer har alltså inte exakt samma flourhalt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in