2021-07-04, 01:38
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
20 tusen?! Är det innan högkostnadsskyddet?

Det är jag osäker på, såg bara lite prislistor för olika åtgärder.
Det är bra om man kan hålla alla tänder vid liv, för ifall en tand dör kan man komma att behöva göra en rotfyllning; annars kan man behöva skaffa implantat, alternativt låta det vara vilket inte är att rekommendera speciellt i underkäken, där tänderna flyttas naturligt om det blir plats efter en borttagen tand.

Om du lagar dina tänder kan det hända att lagningarna går sönder och att du behöver skaffa nya, vilket även kostar tid och oro.
Citera
2021-07-04, 02:11
Medlem
Citat:
Bild

Bör jag gå till tandläkaren? Det där bruna är det hål?

Vad kan det kosta att fixa mina tänder hos folktandvården eller distriktstandvården?

Eh, ja. Boka tandläkartid tack.
Citera
2021-07-04, 08:05
Medlem
karlskrona1234s avatar
Jag vågar inte klicka, kan någon beskriva?
Citera
2021-07-04, 08:07
Medlem
Running_mans avatar
Helt normala tänder för en alkoholiserad hemlös.
Citera
2021-07-04, 08:57
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det är jag osäker på, såg bara lite prislistor för olika åtgärder.
Det är bra om man kan hålla alla tänder vid liv, för ifall en tand dör kan man komma att behöva göra en rotfyllning; annars kan man behöva skaffa implantat, alternativt låta det vara vilket inte är att rekommendera speciellt i underkäken, där tänderna flyttas naturligt om det blir plats efter en borttagen tand.

Om du lagar dina tänder kan det hända att lagningarna går sönder och att du behöver skaffa nya, vilket även kostar tid och oro.

Jag har inte tandvärk eller så. Om det är ett allvarligt fel och rotfyllning behövs borde väl tanden göra ont?
Citera
2021-07-04, 08:57
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Helt normala tänder för en alkoholiserad hemlös.

Så himla illa är det väl inte?
Citera
2021-07-04, 15:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Aldrig! Min tandkräm innehåller fluor och det är ju den enda huvudingrediensen i tandkrämer som ska vara bra för tänderna. Finns alltså ingen anledning att prova annan tandkräm.
Det finns inte flour i en annan tandkräm tror du?
Citera
2021-07-04, 15:53
Citat:
Ursprungligen postat av darebuilder
Nej men alla har inte dunder gener som dig och samma mineraler i munnen som dig, sluta dra alla över en kant bara för du har fina tänder? Du måste väll förstå att många får olika mycket tandsten osv pga mineraler från svalget osv. Finns folk som tappar tänderna pga Vitaminbrister inte pga att dom sköter tänderna dåligt så läs på eller lär dig något om tänder isåfall...

Nope har hänt mycket med mina tänder, ramlade när jag va liten osv. Sen har jag alltid ätit mycket godis när jag varit liten och jag skäms som fan över mina tänder. Men kan inte ta hand om mina tänder alls instämmer. Ska fixa implantat när jag har dom pengarna, helst bara guldtänder på underkäken sen vida tänder upptill.

Mvh dare

Guldtänder, skojar du? Vill du se ut som en soundcloud rappare eller en pimp från 80-talet? Förfärligt val, går inte hem hos damerna eller herrarna om man är lagd åt de hållet.

Ont. TS, uppsök tandläkare. Ser ut som du har en del karies och möjligtvis djupt gående hål på nedre tandraden, högersida. De diffust mörka området är definitivt inte ett gott tecken
Citera
2021-07-04, 15:53
Medlem
Telestos avatar
Tandläkarskräck?

Beställ tid. Basundersökning kostar 1200 eller mindre.
Du får 300 per år i bidrag - och ett år sparas.
600 att betala alltså.

Små hål - lätta att laga. Stora hål - urrk.

Folktandvård eller privat har ingen större betydelse. Fråga folk du känner om rekommendation.
Citera
2021-07-04, 22:40
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det finns inte flour i en annan tandkräm tror du?

Men tandkrämen som jag använder innehåller lika mycket fluor som alla andra tandkrämer. Problemet är alltså inte tandkrämen.
Citera
2021-07-04, 22:44
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtunderliv
Guldtänder, skojar du? Vill du se ut som en soundcloud rappare eller en pimp från 80-talet? Förfärligt val, går inte hem hos damerna eller herrarna om man är lagd åt de hållet.

Ont. TS, uppsök tandläkare. Ser ut som du har en del karies och möjligtvis djupt gående hål på nedre tandraden, högersida. De diffust mörka området är definitivt inte ett gott tecken

Djupt gående hål låter inte roligt. Det känns faktiskt lite grann i den tanden, men ingenting som stör mig.
Citera
2021-07-04, 22:47
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Men tandkrämen som jag använder innehåller lika mycket fluor som alla andra tandkrämer. Problemet är alltså inte tandkrämen.
Gör såhär, titta på tuberna och läs, det finns mer än en sorts tandkräm så kan du hitta en som kan ta bort missfärgningar, neej inte borsta tänder med autosol, inte tippex heller nej prova inte. Finns även för dålig andedräkt, extra skydd ja đu får läsa själv för det klarar du själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in