2021-07-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Xiaomi
Nokia
Iphone
Samsung S20
HUAWEI

Jag vet inte vilka av dessa mobiltelefoner jag borde välja faktiskt. Jag utgår ifrån att det är årets jag är ute efter faktiskt kan inte alla termer o namn speciellt bra

Vilken är mest prisvärd ?
BÄST?
MEST FEL/PROBLEM?
MINST FEL /PROBLEM?

mitt krav utifrån att jag inte kan ett jävla skit är att den ska va snabb.

Tips är att jämföra modellerna på GSMARENA - då får du en bra överblick över skillnaden i deras funktioner och hårdvara, t.ex. kamerkvalité, om de har vidvinkel osv.
Citera
2021-07-04, 16:31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Nä, skit i Xiaomi. iPhone SE kostar 5000 sek. Smidigt och enkelt. Du kanske ska läsa TS efterfrågan.
För 5000kr tycker jag att man kan begära mer än bara en simpel mobil med medelmåttig prestanda ...Har själv en Xiaomi sedan 2019 som regelbundet får uppdateringar och funkar fortfarande utmärkt samt vet jag en som nyss skaffade Xiaomi Poco X3 NFC för ca 2000kr och han är mer än nöjd.
Citera
2021-07-05, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Jag tror Du
Iphone med en batteritid på ca 1800 mha är prisvärd enligt dig när en mi10 har batteritid på 4800mha?

Ja för batteritid är det enda som gör en telefon prisvärd. Android är dessutom väldigt mycket mer batteritungt än IOS, så jämföra mha är rätt missvisande.
Citera
2021-07-05, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
¨
Ta en telefon som Samsung A41. Den har basically det mesta man behöver och litet till och landar på 2800 ungefär. Det hela handlar om att du tittar på den och tänker "täcker den verkligen allt jag vill göra?" - om du inte har nåt utsvävande telefonliv, utan mest kollar filmer, surfar, mm - så kommer dom täcka alla dina behov mer än väl pvh litet till utan att din plånbok spricker i ansträngingen.

A41 är en hyfsad midrangetelefon. Den funkar som du säger - men den har dock en rätt medioker kamera och skärm, fingeravtrycksläsare i skärmen som är notoriskt opålitligt och framför allt seg som sirap. (läs recensioner). Sen får du uppgraderingar av operativet i 1-2 år, sen vill Samsung att du köper ny telefon. Och om nåt händer, lycka till med supporten hos Elgiganten, Mediamarkt etc.

Folk som frågar mej om köp och inte har superpreferens mot Android brukar jag rekommendera IOS. Dom är sjukt mycket snabbare i operativet (då menar jag inte laggar, tar 100 år öppna appar, etc.) och de flesta upplever att användarupplevelsen är enklare och bättre. Den har väldigt mycket bättre kamera, uppdateringar i 5-6 år i regel och en mkt bättre skärm än midrangetelefonerna. Till sist en support på en helt annan planet.

iPhones är dyrare ja, för dyra för en del, men mobiltelefoner är en sån viktig del i folks liv idag att om man har råd kan det vara värt att betala lite mer för en bättre upplevelse.

Men som sagt, älskar du Android så är ju inga argument ovan värt något.

EDIT: missade att ditt enda krav är "den ska vara snabb". Då går verkligen alla Android bort utom de absoluta high-end, och även de laggar en del (Har själv kört med Samsungs tre senaste, utvecklar appar). Samsung har dock jättebra kamera och skärm. Men som sagt, isåfall tycker jag du ska köpa en av de nya IOS-modellerna som kommer i höst.

Sen Apple började tillverka egna processorer har de sprungit i cirklar runt andra tillverkare och konstant legat 1-3 år före t.ex. Samsung i prestandatester. Bara kolla alla stora techysajter eller ffa Anandtech som gör extremt djuplodande tester.
läs t.ex. här: https://www.anandtech.com/show/16192...ne-12-review/2
Senast redigerad av RoyBatty 2021-07-05 kl. 09:41.
Citera
2021-07-05, 17:27
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Ja för batteritid är det enda som gör en telefon prisvärd. Android är dessutom väldigt mycket mer batteritungt än IOS, så jämföra mha är rätt missvisande.

Nej android är inte mer "batteritungt" än ios. Skärmstorlek är det som spelar störst roll för energiförbrukningen.

Batteritid var ett exempel. En iphone har på i princip alla plan sämre prestanda än en xiaomi i samma prisklass.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2021-07-05 kl. 17:30.
Citera
2021-07-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Nej android är inte mer "batteritungt" än ios. Skärmstorlek är det som spelar störst roll för energiförbrukningen.

Batteritid var ett exempel. En iphone har på i princip alla plan sämre prestanda än en xiaomi i samma prisklass.

Säkert. Det är ett vedertaget faktum att soc från Apple ligger flera år före Snapdragon. Läs t.ex. artikeln jag länkade eller från vilken sajt som helst som skriver om teknik (verge, cnet, etc.). Men jag gissar att du inte kommer göra det.

Det är också vedertaget att Android är mer batteritungt. Till viss del för att apparna till största del kör Java, men även för att operativet tillåter appar att göra mkt mer risiga saker som t.ex. att köra bakgrundsprocesser i tid och otid som käkar batteri. Apple kompenserar dock för att deras operativ äter mindre batteri genom att slänga in ett tunnare istället...

Jag skulle för övrigt under inga omständigheter köpa en kinesisk Xiaomitelefon.

Skärmstorlek spelar stor roll, absolut. Men vi är off-topic nu, så jag lägger ner "debatten".
Citera
2021-07-05, 19:35
Medlem
jontebulas avatar
Köp en google pixel 5, kostar väl runt 5000 kr om du väljer importera den från tyskland eller nåt . Då får du en ren android med bra kamera.

Vill du ha mer prisvärt så är xiaomi bäst, även realme gör prisvärda lurar. Vill du betala mer köp en samsung då !

Iphone kan suga min kuk. !
Citera
2021-07-05, 21:43
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Säkert. Det är ett vedertaget faktum att soc från Apple ligger flera år före Snapdragon. Läs t.ex. artikeln jag länkade eller från vilken sajt som helst som skriver om teknik (verge, cnet, etc.). Men jag gissar att du inte kommer göra det.

Det är också vedertaget att Android är mer batteritungt. Till viss del för att apparna till största del kör Java, men även för att operativet tillåter appar att göra mkt mer risiga saker som t.ex. att köra bakgrundsprocesser i tid och otid som käkar batteri. Apple kompenserar dock för att deras operativ äter mindre batteri genom att slänga in ett tunnare istället...

Jag skulle för övrigt under inga omständigheter köpa en kinesisk Xiaomitelefon.

Skärmstorlek spelar stor roll, absolut. Men vi är off-topic nu, så jag lägger ner "debatten".

Det märks att du har noll koll om vad du pratar om.
Citera
2021-07-06, 07:44
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Såg nyss Asus rog 5 är det också skit eller bra?

Har sneglat som fan senaste tiden på Xiaomi o Iphone men jag funderar lite till. Vet ännu inte
Citera
2021-07-06, 08:47
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Såg nyss Asus rog 5 är det också skit eller bra?

Har sneglat som fan senaste tiden på Xiaomi o Iphone men jag funderar lite till. Vet ännu inte

Jag äger en Xiaomi och frugan en Asus. Båda mobiltelefonerna är prisvärda och och har de flesta funktioner man behöver utan att det kostat skjortan. Köper man en iPhone betalar man en tredjedel av ockerpriset för ett halvätet äpple på baksidan av en medioker telefon.
Citera
2021-07-06, 13:23
Medlem
j.loows avatar
Huj, här kastas det knivar, Android vs IOS som alltid, typ lika uttröttande som Intel vs AMD, Saab vs Volvo osv.

En något sånär vettig sammanfattning borde vara följande.

Android rullar rätt smidigt på dagens lurar, men Android har inte samma support och kommer åldras fortare, allt som oftast på grund av avsaknad av uppdateringar, inte minst av OS.

Android är friare, betydligt friare, du kan roota enheten och installera, överklocka osv, typ som med IOS jailbreak.

Android låter dig vara herre över telefonen på ett annat sätt helt enkelt.
Det går också att hitta Android-lurar som är sjukt mycket billigare än IOS.

IOS har sina fördelar dock, det är att varenda enhet kommer från Apple, ett och samma företag som optimerat operativsystemet till sin förbannelse för just den telefon som det sitter installerat i, oavsett modell.

Det är också lite batterisnålare, men som en annan nämnde, det tar de igen genom mindre batterier ändå så no luck there.

Iphone går numera på Apples egentillverkade chip, vilka i sin tur också är optimerade för operativsystemet och resten av dess SOC.

Det är här Android har det lite kämpigare, för det är ett universal-OS, det är installerat på miljoner olika modeller från olika tillverkare vilket gör att det krävs bra mer krut från SOC för att uppnå samma/liknande prestanda som iPhone.

Det är det som Android-anhängare har så svårt att få in i pallet, de tror att 8 kärnor måste per naturlag vara bättre än t.ex 4 kärnor, men så är det inte i det här fallet.

Du betalar en del för det halvätna äpplet på baksidan ja, det går inte att komma ifrån, precis som med Macintosh, men sedan får du också en produkt som har en helt annan hårdvaru och mjukvarumässig design än dess konkurrent.

Har ni någonsin funderat på varför t.ex Xbox one eller PS4 kan ha så bra grafik trots att de har gamla AMD GCN arkitekturen som presterar kamelpiss om du sätter det i en dator?
Svaret är optimering, samma med iPhone, och det är därför en jämförelse mellan Android och IOS/iPhone aldrig blir helt rättvis, för de är helt skilda världar, de borde inte jämföras utan snarare borde man själv som person fråga sig, vill jag ha Android eller IOS, efter det borde man jämföra olika Android lurar för sig och iPhones för sig.

Och även om ni tänker, ja men jag kan ju bygga en dator som knullar pitten av konsolerna, jovars, det kan du, men du kan INTE göra det med gamla GCN om jag säger så.

Så allt är relativt, men man behöver vara på det klara med sig själv om hur olika telefonerna faktiskt är varandra och vad som passar var och en som person.

För den som undrar så sitter jag på en Honor 8!

/J
Senast redigerad av j.loow 2021-07-06 kl. 13:29.
Citera
2021-07-06, 23:02
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.loow
Huj, här kastas det knivar, Android vs IOS som alltid, typ lika uttröttande som Intel vs AMD, Saab vs Volvo osv.

En något sånär vettig sammanfattning borde vara följande.

Android rullar rätt smidigt på dagens lurar, men Android har inte samma support och kommer åldras fortare, allt som oftast på grund av avsaknad av uppdateringar, inte minst av OS.

Android är friare, betydligt friare, du kan roota enheten och installera, överklocka osv, typ som med IOS jailbreak.

Android låter dig vara herre över telefonen på ett annat sätt helt enkelt.
Det går också att hitta Android-lurar som är sjukt mycket billigare än IOS.

IOS har sina fördelar dock, det är att varenda enhet kommer från Apple, ett och samma företag som optimerat operativsystemet till sin förbannelse för just den telefon som det sitter installerat i, oavsett modell.

Det är också lite batterisnålare, men som en annan nämnde, det tar de igen genom mindre batterier ändå så no luck there.

Iphone går numera på Apples egentillverkade chip, vilka i sin tur också är optimerade för operativsystemet och resten av dess SOC.

Det är här Android har det lite kämpigare, för det är ett universal-OS, det är installerat på miljoner olika modeller från olika tillverkare vilket gör att det krävs bra mer krut från SOC för att uppnå samma/liknande prestanda som iPhone.

Det är det som Android-anhängare har så svårt att få in i pallet, de tror att 8 kärnor måste per naturlag vara bättre än t.ex 4 kärnor, men så är det inte i det här fallet.

Du betalar en del för det halvätna äpplet på baksidan ja, det går inte att komma ifrån, precis som med Macintosh, men sedan får du också en produkt som har en helt annan hårdvaru och mjukvarumässig design än dess konkurrent.

Har ni någonsin funderat på varför t.ex Xbox one eller PS4 kan ha så bra grafik trots att de har gamla AMD GCN arkitekturen som presterar kamelpiss om du sätter det i en dator?
Svaret är optimering, samma med iPhone, och det är därför en jämförelse mellan Android och IOS/iPhone aldrig blir helt rättvis, för de är helt skilda världar, de borde inte jämföras utan snarare borde man själv som person fråga sig, vill jag ha Android eller IOS, efter det borde man jämföra olika Android lurar för sig och iPhones för sig.

Och även om ni tänker, ja men jag kan ju bygga en dator som knullar pitten av konsolerna, jovars, det kan du, men du kan INTE göra det med gamla GCN om jag säger så.

Så allt är relativt, men man behöver vara på det klara med sig själv om hur olika telefonerna faktiskt är varandra och vad som passar var och en som person.

För den som undrar så sitter jag på en Honor 8!

/J

Tack det var bra skrivet. Hmm ja du det blev bara svårare för mig ändå att välja 😪
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in