Citat:
Ursprungligen postat av
triptyken
¨
Ta en telefon som
Samsung A41. Den har basically det mesta man behöver och litet till och landar på 2800 ungefär. Det hela handlar om att du tittar på den och tänker "täcker den verkligen allt jag vill göra?" - om du inte har nåt utsvävande telefonliv, utan mest kollar filmer, surfar, mm - så kommer dom täcka alla dina behov mer än väl pvh litet till utan att din plånbok spricker i ansträngingen.
A41 är en hyfsad midrangetelefon. Den funkar som du säger - men den har dock en rätt medioker kamera och skärm, fingeravtrycksläsare i skärmen som är notoriskt opålitligt och framför allt seg som sirap. (läs recensioner). Sen får du uppgraderingar av operativet i 1-2 år, sen vill Samsung att du köper ny telefon. Och om nåt händer, lycka till med supporten hos Elgiganten, Mediamarkt etc.
Folk som frågar mej om köp och inte har superpreferens mot Android brukar jag rekommendera IOS. Dom är sjukt mycket snabbare i operativet (då menar jag inte laggar, tar 100 år öppna appar, etc.) och de flesta upplever att användarupplevelsen är enklare och bättre. Den har väldigt mycket bättre kamera, uppdateringar i 5-6 år i regel och en mkt bättre skärm än midrangetelefonerna. Till sist en support på en helt annan planet.
iPhones är dyrare ja, för dyra för en del, men mobiltelefoner är en sån viktig del i folks liv idag att om man har råd kan det vara värt att betala lite mer för en bättre upplevelse.
Men som sagt, älskar du Android så är ju inga argument ovan värt något.
EDIT: missade att ditt enda krav är "den ska vara snabb". Då går verkligen alla Android bort utom de absoluta high-end, och även de laggar en del (Har själv kört med Samsungs tre senaste, utvecklar appar). Samsung har dock jättebra kamera och skärm. Men som sagt, isåfall tycker jag du ska köpa en av de nya IOS-modellerna som kommer i höst.
Sen Apple började tillverka egna processorer har de sprungit i cirklar runt andra tillverkare och konstant legat 1-3 år före t.ex. Samsung i prestandatester. Bara kolla alla stora techysajter eller ffa Anandtech som gör extremt djuplodande tester.
läs t.ex. här:
https://www.anandtech.com/show/16192...ne-12-review/2