Citat:
Ursprungligen postat av
ardathbey
Så du tycker att 100% skatt på förmånen är vad som krävs för att det ska vara rätt?
Till en början kanske vi bör tankemässigt skilja mellan bilar som används i tjänsten och de som i princip enbart ersätter en privat ägd bil, en tydlig förmånsbil.
Det utgår skatt på bägge men låt oss ändå till en början utgå från det senare.
Om jag som anställd vill ha en ny bil och äga den själv behöver jag få ut en viss nettolön för att kunna täcka alla kostnader, denna ska då givetvis beskattas och AG betalar sociala avgifter, (givetvis=enligt gällande regler). Det uppstår då en kostnad för AG och skatt för mig. Om AG då kan säga att vi erbjuder dig den bilen du önskar som förmånsbil och då får du skatta för det förmånsvärde det innebär, och så justerar vi din lön med vår kostnad för detta så kan det uppstå en skevhet. Det är väl en rätt rimlig princip att det jag erhåller som ersättning för mitt arbete från AG beskattas lika oavsett om jag får det i form av pengar, bilar eller i någon annan form av ersättning?
Den skatt jag betalt är ju baserad på förmånsvärdet och har inte motsvarat vad det skulle kosta mig att själv köpa motsvarande vara, och skattesystemet har därmed gynnat en form av ersättning över en annan. Det är lite som att det vore en annorlunda skattesats om jag fick ut lönen i EUR jämfört med om det var i SEK.
Det är därför inte fel att säga att det är en skattesubvention eftersom skatten blir lägre än den annars blivit, även om den naturligtvis betalas av den anställde/företaget.
Vi kan ta anställda i exempelvis en Maxibutik, de får ett erbjudande om att ta med sig varor hem varje månad, det bör ju då vara klart att det är en förmån som vi behöver sätta ett värde på. Ska det vara vad det kostar butiken att köpa in eller ska det vara vad man fått betala om man gått genom kassan med dem? Vad händer om vi utgår från AG kostnad och säger att det är inköpspriset som ska vara beskattningsgrundande och alla anställda väljer att ta ut hela lönen i form av varor, dessa kan man ju då sälja vidare till andra med vinst som ändå får ett lägre pris än butiken. Vi bortser från moms mm här.