• 1
  • 2
2021-07-03, 22:38
Medlem
BuyardChorliks avatar
Hej,

Regeringen skruvar nu åt förmånsvärdet på förmånsbilar efter den första juli i år. För de flesta bilmodeller blir höjningen mist 30%. Detta gäller nya avtal. Många kollegor hos oss som ska byta bil i höst ser nu att förmånsbeskattningen äter upp lönen mer och mer. Vanliga svenssonbilar har förmånsvärden på uppåt 10.000:- vilket resulterar i nettoavdrag på ca 5000:-. Jag hör redan om många som istället begär högre lön och privatleasar istället. Vi har alltid fått höra att förmånsbilar eldar på föryngringen av vår bilflotta. Kommer förmånsbilarna minska till förmån för privatleasing framöver? Kommer våra bilfabriker att påverkas av detta?
Citera
2021-07-03, 22:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Hej,

Regeringen skruvar nu åt förmånsvärdet på förmånsbilar efter den första juli i år. För de flesta bilmodeller blir höjningen mist 30%. Detta gäller nya avtal. Många kollegor hos oss som ska byta bil i höst ser nu att förmånsbeskattningen äter upp lönen mer och mer. Vanliga svenssonbilar har förmånsvärden på uppåt 10.000:- vilket resulterar i nettoavdrag på ca 5000:-. Jag hör redan om många som istället begär högre lön och privatleasar istället. Vi har alltid fått höra att förmånsbilar eldar på föryngringen av vår bilflotta.

Pengarna ska in någonstans. Massinvandring är inte billigt.

Citat:
Kommer förmånsbilarna minska till förmån för privatleasing framöver?

Självklart kommer det här påverka vanliga människors val i vardagen.

Citat:
Kommer våra bilfabriker att påverkas av detta?

Nej. Sverige är ett pyttelitet land ändå.
Citera
2021-07-03, 22:49
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej. Sverige är ett pyttelitet land ändå.

Sant. Lika många invånare som en medelstor kinesisk stad.
Citera
2021-07-03, 23:03
Medlem
_killahs avatar
Om du har en förmånsbil eller en privatleasingsbil spelar ju inte någon roll jäntemot föryngringen av fordonsflottan.

Privatleasing är ju dock lite sämre om du faktiskt kör mycket, då det inte ingår så många mil oftast.

Sedan, 5000:- i månaden för ny bil, o inte behöva tänka på någon skatt försäkring service eller liknande är väl rätt bra tycker jag.
Citera
2021-07-03, 23:04
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Sant. Lika många invånare som en medelstor kinesisk stad.
Så är det men Volvos svenska tjänstebilar är inte en obetydlig andel av deras försäljning, den är ganska viktig för företaget.
Citera
2021-07-03, 23:13
Avstängd
Förmånsbilar har länge varit de facto varit skattesubventionerade. Bra om det korrigeras. Som skattebetalare vill jag inte betala för att chefer och försäljare åker omkring i flådiga bilar som jag finansierar.
Citera
2021-07-03, 23:13
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Om du har en förmånsbil eller en privatleasingsbil spelar ju inte någon roll jäntemot föryngringen av fordonsflottan.

Privatleasing är ju dock lite sämre om du faktiskt kör mycket, då det inte ingår så många mil oftast.

Sedan, 5000:- i månaden för ny bil, o inte behöva tänka på någon skatt försäkring service eller liknande är väl rätt bra tycker jag.

Det är ”tillkommer” egentligen fler kostnader dessutom. Ofta är förmånspåslaget inte pensionsgrundande, så där missar man mycket pengar. En slopad förmånsbil borde kunna resultera i högre lön med. Att avstå den är också en slags kostnad.
Citera
2021-07-03, 23:22
Medlem
Det var väl showstopper-beskattning redan före detta påfund?
Något måste förstås finansiera politikerelitens egna förmåner (som regimmedia och agendamedia olyckligtvis helt glömt bort att outtröttligt kämpa emot för att stödja folket) i form av pensionslyx och andra ännu inte tvärstoppade politikerförmåner nationellt och i EU som tack vare agendamedia ännu inte orsakat berättigad regimparalyserande magnifik och systemstoppande kravallvrede hos det sovande folket.
Men snart...snart...jag tror på framtiden.
Citera
2021-07-03, 23:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Förmånsbilar har länge varit de facto varit skattesubventionerade. Bra om det korrigeras. Som skattebetalare vill jag inte betala för att chefer och försäljare åker omkring i flådiga bilar som jag finansierar.

Trams. Bilarna betalas av de privata bolagen. Om det i vissa fall har varit skatteförmånligt är ingen subvention. Bara om man tror att alla pengar egentligen tillhör staten kan man tycka och tänka som du.
Citera
2021-07-04, 00:11
Medlem
Vi ska inte köra bil eller bo på landet enligt de som bestämmer. Alla skatteobjekt ska in till städerna och åka kollektivt tydligen.

Sen.. Egna bilar kommer snart straffas hårdare när reseavdragen minskas.
Citera
2021-07-04, 08:33
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou

Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Förstår inte riktigt varför jag ska fortsätta betala för din skattesubventionerade bil. Bidrags pack som låtsas vara rika 😂

Ni betalar ingenting, idioter.

Jag hämtar ut en ny bil, vinst för bilfirman och dess anställda.

Bilen är ny vilket är en vinst för miljön kontra en gammal bil.

Mitt företag amorterar av bilen åt mig, vinst för mig.

Jag får ett skattepåslag uppe på min lön, vinst för staten och betalar era bidrag.
Citera
2021-07-04, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseLixon
Vi ska inte köra bil eller bo på landet enligt de som bestämmer. Alla skatteobjekt ska in till städerna och åka kollektivt tydligen.

Sen.. Egna bilar kommer snart straffas hårdare när reseavdragen minskas.

Japp, allt enligt ”globalisternas” agenda. Alla ska bo i små hyresrätter, åka buss och äta insekter. Samtidigt som skatter går till att plocka hit fler analfabeter från Afrika som skapar mulattungar med våra batikhäxor som särar på benen. Genomsnittssvensken har för lågt IQ för att se hur sjukt det här är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in