2021-07-04, 15:07
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastaah
Problemet med att höja förmånsbeskattningen för mycket är att folk kommer sluta ha tjänstebilarna som förmånsbil och skaffa en billigare äldre bil privat. Jag kör 95% av mina mil i tjänst och blir det för dyrt att ha min tjänstebil privat skaffar jag en till skitbil och slipper förmånen helt.

Exakt. Jag är beroende av min bil i tjänsten som ansvarig för ett par olika arbetsplatser. Blir det för oförmånligt med förmånsbil får jag ställa om den till tjänstebil och köpa en billigare äldre bil privat. Inte särskilt miljövänligt att tvinga folk äga/bruka två bilar istället för en.
Citera
2021-07-04, 15:10
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Drar dom 5000 efter skatt, pension m.m eller före?

Arbetsgivaren tvingas att lägga på t.ex 10.000:- på bruttolönen, som ska skattas för precis som vanlig lön. Men det resulterar inte i någon nettolön, utan det är bilen som blir ”nettolönen” för bruttolönspåslaget. Har du redan hög lön blir det ca 50% skatt på förmånsvärdet, och det är ofta inte pensionsgrundande, så de pengarna går man också miste om.
Citera
2021-07-04, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Jag får köra den hur mkt jag vill privat (Totalt 1500 mil/år). Det är ingen servicebil.

” Du får använda din tjänstebil privat i "ringa omfattning" utan att det beskattas som en förmån. Med ringa omfattning menas högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil.”
Citera
2021-07-04, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Arbetsgivaren tvingas att lägga på t.ex 10.000:- på bruttolönen, som ska skattas för precis som vanlig lön. Men det resulterar inte i någon nettolön, utan det är bilen som blir ”nettolönen” för bruttolönspåslaget. Har du redan hög lön blir det ca 50% skatt på förmånsvärdet, och det är ofta inte pensionsgrundande, så de pengarna går man också miste om.

Ok låter ganska värdelöst.

Jag har ju hellre 10k mer i månaden med pension etc. Och köper min egen bil.

Sedan kör jag tjänatebilen i tjänsten.
Citera
2021-07-04, 15:39
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Ok låter ganska värdelöst.

Jag har ju hellre 10k mer i månaden med pension etc. Och köper min egen bil.

Sedan kör jag tjänatebilen i tjänsten.

Det är detta upplägget som jag tror kommer bli vanligare nu när Magdalena Andersson skruvar åt förmånsbeskattningen ordentligt.
Citera
2021-07-04, 16:04
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Förstår inte riktigt varför jag ska fortsätta betala för din skattesubventionerade bil. Bidrags pack som låtsas vara rika 😂

Härligt sätt att tänka! Att inte beskattas lika hårt känns som att bli subventionerad! Tänk att bli rånad påväg hem och rånaren kräver 1000 kr, men då du bara har 500 nöjer sig rånaren med det. Du har precis blivit subventionerad 500 kr av rånaren! Köp nått fint för de pengarna YOLO!
Citera
2021-07-04, 17:33
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag att staten ska skita i vad min arbetsgivare vill ge mig för förmåner.

Hur skatte-inavlade är folk i Sverige idag? Skatt är stöld!

Då är det vanligt med stöld kan man säga. Alla länder har väl någon typ av beskattning. I USA har de exempelvis höga fastighetsskatter.
Citera
2021-07-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Förstår inte riktigt varför jag ska fortsätta betala för din skattesubventionerade bil. Bidrags pack som låtsas vara rika 😂

Det är inte nån skattesubvention!! Det har varit en förmån istället gör högre lön!
ROT & RUT avdrag däremot är en skattesubvention!
Citera
2021-07-04, 18:59
Medlem
Kaustis avatar
Alternativet är ju att ta ett lönepåslag istället för en förmånsbil, växla den löneökningen till pension och sen inte skatta alls på pengarna idag. Det alternativet lär bli vanligare nu när skatten höjs, frågan är om detta ändras såpass bland förmånsbilägarna att staten får in mindre i skatt framöver mot innan höjningen?
Citera
2021-07-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Exakt. Jag är beroende av min bil i tjänsten som ansvarig för ett par olika arbetsplatser. Blir det för oförmånligt med förmånsbil får jag ställa om den till tjänstebil och köpa en billigare äldre bil privat. Inte särskilt miljövänligt att tvinga folk äga/bruka två bilar istället för en.
Ska du köra båda bilarna samtidigt eller hur påverkar det miljön?
Citera
2021-07-04, 19:38
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Ska du köra båda bilarna samtidigt eller hur påverkar det miljön?

Att bygga en bil är mycket ansträngande för miljön. Även om jag bara kör en åt gången har ändå två stycken behövt produceras.
Citera
2021-07-04, 20:24
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Riktigt jobb, det är något som kör sopor eller blandar cement eller? Med tanke på du inte ens kan stava till prinsessor så misstänker jag att kraven för att jobba med dig inte är speciellt höga.

Blanda och tillverka cement gör fabrikerna på Gotland. Du kan stava, men det har kostat dig din allmänbildning.

Pest eller kolera i båda fallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in