• 7
  • 8
2021-07-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Hur då?
Värdet av förmånen läggs på din lön, så den beskattas exakt som din lön, förutom att du inte får pension för dem....

Förmånsvärdet har ju varit mycket lägre än det verkliga värdet (kostnaden att äga en likvärdig bil privat).
Citera
2021-07-13, 00:32
Medlem
Kostnaden ska ju vara vad den är i verkligheten. Det märkliga är att förmånsbeskattningen är lika stor på en 5 år gammal bil som på en ny. Det kan ju inte vara taget ur verkligheten!
Citera
2021-07-13, 10:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kostnaden ska ju vara vad den är i verkligheten. Det märkliga är att förmånsbeskattningen är lika stor på en 5 år gammal bil som på en ny. Det kan ju inte vara taget ur verkligheten!

Syftet med reformen är som jag förstått i första hand att få bort mycket stora tunga bilar från vägarna. På mitt jobb kör folk utan förmånsbil och som därmed betalar hela kalaset själv oftast mellanklassare, polo, golf, focus eller småbilar som yaris, aygo, sandero.

Omvänt kör mig veterligen *ingen* av de som har förmånsbil något mindre än en xc40, det är faktiskt slående vilken skillnad det verkar göra när egna plånboken skall betala hela kostnaden.

Jag vill minnas att närmare 70% av volvos nybilsförsäljning i sverige är leasingbilar till företag, det låter logiskt givet ovan observation.
Citera
2021-07-13, 20:57
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Syftet med reformen är som jag förstått i första hand att få bort mycket stora tunga bilar från vägarna. På mitt jobb kör folk utan förmånsbil och som därmed betalar hela kalaset själv oftast mellanklassare, polo, golf, focus eller småbilar som yaris, aygo, sandero.

Omvänt kör mig veterligen *ingen* av de som har förmånsbil något mindre än en xc40, det är faktiskt slående vilken skillnad det verkar göra när egna plånboken skall betala hela kostnaden.

Jag vill minnas att närmare 70% av volvos nybilsförsäljning i sverige är leasingbilar till företag, det låter logiskt givet ovan observation.

Ändå gör man det billigare att skaffa en dyr bil, och dyrare att ha billiga....
Citera
2021-07-13, 21:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Ändå gör man det billigare att skaffa en dyr bil, och dyrare att ha billiga....

Det är få som får ta ut för över 7.5 basbelopp så det lär spela mindre roll och gör de det så drabbas de av "lyxbilstillägget" - dvs blir dyrare ändå.
Senast redigerad av sucuk 2021-07-13 kl. 21:02.
Citera
2021-07-13, 21:01
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Så är det men Volvos svenska tjänstebilar är inte en obetydlig andel av deras försäljning, den är ganska viktig för företaget.

När jag pratade med volvosäljaren sa han att det ligger på ca 70% av nybilsförsäljningen som går till företag.
Citera
2021-07-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
I min värld tänker du galet, säg att du har en bil med förmånsvärde 10000/mån eller får en kontant förmån av arbetsgivaren på 10000kr, i andra fallet får du ut 5000kr mer i lön den månaden och i första fallet 5000kr mindre, hur menar du att det är förmånligare än andra? Skillnaden mellan den kontanta förmånen och förmånsbilen blir alltså 10000kr i månaden, precis vad bilen hade för förmånsvärde.

Det är liksom så man får räkna, 10000kr k bilförmån eller kontant förmån, att sitta och jämföra med någon stackare som inte har någon förmån öht blir ju fel

Vad som händer nu är ju att man diskuterar vad bilförmånen ska vara, är den likvärdig med marknadsvärdet blir det ju inget problem.

Där det blir konstigt är om åter tar upp det fiktiva fallet med livsmedel som jag berörde i ett annat inlägg. Arbetsgivaren har valet att ge mig en bruttolön på 25000 kr kontant, och då kan jag använda en del av dessa pengar till att köpa livsmedel, vi kan säga att det kostar mig 5000 kr av nettolönen och att jag betalar 50 % skatt. Av min bruttolön går alltså 10000 kr åt för att köpa livsmedel.

Staten har bestämt att förmånsvärdet för livsmedel ska uppgå till 7500 kr av någon anledning medan jag får exakt samma saker som jag köpte ovan, och då är vi i nuvarande situation. Det beräknade förmånsvärdet på 7500 kr är lägre än det belopp jag hade behövt använda.

För min del så kan ju arbetsgivaren minska min kontanta bruttolön med 10000 kr för jag får ju samma saker som tidigare, För min del blir alltså skatten vid 100 % kontant 12500 kr, nettolönen samma belopp och över efter mat 2500, och i det senare exemplet skatt 11250 (15000+7500)*0.5, kontant brutto 15000, netto över efter mat 3750.

Genom att det satta förmånsvärdet avviker från vad det kostat mig att köpa det till marknadspris har det uppstått en skillnad, hade förmånsvärdet varit 10000 hade det blivit same same oavsett sätt att få ersättning.

Schablonbeloppet i förmånsberäkningen innebär därmed ett slags skattesubvention. Det är väl ganska rimligt att valet hur lön betalas ut inte ger olika slutresultat.

I verkligheten kompliceras det hela ytterligare av att arbetsgivarens kostnader sannolikt avviker från förmånsvärdet, kan vara både högre och lägre, och som några skrivit så är bilförmåner inte pensionsgrundande mm.

Grunden för justering är dock att man anser att förmånsvärdet som det beräknats tidigare avviker från den faktiska förmånen man får.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in