2022-06-02, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
De två har väl lagt krut på egna sponsorer ända sedan de slog igenom? De lever för eget entreprenörskap. Mathias Fredriksson var något liknande, tyckte det var jättekul att vara ute på egna sponsoraktiviteter. Han blev en sämre åkare av det, erkände han själv t o m för 15-20 år sedan, om jag minns rätt.

Just det ja Fredriksson blev väl även rätt rik på aktier?

Det är väl bra att fler bryter sig ut nu då så de kommer inse att det inte är så svårt att fixa egna sponsorer och sluta skvalpa över en förmögenhet till förbundet.
Citera
2022-06-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Landslagslägren i sommar/höst enligt Byström i dagens DT:

Falun
Torsby
Sollefteå
Icke namngivet utlandsläger
Vålådalen

5 st läger låter inte så mycket och normalt är nog att man missar något av dem pga sjukdom eller annat. och de kunna säkert förhandlat sig fram att vara med på 4 av 5 läger tex. Känns inte som detta är hela sanningen till att Maja och Frida inte vill vara med på läger det måste ligga en hel del mer bakom som vi inte vet.
Citera
2022-06-02, 17:29
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
5 st läger låter inte så mycket och normalt är nog att man missar något av dem pga sjukdom eller annat. och de kunna säkert förhandlat sig fram att vara med på 4 av 5 läger tex. Känns inte som detta är hela sanningen till att Maja och Frida inte vill vara med på läger det måste ligga en hel del mer bakom som vi inte vet.

Nej det var ju det som var grejen, antingen vara med på alla läger eller inte alls.
Citera
2022-06-02, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Jag skrev nåt i vintras att jag inte riktigt förstår hur arbetsfördelningen ser ut mellan landslagstränarna och de personliga tränarna och jämförde med andra landslagssporter och det har väl visat sig att jag var nåt på spåren där...

Skidlandslaget har någon form av hybrid där det verkar som att det är för många kockar och jag tror inte det är en bra ide. Skidskyttarna har, vad jag förstår, Lukas som huvudtränare för alla skidskyttar och de har inte egna tränare - även om pass etc utanför lägertid genomförs i egen regi - medan t.ex. friidrotten har ingen som helst landslagsträning utan allt sköts av egna tränare. Jag tror att NÅN av de modellerna är bäst, inte en blandning. Då uppstår sådana här situationer. Nu blir jag iofs nyfiken på hur Stina, som alltid haft egna idéer, passar in i skidskyttelandslaget...

Inte minst blir det känsligt när man i landslaget anställer några av de personliga tränarna. Det är väl dessutom oundvikligt i skidsverige där poolen av kvalificerat folk inte är jättestor, men i vissa fall är det uppenbart att man anställer för att blidka någon stjärna. Piteådominansen ses nog inte med blida ögon överallt.

En tänkbar lösning kanske vore att likt Ryssland ha träningsgrupper i landslaget - det skulle kräva en annan finansiering och det skulle minska makten hos förbundsledningen så jag vet inte om det är framkomligt.

Men det är för många som vill träna själv och ställa sig utanför för att ignorera problemet. Många individuella beslut pekar på att helheten inte fungerar - sen om lösningen är att åkarna måste rätta sig i ledet eller att förbundet måste ändra arbetssätt vågar inte jag säga.

Håller med om att mellanvariant med egna upplägg/tränare och landslagsupplägg/landslagstränare är väldigt svårt.
Antingen helt på egen hand med egen PT osv som nu Maja och Frida nu har valt eller så kör man som skidskyttelandslaget tight tillsammans. Gissar att skidskyttarna kommunicerar och resonerar sig fram till individuella variationer.
Alla blir salig på sin tro men jag tror att vara i ett lag är mycket enklare samt mer givande och roligare än att köra på egen hand och ger bättre resultat.
Det måste finnas flera hundar begravda till varför Frida och Maja inte vill vara i landslaget. Är det tränarna som inte uppskattas? Trivs de inte med lagkompisarna? Är utrymmet för individuell anpassning för litet? Kan bäst själv mentalitet? Sociala saker som pojkvän/flickvän och vad de gör och var de tränar?
Citera
2022-06-02, 18:35
Medlem
Det här är såklart spekulation men det kan ju vara så enkelt att det har blivit en misstro eftersom Maja och Frida var i sin absolut sämsta form precis över OS. Då hade landslagstränarna haft ansvar i över en månad. Då tänker de "fine, våra egna tränare är bättre för när vi tränat efter deras huvud så vann vi allt". Jag säger inte att de har rätt, det kan vara precis tvärtom, men om misstanken får fäste så kan den var svår att skaka av sig. Om man inte har förtroende för landslagsträningen så måste man ju försöka göra något åt saken.

Det har inte sagts nåt öppet om att de saknat förtroende men det är väl lite så implicit när man säger att man vill träna mer själv.
Citera
2022-06-02, 18:35
Medlem
Citat:

Missnöje av någon anledning med tränaren och/eller andra ledande personer runtom är väl gissningsvis ett hett stalltips. När då dessa satte ned foten när tjejerna lade fram sitt enligt dem rimliga förslag på upplägg så blev det förmodligen droppen som fick bägaren att rinna över.
Citera
2022-06-02, 18:59
Medlem
katws avatar
Citat:
Håller med om att mellanvariant med egna upplägg/tränare och landslagsupplägg/landslagstränare är väldigt svårt.
Antingen helt på egen hand med egen PT osv som nu Maja och Frida nu har valt eller så kör man som skidskyttelandslaget tight tillsammans. Gissar att skidskyttarna kommunicerar och resonerar sig fram till individuella variationer.

En annan variant är ju olika träningsgrupper á la Ryssland som Fiskebein är inne på.

Citat:
Alla blir salig på sin tro men jag tror att vara i ett lag är mycket enklare samt mer givande och roligare än att köra på egen hand och ger bättre resultat.
Det måste finnas flera hundar begravda till varför Frida och Maja inte vill vara i landslaget. Är det tränarna som inte uppskattas?

Troligen. Framför allt får de inte samma personliga feedback under lägren som med sina egna tränare.

Citat:
Trivs de inte med lagkompisarna?

Varför skulle de inte det? De kommer ju likväl tillbringa mycket tid ändå tillsammans när säsongen börjar. Sedan kan inte alla bara bästis med alla men så har det väl alltid varit i alla sammanhang.

Citat:
Är utrymmet för individuell anpassning för litet?

Ja, uppenbarligen.

Citat:
Kan bäst själv mentalitet?

Till viss del säkert och åtminstone för Majas del spelade Dyviks exempel från fjolåret in. Att ta steget och våga testa.

Citat:
Sociala saker som pojkvän/flickvän och vad de gör och var de tränar?

Oklart hur du menar. Wille bor ju i Sundsvall numera och Maja tränar/chillar med Kevin i USA fram till midsommar.
Citera
2022-06-02, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det var intressant. Påminn mig gärna! Vad är det för händelse?

https://sverigesradio.se/artikel/6660192

Googla Maria Rydqvist + Iversen så kommer det upp fler intressanta träffar.
Citera
2022-06-02, 20:03
Medlem
Som andra varit inne på så tror jag det finns något mer som inte nått offentligen ännu. Lägerdagarna har halverats jämfört med den gångna säsongen och ändå ska det vara där skon klämmer, vilket känns lite konstigt. Den dåliga formen som flera hade under os kan som fiskbein var inne på ha gjort att förtroendet har minskat.
Citera
2022-06-02, 20:10
Medlem
Jag tror det är väldigt svårt att veta vad det exakta problemet är för det mörkas nog en del från båda håll.. så man ska nog ligga lågt med att kritisera för mycket man så klart kan man ha åsikter men man bör nog vara sansad

blev det ett betydligt större liv när dessa två hoppade av till skillnad från när Linn gjorde..

och undra hur mycket gnäll det varit här om Dyvik fått med sig massa fördelar när hon hoppade av förra året

ryska modellen vet inte hur den skulle passa bättre heller ? så klart om M Nilsson varit tränare i en av dom för Fridas del eller Majas
Citera
2022-06-02, 20:39
Medlem
Jag har för mig att när nyheten var väldigt färsk och Lars Öberg fick frågan för första gången vad anledningen till avhoppet var så svarade han att han inte ville utveckla det så mycket för att inte förstöra relationen dem emellan. Hade det bara varit fråga om antalet träningsläger så hade det väl inte varit så kontroversiellt att utveckla?

Edit: Här är citatet.

Citat:
Handlar det också om egna sponsorer?
– Jag vill inte gå in i detaljer, av respekt för att jag vill ha en fortsatt bra relation med Frida och Maja.

Av det uttalandet att döma så låter det som att det också handlar om sponsorer, hade det inte alls haft med det att göra hade han bara svarat kunnat svara nej.
Senast redigerad av abbe446 2022-06-02 kl. 20:51.
Citera
2022-06-02, 22:44
Medlem
Jag tror att avhopparna kan förlora en del i popularitet, och deras "marknadsvärde" kanske kan ta viss skada...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in