2022-06-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Frida lär ju vinna en hel del tävlingar nu när Johuag slutat allt annat vore ju konstigt..

Det brukar ofta finnas någon som kliver fram och tar över. Frågan är bara vem. Inte så säker på att det blir Frida. Tror mer på Jonna om jag ska tippa svenskt.
Citera
2022-06-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Den uttagning som är gjord nu handlar ju om landslagets träningsgrupp - dvs det är en uttagning för att vara med på landslaget träningsläger. Så vill man inte vara med på lägren på de villkor ledningen ställer upp så är ju alternativet att inte vara med alls.
Fridas och Majas val nu handlar ju ingenting om att representera Sverige i världscup eller VM utan bara om att de inte vill ställa upp på de regler som gäller kring lägren.
Sen kan jag tycka det är olyckligt att man så hårt knutit den ekonomiska ersättningen och vissa specifika aktiviteter till deltagande i landslagslägren. Det borde finnas en fördefinierad ”light version” att välja om man vill gå sin egen väg. Men att se lägren som ett smörgåsbord där man kan välja fritt kring när man är med tror jag är en oerhört dålig väg framåt.
Just det jag kritiserar. Att man kopplat deltagande på lägren till ekonomisk ersättning, skidtester, förhanduttnagning till världscuplopp och tilldelning av personlig vallare. Helt orimligt.

Ett annat problem är att lägren tydligen är så dåliga att vissa åkare inte vill vara med på dem.
Citera
2022-06-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Landslagslägren i sommar/höst enligt Byström i dagens DT:

Falun
Torsby
Sollefteå
Icke namngivet utlandsläger
Vålådalen

En av artiklene jeg leste sa at den eneste utenlandsleiren var i Planica.
Citera
2022-06-02, 04:27
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Är det en förpliktelse att vara med på läger? Vem är landslaget till för egentligen?

Är man med i landslaget så har man vissa förpliktelser, ja (sedan kan man använda olika ord för beskriva det; skyldigheter, åtagande eller något annat, just här använde jag förpliktelser): att vara med på försäsongsupptakten (som nu i Falun), vara med på lägren, ställa upp sponsoraktiviteter, vara med på mediaträffar. För detta får man vissa förmåner eller stöd: träningsbidrag, skidtester, medicinskt stöd, eventuellt ytterligare stöd. Man kan inte bara ha det ena utan då måste man även ha det andra och omvänt.

Men uppenbart att du har den individualistiska, reduktionistiska och plocka-ur-russin- eller smörgåsbordssynen på landslaget jag nämnde förut där det bara handlar om den enskilda åkarens träning och just nu och där den enskilde åkaren uppenbarligen inte skall ha några förpliktelser gentemot landslaget. Jag ser att landslaget har andra funktioner också och jag har därför en annan syn på vad landslaget bör var för något.
Citera
2022-06-02, 07:07
Medlem
Är det någon insatt som vet vad skidskyttelandslaget gör annorlunda för att dessa problem inte ska uppstå där?
Citera
2022-06-02, 07:18
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Är det någon som vet hur landslagsupplägget ser ut
Hur styrd är träningen av landslaget? (Frida och Maja har ju sedan tidigare egna tränare och upplägg)
Hur stor är flexibiliteten och den individuella anpassningen?
Hur många läger åker man på? och hur långa är de? hur många i Sverige och hur många utomlands?
De allra flesta har ju redan egna tränare och ett av kraven de hade var väl att dessa också skulle med på lägrena.
Citera
2022-06-02, 07:41
Medlem
Innan helgen så var de väldigt nära varandra i diskussionerna och uppfattningen från Maja och Frida var att man skulle komma överens. Måndagen var satt som deadline, helgen gick och Maja och Frida hörde ingenting innan de fick se pressmeddelandet precis innan det skulle skickas ut.

Det har varit väldigt många som velat ha individuell anpassning i massa frågor och till slut fick förbundet nog. Antingen är man med och då med på allt, eller så är man inte med och gör som man vill. De verkar ha velat vara med på hälften av de läger som finns, typ.
Citera
2022-06-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Är det någon insatt som vet vad skidskyttelandslaget gör annorlunda för att dessa problem inte ska uppstå där?

Slik jeg forstår det så trener de vel sammen nær 100% av tiden, så det oppstår vel ikke noen konflikter med egne opplegg og trenere.
Citera
2022-06-02, 11:07
Medlem
Jag skrev nåt i vintras att jag inte riktigt förstår hur arbetsfördelningen ser ut mellan landslagstränarna och de personliga tränarna och jämförde med andra landslagssporter och det har väl visat sig att jag var nåt på spåren där...

Skidlandslaget har någon form av hybrid där det verkar som att det är för många kockar och jag tror inte det är en bra ide. Skidskyttarna har, vad jag förstår, Lukas som huvudtränare för alla skidskyttar och de har inte egna tränare - även om pass etc utanför lägertid genomförs i egen regi - medan t.ex. friidrotten har ingen som helst landslagsträning utan allt sköts av egna tränare. Jag tror att NÅN av de modellerna är bäst, inte en blandning. Då uppstår sådana här situationer. Nu blir jag iofs nyfiken på hur Stina, som alltid haft egna idéer, passar in i skidskyttelandslaget...

Inte minst blir det känsligt när man i landslaget anställer några av de personliga tränarna. Det är väl dessutom oundvikligt i skidsverige där poolen av kvalificerat folk inte är jättestor, men i vissa fall är det uppenbart att man anställer för att blidka någon stjärna. Piteådominansen ses nog inte med blida ögon överallt.

En tänkbar lösning kanske vore att likt Ryssland ha träningsgrupper i landslaget - det skulle kräva en annan finansiering och det skulle minska makten hos förbundsledningen så jag vet inte om det är framkomligt.

Men det är för många som vill träna själv och ställa sig utanför för att ignorera problemet. Många individuella beslut pekar på att helheten inte fungerar - sen om lösningen är att åkarna måste rätta sig i ledet eller att förbundet måste ändra arbetssätt vågar inte jag säga.
Citera
2022-06-02, 16:36
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Även Calle och Wille hade planer på att lämna landslaget:

https://www.dn.se/sport/langdakarna-om-landslagsavhoppen-saklart-trakigt/
Calle nämner den ekonomiska biten i dealen, att den justerats under förhandling och att det spelat roll. Det var ärligt av honom.

Citat:
Men som sagt en åkare har ju redan blivit utkastad för att hon inte ville leka med Haag på lägren .
Det var intressant. Påminn mig gärna! Vad är det för händelse?

Citat:
Jag kommer inte ihåg vilka mer som var med i laget då. Stina såklart. Måste väl ha varit tävlingen innan OS tror jag, kanske var innan hon blev bra på klassiskt, kommer inte ihåg detaljer.

Jag har svårt att se något bra med den uppkomna situationen. PR mässigt har det inte blivit bra för förbundet och jag tror det mest beror på sårade egon.

Kanske de skulle rannsaka sig själva lite. Frida körde slut på sig innan OS och även om det självklart är hennes ansvar så hade förbundet ledare som antingen inte såg det eller som Frida inte haft förtroende för. Jag förstår fullt ut att hon inte vill ha med Thomson att göra. Samma sak med Svahn, han har två gånger hängt ut henne i media för vad han ansett som dålig beteende. Kalla hoppade väl av landslaget också när förbundskapten sa något dumt?
Det ligger säkert nån förtroendefråga i detta. Åt ena hållet eller båda hållen.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Att vara med i landslaget innebär att vissa saker ingår (man kan kalla det förpliktelser) och att det följer med vissa saker (man kan kalla det förmåner eller stöd). Är man inte med i landslaget ja då kan man inte ta del av dessa förmåner/stöd.

Jag önskar också våra svenska åkare i topp i varje tävling men jag har svårt för den individualistiska, reduktionistiska och plocka-russin-ur-kakan eller smörgåsbordsattityden i synen på landslaget som vissa har härinne.
Det måste finnas en viss dragkamp mellan åkarna och landslagsplaneringen, då åkarna försöker förbereda sig optimalt, och har olika enskilda behov och olika saker de tror på.

Citat:
Just det jag kritiserar. Att man kopplat deltagande på lägren till ekonomisk ersättning, skidtester, förhanduttnagning till världscuplopp och tilldelning av personlig vallare. Helt orimligt.

Ett annat problem är att lägren tydligen är så dåliga att vissa åkare inte vill vara med på dem.
Det kan nog handla om hur mycket tid som ska läggas på landslagets sponsorer, hur effektivt sköts det, vem ska göra vad osv.

Om MoDerFucKers dyker upp i reklamfilmer tillsammans utan landslagskläder för nån mat, dryck, pryl eller tjänst blir jag varken förvånad eller missunnsam.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Jag skrev nåt i vintras att jag inte riktigt förstår hur arbetsfördelningen ser ut mellan landslagstränarna och de personliga tränarna och jämförde med andra landslagssporter och det har väl visat sig att jag var nåt på spåren där...

Skidlandslaget har någon form av hybrid där det verkar som att det är för många kockar och jag tror inte det är en bra ide. Skidskyttarna har, vad jag förstår, Lukas som huvudtränare för alla skidskyttar och de har inte egna tränare - även om pass etc utanför lägertid genomförs i egen regi - medan t.ex. friidrotten har ingen som helst landslagsträning utan allt sköts av egna tränare. Jag tror att NÅN av de modellerna är bäst, inte en blandning. Då uppstår sådana här situationer. Nu blir jag iofs nyfiken på hur Stina, som alltid haft egna idéer, passar in i skidskyttelandslaget...

Inte minst blir det känsligt när man i landslaget anställer några av de personliga tränarna. Det är väl dessutom oundvikligt i skidsverige där poolen av kvalificerat folk inte är jättestor, men i vissa fall är det uppenbart att man anställer för att blidka någon stjärna. Piteådominansen ses nog inte med blida ögon överallt.
Absolut. Kommer man till landslagsaktiviteterna för att få i sig kompetens man inte har tillgång till annars så blir det väldigt värdefullt. Men har man resurser och kompetens hemma som man tror mer på så blir landslagslägren ineffektiva.
Citera
2022-06-02, 16:41
Avslutad
Kan ju inte vara så dåligt betalt då medelmåttorna Emil och Anna har kunnat köpa lyxhus och träna hela dagarna efter karriären.
Citera
2022-06-02, 16:58
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Kan ju inte vara så dåligt betalt då medelmåttorna Emil och Anna har kunnat köpa lyxhus och träna hela dagarna efter karriären.
De två har väl lagt krut på egna sponsorer ända sedan de slog igenom? De lever för eget entreprenörskap. Mathias Fredriksson var något liknande, tyckte det var jättekul att vara ute på egna sponsoraktiviteter. Han blev en sämre åkare av det, erkände han själv t o m för 15-20 år sedan, om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in