2022-05-01, 13:33
Moderator
impieteers avatar
Intervju med Jonna Sundling i Maratonpodden.
https://podcasts.nu/avsnitt/maratonpodden/261-jonna-sundling-traningen-kosten-och-tanket-som-gav-os-guld-oQFjsaIpz
Citera
2022-05-01, 16:07
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Men nu var väl frågan vilka som har störst erfarenhet och meriter som skidtränare. Det är väl bara i Sverige som kön anses vara en merit.
Eftersom det är en roll som damtränare anser jag att vara kvinna borde vara en merit (men självklart inte den viktigaste) - hade det varit en roll som tränare för hela landslaget hade kön varit irrelevant.
Citera
2022-05-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
I min värld finns det odiskutabla skillnader mellan kvinnor och män och kvinnor har större erfarenhet av att vara kvinnor än vad de flesta män har. Om det handlar om en tjänst som tränare för kvinnor anser jag att det bör anses vara meriterande att vara fd elitsatsande kvinna.

Citat:
Eftersom det är en roll som damtränare anser jag att vara kvinna borde vara en merit (men självklart inte den viktigaste) - hade det varit en roll som tränare för hela landslaget hade kön varit irrelevant.

Hur kan det då komma sig att alla svenska damer i A-laget har valt manliga tränare? Kalla och Sundling har/har haft Magnus Ingessom som tränae, Linn Svahn har Ola Ravald, Johanna Hagström har Johan Granath, Frida Karlsson har Per Nilsson och Ebba Andersson har pappa som tränare inte mamma.
Citera
2022-05-01, 22:23
Medlem
Citat:
Hur kan det då komma sig att alla svenska damer i A-laget har valt manliga tränare? Kalla och Sundling har/har haft Magnus Ingessom som tränae, Linn Svahn har Ola Ravald, Johanna Hagström har Johan Granath, Frida Karlsson har Per Nilsson och Ebba Andersson har pappa som tränare inte mamma.

också tänkt på det, Något säger det helt klart när många av dom bästa ändå väljer manliga tränare ändå framför kvinnliga fast valet är helt rätt
Citera
2022-05-02, 07:10
Medlem
Alkibiadess avatar
Ja, i Norge görs inga konstiga uttagningar eller rekryteringar utan allt görs utifrån kompetens och meriter. Det har fastslagits här på Flashback de senaste dagarna.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/340Pwq/gull-emma-19-vraket-fra-landslaget-fikk-ikke-noe-konkret-svar
Citera
2022-05-02, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ja, i Norge görs inga konstiga uttagningar eller rekryteringar utan allt görs utifrån kompetens och meriter. Det har fastslagits här på Flashback de senaste dagarna.

https://www.vg.no/sport/langrenn/i/340Pwq/gull-emma-19-vraket-fra-landslaget-fikk-ikke-noe-konkret-svar

Jag har aldrig hävdat att så är fallet. Jag har sagt att man inte ska utgå från att det sker en könsdiskriminering bara för att endast män är uttagna till en arbetsintervju (om du nu syftar på mig).

Annars är uttagningen helt bisarr. Tänk att hon blev uttagen förra året efter att ha presterat en 16de plats som bäst på jvm men nu i år när hon tar brons individuellt och guld i stafetten på årets jvm så blir hon petad.
Senast redigerad av abbe446 2022-05-02 kl. 09:34.
Citera
2022-05-02, 10:48
Medlem
Förstår inte vad Norge ska ha ett b-landslag till överhuvudtaget. De har ju redan massa regionala lag som tränar tillsammans.
Citera
2022-05-02, 11:08
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Gissningsvis för att de tycker det är de bästa tränarna. Det kryllar ju inte av kvinnliga tränare vare sig i Sverige eller Norge vad jag vet, vilket är ett bekymmer i sig.
Citera
2022-05-02, 11:35
Medlem
Citat:
Gissningsvis för att de tycker det är de bästa tränarna. Det kryllar ju inte av kvinnliga tränare vare sig i Sverige eller Norge vad jag vet, vilket är ett bekymmer i sig.

Varför? Könet är väl irrelevant?
Citera
2022-05-02, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Varför? Könet är väl irrelevant?
Nej, det finns givetvis ett värde i att ha tränare av båda könen, speciellt för kvinnor. Avsaknaden av kvinnliga tränare historiskt sett är säkert anledningen till att man inte forskat mer på träning och mens, tex.
Citera
2022-05-02, 15:23
Medlem
bcdefgs avatar
Kanske fel tråd, men Norge har presenterat sina landslagstruppen för nästa vinter, könns märkligt att se så svagt damlag. Dessutom fortsätter man med att ha separata distans och sprintlag på herrsidan men bara ett lag på damsidan. Ingen Ingvild i damlaget heller.

MENN ELITE DISTANSE: 7 løpere
Emil Iversen, IL Varden Meråker
Hans Christer Holund, Lyn Ski
Harald Østberg Amundsen, Asker SK
Martin Løvstrøm Nyenget, Lillehammer SK
Simen Hegstad Krüger, Lyn Ski
Sjur Røthe, Voss IL

Inn:
Didrik Tønseth, Byåsen IL

Trener:
Eirik Myhr Nossum

MENN ELITE SPRINT: 6 løpere
Erik Valnes, Bardufoss og Omegn IF
Håvard Solås Taugbøl, Lillehammer SK
Johannes Høsflot Klæbo, Byåsen IL
Pål Golberg, Gol IL
Sindre Bjørnestad Skar, Bærums Verk og Hauger IF

Inn:
Even Northug

Trener: Arild Monsen

KVINNER ELITE: 11 løpere
Anna Svendsen, Tromsø SK
Anne Kjersti Kalvå, Lundamo IL
Ane Appelkvist Stenseth, Grong IL
Heidi Weng, IL BUL
Helene Marie Fossesholm, Eiker SK
Lotta Udnes Weng, Nes Ski
Mathilde Skjærdalen Myhrvold, Vind IL
Tiril Udnes Weng, Nes Ski

Inn:
Ragnhild Haga, Åsen IL
Marte Skaanes, Strindheim IL
Julie Myhre, Byåsen IL

Ut:
Therese Johaug, Nansen IL,
Ingvild Flugstad Østberg, Gjøvik SK
Maiken Caspersen Falla, Gjerdrum IL
Citera
2022-05-02, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Nej, det finns givetvis ett värde i att ha tränare av båda könen, speciellt för kvinnor. Avsaknaden av kvinnliga tränare historiskt sett är säkert anledningen till att man inte forskat mer på träning och mens, tex.

Att ha både kvinnor och män i tränarstaben är nogot bra, men inte på bekostnad av kompetens. Sen är ju inte tränare forskare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in