2022-03-16, 11:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
Nu har jag inte statistik framför mig men kan tänka mig att de flesta av hennes segrar skedde under johaugs avstängning. Det jag menade gällde inte hennes juniorprestationer. Säsongen innan Johaug blev avstängd så fajtades hon många gånger mot Heidi weng om pallen och jag vill minnas att hon alltid fick stryk.

17 segrar som sagt och 9 för Weng samt 12 för Kalla. Om du försöker vrida det till att de skulle vara mindre värda för att Johaug saknades så får du ju fundera över hur många segrar andra tagit som tävlat mot Johaug. Det var snarare Østberg som oftast slog Weng under säsongen före Johaugs avstängning.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-03-16 kl. 11:36.
Citera
2022-03-16, 11:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Moa Olsson säger i intervju med DT att hon är mycket nöjd med säsongen och att hon har uppnått en helt annan stabilitet än tidigare. Hon har ofta varit bland de 20 bästa trots att hon inte gjort direkta topplopp. Det hon ska jobba på är att försöka bli lite rappare.

Fästmannen pluggar i Östersund så de ska bo kvar där i minst fem år till. Dessutom ska de gifta sig i sommar.

Men det låter ju bra så kan hon få stabilitet i privatlivet. Ser inte framför mig någon större karriär för henne. Hoppas att jag har fel.
Citera
2022-03-16, 11:45
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men det låter ju bra så kan hon få stabilitet i privatlivet. Ser inte framför mig någon större karriär för henne. Hoppas att jag har fel.
Det blir tufft (inte bara) för henne att ens få köra världscupen nästa vinter om alla är hela och friska. Om alla vill köra så borde Jonna, Maja, Linn, Emma och Johanna vara givna i sprint och Ebba, Frida, Jonna, Linn (?) och Emma på distans. Alltså finns det en plats kvar för Dyvik, Moa O, Moa L, Moa H, LL, Kalla, Modig med flera att slåss om i respektive lopp. Alternativt synsätt - det finns risk att inte ens Ribom platsar.
Citera
2022-03-16, 12:21
Medlem
De enda som har givna platser, dvs de kör om de vill, är Jonna och Maja på sprint och Jonna, Ebba och Frida på distans. Resten kommer att roteras beroende på form, säsongsupplägg och annat. Det är ju VM-säsong igen så TdS ligger skrynkligt till. Så, det finns nog plats för alla de uppräknade att få åka världscup.

Jag vill se Linn tillbaks på skidor, med stavar, innan jag uttalar mig om hennes status. Det är inte bara att börja tävla igen - jag är tyvärr lite pessimistisk även om jag naturligtvis hoppas på det bästa.
Citera
2022-03-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det blir tufft (inte bara) för henne att ens få köra världscupen nästa vinter om alla är hela och friska. Om alla vill köra så borde Jonna, Maja, Linn, Emma och Johanna vara givna i sprint och Ebba, Frida, Jonna, Linn (?) och Emma på distans. Alltså finns det en plats kvar för Dyvik, Moa O, Moa L, Moa H, LL, Kalla, Modig med flera att slåss om i respektive lopp. Alternativt synsätt - det finns risk att inte ens Ribom platsar.

Du glömde väl Louise Lindström och nästa säsong blir även Märta Rosenberg och Lisa Ingesson seniorer. Fortsätter man och låter halvdana åkare som t.ex. Moa O och Kalla åka i världscupen istället för de unga talangerna så kommer de knappast att utvecklas och till slut tröttnar de och lägger av. Detta var väl vad som hände med många norska talanger som aldrig fick chansen i världscupen.
Citera
2022-03-16, 12:38
Medlem
Citat:

Håller med.
Nästa års atrupp bör bli; (om 8 som i år)
Linn
Maja
Jonna
Frida
Ebba
Emma
Johanna
?
Tänker annars vi kan stoppa vid 7 då dessa är en klass för sig. Tänker Dyvik har till skillnad från Johanna och Emma inga pallplatser, inga framskjuten placering i mästerskap. Hon behöver en nivå till om hon ska vara aktuell. Kalla kan köra själv om hon vill men tror hon slutar. Olsson möjligen kan vara aktuell.

Herrar (tidigare 6 platser)
Calle
Wille
Jens
Oskar
Grate
Leo
Ev Häggas om 7 platsen ges tillbaka från damerna. Hur snart kan Anger flyttas upp? Bättre satsa på ungtupparna.
Citera
2022-03-16, 12:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
Nu har jag inte statistik framför mig men kan tänka mig att de flesta av hennes segrar skedde under johaugs avstängning. Det jag menade gällde inte hennes juniorprestationer. Säsongen innan Johaug blev avstängd så fajtades hon många gånger mot Heidi weng om pallen och jag vill minnas att hon alltid fick stryk.

Det var ditt påstående att hon inte har någon spurt och att hon därför har vunnit så lite och att hon därför liknar Ebba som jag har invändningar mot. Jag menar att hon redan som junior hade en vass spurt som hon sedan behållit under sin seniorkarriär (även om delar av hennes explositivitet försvunnit under senare delen av karriären när hon lagt om sin träning för att kunna matcha Johaug). Därför liknar hon inte alls Ebba. Att hon inte vunnit mera beror ju snarare på att hon varit aktiv under Björgen- och Johaug-eran samt att hon under första halvan av sin karriär även mött Kowalczyk samt Falla (i sprint).

Av hennes 16 segrar i världscupen skedde 5 fram t o m säsongen 15/16, 6 under säsongerna 16/17 och 17/18, och 5 från säsongen 18/19 och framåt. Så sex segrer under Johaugs avstängning.
Citera
2022-03-16, 12:47
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Du glömde väl Louise Lindström och nästa säsong blir även Märta Rosenberg och Lisa Ingesson seniorer. Fortsätter man och låter halvdana åkare som t.ex. Moa O och Kalla åka i världscupen istället för de unga talangerna så kommer de knappast att utvecklas och till slut tröttnar de och lägger av. Detta var väl vad som hände med många norska talanger som aldrig fick chansen i världscupen.

Moa Olsson är ju lika gammal som Ebba och har haft en bra utveckling den här säsongen med relativt stabila resultat. Lite hårt att kalla henne halvdan i mina ögon. Alla kan inte slå genom som 19-åringar likt Frida.
Citera
2022-03-16, 12:49
Medlem
FNLSs avatar
Jag är övertygad om att Moa Olsson kommer åka nästan alla distanslopp nästa år om hon är frisk
Citera
2022-03-16, 12:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Fast Olsson är väl inte aktuell i sprint om alla våra bästa är tillgängliga (även om hon gjort det OK i år). Sen ser jag inte att alla de du räknar upp i distans ligger före Olsson. Jag rankar Olsson före flera av dessa.
Citera
2022-03-16, 12:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X

Om Olsson presterar bättre än Lindström, Rosenberg och Ingesson så bör hon få åka. Vi bör alltid ställa upp med bästa tänkbara lag (utan att snegla för mycket på ålder). Sedan inträffar ju saker som gör att vissa åkare i vissa lopp inte kommer vara tillgängliga och då kan andra åkare få chansen. Lindström har ju redan fått åka en hel del denna säsong och gjort det bra första halvan medan hon kollapsade under andra halvan. Så både Rosenberg och Ingesson lär nog få sina chanser kommande säsong om de visar upp bra form.
Citera
2022-03-16, 14:44
Medlem
Hoppas Lundgren får ordning på saker och ting inför nästa säsong, samma med Rönnlund. Det går ju knappast att klaga på bredden bland de svenska damerna iallafall samtidigt som det fylls på underifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in