2022-03-15, 21:27
Medlem
FNLSs avatar
Dagens viktigaste lärdom: Ersson och Gisselman är födda samma dag.
Citera
2022-03-15, 23:19
Medlem
Flugstad, vad är hennes problem egentligen? På hennes senaste instagram uppdatering skriver hon: sadly there wont be anymore races for me. Oklart om hon menar säsongen 21/22 eller för all framtid. Känns iaf som hon aldrig kommer komma tillbaka till världselit igen. Påminner väl om Ebba. Stark och dragvillig men saknar spurtkvaliteter och var ofta topp 3 men vann sällan
Senast redigerad av cashew30 2022-03-15 kl. 23:30.
Citera
2022-03-15, 23:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
Flugstad, vad är hennes problem egentligen? På hennes senaste instagram uppdatering skriver hon: sadly there wont be anymore races for me. Oklart om hon menar säsongen 21/22 eller för all framtid. Känns iaf som hon aldrig kommer komma tillbaka till världselit igen. Påminner väl om Ebba. Stark och dragvillig men saknar spurtkvaliteter och var ofta topp 3 men vann sällan

Det håller jag inte riktigt med om. Hon har ett JVM-guld i sprint och var 20 gånger på pallen i sprint i världscupen och med tre världscupvinster i sprint. Som junior var hon verkligen allround. Som senior gick hon från att vara sprinter till att bli mer allround och bli distansåkare (och att tappa sin spets i sprint). Under sin senare del av karriären hade hon väl en riktigt bra långspurt och avslutning. Så jag tycker inte alls hon påminner om Ebba.
Citera
2022-03-15, 23:56
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Dagens viktigaste lärdom: Ersson och Gisselman är födda samma dag.

Dagens näst viktigaste lärdom: Lisa Ingesson och Hanna Lundberg är födda samma dag (16/7-02).
Citera
2022-03-16, 03:44
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Dock är Jonna bättre nu och mer tveksam form på de andra. Men bra att det blir lite spänning på SM.
Jag upplever det som att såväl Ebba som Frida är ”på gång”. Vad gäller Frida handlar det mest om att hon beskriver det som att det känns bättre, för Ebba så var hon närmre Jonna i Falun än vad jag trodde (och även närmre än i Lahti). Eller hade Jonna kunnat prestera än bättre om det inte vore för sprinten dagen innan och att hon öppnade för hårt på lördagen (hon gjorde ju en ”Frida-öppning”)
Är det känt om alla kommer köra allt under SM? Det är ju ett rätt mastigt program så om nån står över en distans får de ju en rätt stor fördel loppen efter.
Citera
2022-03-16, 04:04
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det håller jag inte riktigt med om. Hon har ett JVM-guld i sprint och var 20 gånger på pallen i sprint i världscupen och med tre världscupvinster i sprint. Som junior var hon verkligen allround. Som senior gick hon från att vara sprinter till att bli mer allround och bli distansåkare (och att tappa sin spets i sprint). Under sin senare del av karriären hade hon väl en riktigt bra långspurt och avslutning. Så jag tycker inte alls hon påminner om Ebba.
Håller med. Man kan lägga till att Ingvild har riktigt bra utförsteknik.
Sen är väl Ingvild tidernas främste i JVM med totalt sju JVM-guld och mig veterligt ensam om att ha vunnit alla guld under ett JVM (som 19-åring, i konkurrens med Krista, Heidi med flera).
För övrigt lite sorgligt att se det svenska laget i JVM-stafetten 2009, fyra åkare vars karriärer förtjänade bättre slut: Hanna Brodin, Emma Wikèn, Lisa Larsen och Hanna Falk.
Citera
2022-03-16, 07:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30

Du är fel ute. Hon har vunnit 17 segrar i världscupen. Jämför med Kalla som har 12 och Weng 9 segrar. Så hon vann ju relativt ofta jämfört med de flesta. Ebba har en VC-seger under mycket speciella förhållanden.
Citera
2022-03-16, 07:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag upplever det som att såväl Ebba som Frida är ”på gång”. Vad gäller Frida handlar det mest om att hon beskriver det som att det känns bättre, för Ebba så var hon närmre Jonna i Falun än vad jag trodde (och även närmre än i Lahti). Eller hade Jonna kunnat prestera än bättre om det inte vore för sprinten dagen innan och att hon öppnade för hårt på lördagen (hon gjorde ju en ”Frida-öppning”)
Är det känt om alla kommer köra allt under SM? Det är ju ett rätt mastigt program så om nån står över en distans får de ju en rätt stor fördel loppen efter.

Jonna, Ribom, Olsson, Modig och Hansson är anmälda till alla individuella distanser. Kalla är anmäld till allt utom sprinten. Ebba och Frida har inte anmält sig ännu. Dyvik, Lindström och Maja saknas också. Rosenberg enda junioren just nu som finns med och hon är anmäld till allt utom tremilen.

Skidskytten Tilda Johansson anmäld till fristilsloppet.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-03-16 kl. 08:06.
Citera
2022-03-16, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Håller med. Man kan lägga till att Ingvild har riktigt bra utförsteknik.
Sen är väl Ingvild tidernas främste i JVM med totalt sju JVM-guld och mig veterligt ensam om att ha vunnit alla guld under ett JVM (som 19-åring, i konkurrens med Krista, Heidi med flera).
För övrigt lite sorgligt att se det svenska laget i JVM-stafetten 2009, fyra åkare vars karriärer förtjänade bättre slut: Hanna Brodin, Emma Wikèn, Lisa Larsen och Hanna Falk.

Wiken hade väl närmast en Lars Nelson karriär.En säsong som riktig topp..vilket resulterade i OS Guld i stafett för båda..men sedan blev det inget liknande igen.
Det händer då och då att en eller två säsonger presteras på absolut topp av olika åkare..men det är aningen märkligt att toppresultaten inte kan produceras under längre tid än så.
Citera
2022-03-16, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är fel ute. Hon har vunnit 17 segrar i världscupen. Jämför med Kalla som har 12 och Weng 9 segrar. Så hon vann ju relativt ofta jämfört med de flesta. Ebba har en VC-seger under mycket speciella förhållanden.
Nu har jag inte statistik framför mig men kan tänka mig att de flesta av hennes segrar skedde under johaugs avstängning. Det jag menade gällde inte hennes juniorprestationer. Säsongen innan Johaug blev avstängd så fajtades hon många gånger mot Heidi weng om pallen och jag vill minnas att hon alltid fick stryk.
Citera
2022-03-16, 10:34
Medlem
katws avatar
Moa Olsson säger i intervju med DT att hon är mycket nöjd med säsongen och att hon har uppnått en helt annan stabilitet än tidigare. Hon har ofta varit bland de 20 bästa trots att hon inte gjort direkta topplopp. Det hon ska jobba på är att försöka bli lite rappare.

Fästmannen pluggar i Östersund så de ska bo kvar där i minst fem år till. Dessutom ska de gifta sig i sommar.
Citera
2022-03-16, 10:44
Medlem
KamratBlomquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Wiken hade väl närmast en Lars Nelson karriär.En säsong som riktig topp..vilket resulterade i OS Guld i stafett för båda..men sedan blev det inget liknande igen.
Det händer då och då att en eller två säsonger presteras på absolut topp av olika åkare..men det är aningen märkligt att toppresultaten inte kan produceras under längre tid än så.

När det gäller Lars Nelson så trappade han ju upp sin satsning några år innan VM i Falun och hade det som det stora målet. Framgångarna vid OS i Sotji kom ju egentligen som en bonus på vägen. I intervjuer man läst och liknande så verkade han inte tycka det var skitkul att träna de stora mängder som krävs och såg det mer som ett projekt med ett tydligt slutdatum. Så att han slutade efter VM i Falun är egentligen inget konstigt utan snarare planerat. Vissa älskar ju helt enkelt livet och tillvaron som elitidrottare och andra inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in