2021-09-25, 19:00
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tvärtom har ju norska damerna varit bättre på att ställa sig in i ledet, medan svenska damerna vill ha mer individanpassat. Kalla flydde skutan när Iversen kom in. Men Norge betalar sina åkare mer i landslaget också, är mer toppstyrt.

Jag tycker dock inte Iversen var varken bu eller bä i Sverige. Ibland är det bra med nya infallsvinklar också, och vid den tidpunkten gjorde Norge allt rätt på damsidan. Sen går talangpoolen i vågor förstås. Den norska metodiken som var så framgångsrik på damsidan bär väl inte riktigt samma andel frukt längre med den yngre generationen som inte är lika undergiven(lite krasst kan vi säga mer individualistisk och mer självsäker från ung ålder). Till och med äldre åkare som Falla har börjat klaga på det enkelspåriga. Jag tror att Iversen sjunger på sista versen även i Norge.

Det kan jeg bifalle.
Men Norges forfall i rekrutering er ikke Iversens feil.
Ser ikke bra ut i sprint i det hele tatt og når Johaug legger inn årene så er Norges storhetstid forbi i kvinnelangrenn. Håper på Fosse men ..
Citera
2021-09-25, 20:26
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Det kan jeg bifalle.
Men Norges forfall i rekrutering er ikke Iversens feil.
Ser ikke bra ut i sprint i det hele tatt og når Johaug legger inn årene så er Norges storhetstid forbi i kvinnelangrenn. Håper på Fosse men ..
Jag tror inte att Iversen är en dålig tränare men det blir ju inte lyckat när man anordnar ett läger och bara 4 åkare kommer.

Ska ge honom att han fick bra fart på Haag säsongen 17. Innan dess hade hon kört utan tränare och varit bedrövlig men med Iversens hjälp blev hon topp 10 igen. Sedan gick det åt helvete säsongen efter men kanske inte kan lastas honom.
Citera
2021-09-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Jag tror inte att Iversen är en dålig tränare men det blir ju inte lyckat när man anordnar ett läger och bara 4 åkare kommer.

Det verkar inte ha blivit bättre sen Iversen slutade som damtränare. Bara 2 av 8 damer i A-landslaget genomförde alla 3 veckor på det viktiga höghöjdslägret i Frankrike. 2 har inte deltagit alls och 4 andra har deltagit i högst 2 veckor. Under detta läger skulle ju viktiga data samlas in om åkarnas prestationer på hög höjd inför OS. Har man fått några relevanta data kan man undra.

Är det landslagets ledar-, läkar- och/eller tränarteam som är problemet eller är det åkarna själva som saknar fokus?
Citera
2021-09-26, 16:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Det verkar inte ha blivit bättre sen Iversen slutade som damtränare. Bara 2 av 8 damer i A-landslaget genomförde alla 3 veckor på det viktiga höghöjdslägret i Frankrike. 2 har inte deltagit alls och 4 andra har deltagit i högst 2 veckor. Under detta läger skulle ju viktiga data samlas in om åkarnas prestationer på hög höjd inför OS. Har man fått några relevanta data kan man undra.

Är det landslagets ledar-, läkar- och/eller tränarteam som är problemet eller är det åkarna själva som saknar fokus?

Eller så är det bara en olycklig slump. Naturligtvis har man fått med sig viktiga data.
Citera
2021-09-26, 23:32
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Det är ju en väldig skillnad på om man inte vill vara med eller inte kan vara med. Att det finns bekymmer med Pliggen är väl dock rätt uppenbart och hans försök att skylla ifrån sig inte så snygga.
Citera
2021-09-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Eller så är det bara en olycklig slump. Naturligtvis har man fått med sig viktiga data.

och hur många av de 4 redan OS-klara åkarna på damsidan deltog i testloppet på 3000 m i Frankrike? Vad jag förstår möjligen endast Frida.
Citera
2021-09-27, 10:43
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
och hur många av de 4 redan OS-klara åkarna på damsidan deltog i testloppet på 3000 m i Frankrike? Vad jag förstår möjligen endast Frida.

Kalla blev ju sjuk i mitten av lägret och det var ju precis efter man hade kört testloppet (om man nu inte körde flera testlopp) . Ribom blev ju dålig under de sista dagarna på lägret så där missade man inte så mycket data. När Ebba blev dålig är jag lite osäker på.

Men om du hela tiden skall snäva in urvalet av åkare för att bevisa din tes (först bara åkarna i A-landslaget och inte alla som var med på lägret och nu inte ens alla i A-landslaget utan bara de som är OS-klara) så kan du ju naturligtvis bevisa din tes men samtidigt blir det ju utan ganska mycket värde.

Moa Lundgren är ju en tänkbara OS-åkare (om hon kommer tillbaka i sin bästa form och exempelvis Svahn inte är aktuell) och hon var ju med på lägret. Så blir ju lite konstigt att bortse från henne och en del andra. Hagström är ju också en mycket tänkbar OS-åkare.
Citera
2021-09-27, 11:04
Medlem
katws avatar
Citat:

De blir ju ett till läger på hög höjd i Val Senales, i slutet på oktober. Så det finns möjlighet till testlopp även då.
Citera
2021-09-27, 11:18
Medlem
Thiijjjjjs avatar
Citat:

Moa Lundgren är ju en tänkbara OS-åkare (om hon kommer tillbaka i sin bästa form och exempelvis Svahn inte är aktuell) och hon var ju med på lägret. Så blir ju lite konstigt att bortse från henne och en del andra. Hagström är ju också en mycket tänkbar OS-åkare.

Har inte så mycket med själva diskussionen att göra, men gud vad jag håller tummarna för Moa Lundgren i vinter!
Citera
2021-09-27, 13:44
Medlem
Citat:

Tror dom gjorde två lopp, ett ganska tidigt in och ett på slutet. Meningen är väl att stämma av om det andra loppet går lättare efter längre tid på höjden, men även såklart att jämföra med lågland.

Men dom mäter ju annat efter varje pass också. Just 3000m blir väl däremot ganska svart på vitt resultatmässigt relativt annat.
Citera
2021-09-27, 23:32
Medlem
Citat:
(om man nu inte körde flera testlopp)
Burman har pratat om en serie med tre testlopp i sin vlogg där fokus är laktatmätning. Ett på lågland innan lägret, ett kort efter att man kommit upp på höjden och ett i slutet av lägret efter en längre tid på höjden.
Citera
2021-09-28, 06:17
Bannlyst
Lite OT, men, var det någon som uppmärksammade att Lovisa Modig blev 3:a i Lidingöloppet i helgen?

Hon sprang visserligen bara 15km-klassen, men, över 800 startande med många duktiga löpare på startlinjen…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in