2022-01-03, 21:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Höjden gick inte alls men på lågland eller åtminstone mer lämplig höjd har Lindström tagit poäng och i flesta fallen klart mer i alla utom ett lopp. Tycker det är rätt imponerande stabilitet. Bara Fossesholm med fler poäng i år bland 00-talisterna (hade varit trea om Stepanova kommit till start i touren). Eiduka exempelvis har åkt lika mycket men bara tagit en tredjedel så många poäng.

På det temat kan man ju också fundera på den uteblivna utvecklingen för det polska laget. Talangutvecklingen inom svenska damskidåkning rules.
Citera
2022-01-03, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag skrev ett inlägg tidigare angående just det, som du kanske missade?

Fast jag skrev att i lag så delar man på ansvaret..på favorittrycket..
Citera
2022-01-03, 23:21
Bannlyst
I dagsläget ser jag detta herrstafettlag efter det Oskar visade idag.

1. Oskar Svensson
2. William Poromaa
3. Leo Johansson
4. Calle Halvarsson
Citera
2022-01-03, 23:34
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Carol antyder att FIS betalar arrangören för tävlingen. Känns ju som det borde vara tvärtom, går utför med längdåkningen tyvärr.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/ebba-kan-snuvas-pa-halv-miljon-konstigt/
Citera
2022-01-04, 07:43
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
På det temat kan man ju också fundera på den uteblivna utvecklingen för det polska laget. Talangutvecklingen inom svenska damskidåkning rules.
Det polska lagets svaga utveckling är något jag också reflekterat över, det är väl mest Sverige och Ryssland som fått fram nya (yngre) stjärnor senaste fem åren? Finns enstaka åkare från andra länder men få som levererar som förväntat. Just nu är väl Fossesholm det tydligaste exemplet (förutom polskorna), men jag hoppas det vänder för henne för jag tycker hon har en underbar skateteknik.
På herrsidan är det på samma sätt Norge och Ryssland som dominerat, där Frankrike är tydlig trea, men med Moch-Schumacher-Poromaa så kanske det vänder?
Citera
2022-01-04, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
I dagsläget ser jag detta herrstafettlag efter det Oskar visade idag.

1. Oskar Svensson
2. William Poromaa
3. Leo Johansson
4. Calle Halvarsson
Rimligt. Med en OK Burman går han in på andra och Poromaa tar tredje. Men hoppet om Jens är nog litet.
Citera
2022-01-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Carol antyder att FIS betalar arrangören för tävlingen. Känns ju som det borde vara tvärtom, går utför med längdåkningen tyvärr.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/ebba-kan-snuvas-pa-halv-miljon-konstigt/
Han antyder snarare att arrangören vill behålla pengarna som sin egen vinst och inte ge bort pengarna till åkarna? Prispengarna borde komma från FIS centralt och inte arrangören, med reservation för att det redan är så.
Citera
2022-01-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Ja, Ebba får ut Max i detta lopp. Hennes taktik att få bort Diggins, Niskanen och Sorina gick hem. Trots att hon drog stora loppet kunde hon hålla ihop det i slutet så att inte Weng och Pärmikoski kom särskilt närma i totalen. Vill säga att Ebba säkrade 2:a platsen i tds idag..tog 3 platser i totalen..och ändå har en minimal chans för segern. Mer eller mindre jackpot.

Till 95 % så vinner Nepryaeva totalen imorgon.

Som sagt, dåligt av Ebba att komma till ännu en tds och inte presterar bättre i sprint. Man måste inse att för att vara med i totalen..och vinna..måste man gå vidare i alla sprintar i en tour.
Jag tror att hon inser det, men det tar nog många års hård träning att träna upp det, och jag tror att hon försöker bli snabbare, men det är ju en avvägning också. Hon kan riskera att bli sämre som distansåkare.
Jag tycker att det är oförskämt att säga att det är "dåligt av Ebba...". Den inställningen hon har när hon åker tävling, att ge allt, den har hon säkert också när det gäller träning och planering...
Citera
2022-01-04, 10:47
Medlem
Weit-wegs avatar
Nu visar det sig att Gustaf Berglunds mediokra insats beror på att hand hade ryggproblem.
Vad är det som händer i landslaget när merparten av de aktiva uppvisar problem med ryggen hela tiden, verkar som någon inom organisationen inte har så bra koll om hur man skall träna etc..

Vad är tanken kring detta?
Citera
2022-01-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Jag tror att hon inser det, men det tar nog många års hård träning att träna upp det, och jag tror att hon försöker bli snabbare, men det är ju en avvägning också. Hon kan riskera att bli sämre som distansåkare.
Jag tycker att det är oförskämt att säga att det är "dåligt av Ebba...". Den inställningen hon har när hon åker tävling, att ge allt, den har hon säkert också när det gäller träning och planering...

Sen har man ju faktiskt olika fysik med när det gäller snabba vs långsamma fibrer t.ex, men visst kan lägga mer tid på sin olika anaeroba förmågor/energi system och accelerationer och maxfart.

Men precis som Johaug har Ebba ändå svårt att konkurrera med mer kraftfulla/muskulösa åkare,
lite som att jämföra en tunn långdistanslöpare vs en biffig och explosiv 100m sprinter.
Men hon kan definitivt utvecklas mer teknisk och taktiskt!
Citera
2022-01-04, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot

Håller inte med. När Johaug vann 2013/2014 var hon 25 år och då missade hon inga sprintar.

Fossleholm gick vidare från fristilssprinten. Hon är varken gammal eller någon sprinter.

Det handlar om att Ebbas tränare inte tränat tillräckligt med sprint det senaste året..för att kunna utmana i titlarna i tds. Det är detaljerna som är skillnad mellan att vinna och vara några placeringar ifrån.
Citera
2022-01-04, 12:17
Bannlyst
För andra året i följd klantar Frida till det. Förra gången skulle hon göra chins på en dörrkarm. Vem gör det?

I år var det Fridas personliga tränare Per Nilsson som ställde till det samt troligtvis också vallarna som gav Frida för dåligt glid i fristilssprinten. Ohållbart på den här nivån.

Ebba åker ut i två sprintar vilket är katastrof om man vill vara med i totalen. Ebbas personliga tränare har inte tränat sprint det senaste året så att Ebba inte kan konkurrera om totalen.

Sverige har sedan 2003 inte vunnit VC på varken herr eller damsidan.
Sverige har inte vunnit tds på varken herr eller damsidan sedan 2008.

Sveriges längdlandslag behöver göras om i grunden så att vi får tillbaka samma känsla i längdlandslaget som man hade mellan 1984-1991 då Sverige hade en tradition att VINNA på herrsidan.

Vill att alla skall inspektera resultatlistorna för herrar i VC mellan 1984-1991. Då förstår ni vad jag pratar om.
Senast redigerad av Hankypanky14 2022-01-04 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in