Citat:
Vi vet ju heller inte om Hagström ens hade gått till final idag om Dyvik hade varit kvar i Touren.
Och trots allt gnäll om lojalitet här, måste vi nog förutsätta att det var ordentligt sanktionerat från landslagsledningen att hon åkte hem. Faktum är att jag gissar att de ville det. Annars hade de väl väntat med uttagningen. Uppenbarligen hade de bestämt sig för Dyvik efter Lenzer. Att då vänta med att offentliggöra det är ett risktagande. Om hon hade fortsatt att åka i Touren och fått stryk av Hagström idag och kanske på något distanslopp också hade valet sett mindre självklart ut (att det inte är självklart för alla haters här väljer jag att bortse ifrån).
Dessutom förutsätter jag att både Anna och Johanna fick veta i förväg att Davos och Lenzerheide skulle väga tyngst (kanske främst Davos för Hagström, dvs: hade hon presterat där hade hon förmodligen inte behövt åka till Touren). Dyvik höll liv i duellen i Davos och avgjorde den i Lenzer. Det kan man tycka vad man vill om, men det ger i alla fall åkarna chansen att veta vad de behöver göra. Det var likadant I fjol i Falun. Dyvik visste direkt efter hundradelsdramatiken att det var kört. Det spelade ingen roll att hon hade Hagström i sin ficka varje gång de möttes i klassisk sprint hela vintern. Det var Falun som avgjorde.
Jag är rätt övertygad om att landslagsledningen helst hade tagit ut Hagström. De ser väl, precis som de flesta andra, att de finns ett högre tak där. En explosivitet som kan leda hela vägen till den absoluta världstoppen (tänk Linn, Maja, Jonna) om hon får ut den och kombinerar den med lite bättre uthållighet.
Jag känner också att det nog är så, men ändå tycker jag att det är rätt att ta ut Anna. Hon har gjort det som krävdes för att kvala in och ska man som lagledning ha någon trovärdighet inför åkarna gäller det låta alla konkurrera på samma villkor och enligt de förutsättningar man bestämt på förhand i stället för att fördela platserna bara på magkänsla.
Jag tror faktiskt att Johanna, som med minsta marginal drog fördel av det i fjol, tycker likadant. Hon vet att hon fick stryk, fair and square, och jag tror inte att hon missunnar Dyvik platsen. Jag tror att Dyvik fattade grejen i fjol också. Det var därför hon i besvikelsen, något missriktat, gav sig på Kalla i fjol i stället. Det var förstås sprintplatsen hon egentligen ville ha, men hon fattade att hon bommade chansen i Falun.