2021-12-30, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skelleftesonen
Är det bara jag som får Dyvik som favoritåkare när jag läser allt skit här? Låter ju svincoolt att hon ”kuppat” sig in i OS-truppen med alla sorters fulspel. Anna mot guld!

Näe,Inge Glid på den.
Skit skall skit ha,och Dyvik är precis som sitt efternamn i spåret..ett rejält sänke för alla och envar.
Tar sig Dyvik förbi en OS semi så skall jag käka upp min vänsterarm.
Hon passar inte som längdåkerska.Det enda hon har kapacitet för är som dokusåpa.
Citera
2021-12-30, 18:14
Bannlyst
Citat:
Är det bara jag som får Dyvik som favoritåkare när jag läser allt skit här? Låter ju svincoolt att hon ”kuppat” sig in i OS-truppen med alla sorters fulspel. Anna mot guld!

Hon blir ju inte mindre drama Queen när hon undrar om hon är dum i huvudet när hon får panik-ångestattacker mitt i natten. Ser insekter och skuggor av människor. Är uppe och skriker om nätterna.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/nu-har-jag-lart-mig-hantera-min-angest/

Kanske inte fel att satsa på en psykoterapeut till OS om hon skulle sätta igång i OS- byn..
Senast redigerad av Hankypanky14 2021-12-30 kl. 18:20.
Citera
2021-12-30, 19:01
Medlem
14ccKemiskts avatar
Väldigt mycket stolpe ut för Johanna i år. Fälld i Lillehammer och missade semi med 5/100 i Davos. Och trots Annas dåliga lopp i Lenzerheide så gick det ändå inte.

Anna besegrade Johanna i år med ungefär samma marginaler som Johanna vann på förra året så det hade varit helt omöjligt att inte ta ut Anna. Johanna får träna mer, såhär nära gränsen ska man inte vara.

Johanna måste börja jobba mycket mer på uthållighet, obegripligt att hon inte fokuserat mer på det.
Citera
2021-12-30, 19:18
Avslutad
Citat:

De tog väl ut henne för att slippa drev som "Dyvik petad för att hon är kvinna" osv.

Naturligtvis är hon superformtoppad till TDS och kommer inte vara i någon vidare form i OS. Men lika bra att hon hoppar av nu så hon hinner hem och fira nyår med lite skumpa och vlogg, träna lär hon inte göra.
Citera
2021-12-30, 19:23
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickXIX
Nu blandar du tyvärr ihop begreppen.

Lustigt. Jag själv tycker du inte kan se det uppenbara. Pluspoäng till dig för du tänkt till och även intressant med andra infalllsvinklar.

Citat:
1. Endera har de använt amerikansk uttagning eller gjort uttagningen på en helhetsbedömning. Vi kan inte vara säkra på vilket av alternativen de använt. Det är två olika alternativ.

De har gjort en helhetsbedömning inför touren. Resultat - dött lopp. Därefter/därför har de lagt det till ett avgörande i form av en "amerikansk uttagning".

Citat:
2. Tidpunkten tyder på att de använt amerikansk uttagning, då de annars borde tagit ut innan TdS alternativt väntat in åtminstone nästa sprint då senaste resultat hade obefintlig påverkan på en helhetsbedömning (hade varit skillnad om Anna gjort någorlunda bra prestation i finalen och det då varit ett plus för henne).

Som nämnts. Likaläge inför, Anna vann Lenzer.

Citat:
3. OM de använt amerikansk uttagning så har de per definition inte gjort en helhetsbedömning. Det är fakta inte en åsikt. I så fall blev Anna uttagen för att hon fick bättre placering i avgörande loppet, inte för att det var tungan på vågen i en helhetsbedömning. (Även fast de såklart gjort helhetsbedömning innan att det var jämnt nog för att välja alternativet med amerikansk uttagning)

Ehh...Som nämnts, likaläge inför ställer det hela inför ett vägval. Vem ska vi välja? Jo, den som placeras bäst rimligtvis. Det är "uppenbarligen" fakta! (inkl helhetsbedömningen)

Citat:
4. Det är mycket möjligt att de tagit ut Anna på en helhetsbedömning. I så fall var det INTE amerikansk uttagning. I så fall låg Anna redan innan TdS bäst till för platsen och man krävde en bra nog prestation av Johanna för att hon skulle ta platsen från Anna. För den här prestationen har obefintlig skillnad mellan de två och kan bortses från om man jämför dem. Prestationen var lika och påverkar inte en helhetsbedömning åt något håll. Den som låg (även ytterst marginellt) bättre till före gör det även efter och andra lopp avgör i så fall.
Observera också skillnaden att i helhetsbedömning är det prestationer som är viktiga inte placering, i amerikansk uttagning är det placering som är avgörande.

Du verkar ha svårt för att baka in helhetsbedömning och amerikansk uttagning i samma scenario.
Citat:
5. Det finns alternativ där tidpunkten går ihop med helhetsbedömning. Det är att man tvekat på Johannas förmåga i fristil-sprint och bedömt att hon är klart sämre där än i klassisk-sprint, och krävt prestation i fristil av henne. Då fick hon en sista chans nu som hon inte tog. Det vore dock lite märkligt då hon ändå har pallplats i VC i fristil för mindre än ett år sedan.

Din åsikt.

Citat:
6. Ingen av dem gjorde särskilt bra prestation nu senast. Båda slutade 4:a i sin semifinal utan att kunna hota om direktplats. Johanna åkte ut, Anna fick bättre draghjälp och fick LL-plats till finalen men var usel där och långt efter. Med Jonna, Maja och Falla med så hade båda varit än sämre och kanske åkt ut i kvarten.

Instämmer. Bägge var inga potentiella OS-medaljkandidater. Oas så är det fjärde sprinttjejen vi diskuterar.

Citat:
7. Johanna har fått alla chanser att ta sig till OS men inte tagit chansen. Hon har inte sett lika vass ut i år som säsongen 2020/2021. Så kan inte säga att det är helt fel att Anna får platsen.

Instämmer.
Senast redigerad av rainbowia 2021-12-30 kl. 19:31.
Citera
2021-12-30, 19:49
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Dyvik uttagen till OS!

Lägg ut. ... Lägg ut!! ... LÄGG UUUT!!
Citera
2021-12-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
För man måste komma till Ruka. Där kan man sedan nästan säkra en sprintplats till nästa VM.😉 Så kommer åkarna att tänka nästa säsong..efter att de tagit ut Anna Dyvik

Nej, inte pga av uttagningen av Dyvik. Men kanske pga uttagningen av Leo och Moa? Mig veterligen var de de enda som blev uttagna baserat på deras prestationer i Ruka.

Och inte hösten -22 men kanske hösten -25? Utan SOK:s inblandning i uttagningen så hade uttagningen sett annorlunda ut.
Citera
2021-12-30, 19:59
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför använder landslaget beteckningen traditionell åkning i stället för distans? Traditionell åkning för mig är motsatsen till den fria stilen (alltså klassisk åkning), inte motsats till sprint, och möjligen de ursprungliga distanserna.

Att kalla skiathlon och masstart i fristil för traditionell skidåkning låter ytterst märkligt. Det är ju en mycket bättre beteckning att benämna det som inte är sprint för distans.

Här håller jag med dig fullt ut, både av semantiska och praktiska skäl. Det är onekligen mycket enklare att säga och skriva distans än traditionell åkning.
Citera
2021-12-30, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
"Fallet"i Ruka betydde ingenting då det inte var någon fristillssprint i Ruka. Att hon missade både masstart och loppen i Lillehammer visade sig vara det smartaste Dyvik gjort. Visade sig bara krävas att ha lite bra klubbvallare i Gällivare, gå till semi Davos och vinna med 6 hundradelar till en av sina konkurrenter. Sedan var det klart.🙂

Fallet i Ruka avsåg det klassiska 10 kilometerlöpet. Där förlorade Dyvik chansen att kvalificera sig till OS som distanslöpare. Kollar du ens på tävlingarna?
Citera
2021-12-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Nu är det Moas skejtlopp som hyllas och det finns det inget som tyder på att Dyvik kunnat göra.

Det var det ingen som trodde om Moa heller. Prestationen dagen innan var ganska exakt lika från åkarna. Och utgångsläget hade varit detsamma. Om Dyvik hade presterat i paritet med Olsson i masstarten får vi dock aldrig veta.
Citera
2021-12-30, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Fallet i Ruka avsåg det klassiska 10 kilometerlöpet. Där förlorade Dyvik chansen att kvalificera sig till OS som distanslöpare. Kollar du ens på tävlingarna?

Snälla tror du Dyvik vill åka dit som distansåkare?? Hon är inte det minsta intresserad av att åka distans..för jobbigt.
Citera
2021-12-30, 20:05
Moderator
Dr Kings avatar
Håll er till att diskutera säsongen 2021/2022 i denna tråd.
Hur Stina presterade under tidigare säsonger får ni diskutera i hennes tråd.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in