2021-12-30, 14:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Hur gör du med stafettlaget om det bara är tre åkare som har varit topp-8 i VC? Ställer du in Sveriges medverkan eller tar du ut den fjärde åkare som anses ge laget bästa förutsättningar?

Och hur ställer du dig till ev. formdipp? Ska en åkare som uppenbart har problem med formen (men har varit topp-8 för månader sedan) gå före en åkare som uppenbart är i toppform (men som inte varit topp-8 i VC)?

När det sätts ett prestationskrav på topp-8 brukar det vara något som följs. Tittar vi på stafett så har ju en sådan körts i Lillehammer med ett, som jag tycker, representativt lag: Ribom, Karlsson, Andersson och Olsson. En åkare som kan vara aktuell att slå sig in där är Sundling. Det finns egentligen inget skäl att ta in någon annan i resonemanget för att ge laget bästa förutsättningar.

När det gäller att tappa formen, eller bli sjuk, så är det inget man kan gardera sig för. Det har hänt tidigare och kommer att hända igen. Det går inte att ta ut åkare, som inte presterat, med motivering att någon annan kommer att tappa formen eller bli sjuk.
Citera
2021-12-30, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl klart att Kalla tar Lindströms plats. Om man sätter upp ett krav att en åkare ska vara topp-8 för att få en OS-biljett så har ingen av dem klarat det. Lindström har varit före Kalla i två tävlingar och hon är 21 år.

Om det ska ges en biljett till någon som inte klarat vad som krävts prestationsmässigt är det givet för mig att det går till en yngre åkare med huvudsakligt syfte att den personen ska få känna på atmosfären och köra ett (individuellt) lopp.

Nu tror jag emellertid att landslagsledningen med press från SOK bestämt sig för att Kalla ska till OS oavsett vad som sker så länge hon inte själv lämnar återbud. Jag tycker att det är ett perspektivlöst sätt att se på detta, men inser att det blir så.

Så du menar att Lindströms plats hade varit given om Kallas resultat hade varit någon annans?
Citera
2021-12-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Fallet i lillehammer på Johanna tycks ha blivit oerhört kostsamt, väldigt tråkigt att det ska påverka då det i mina ögon är hon som blir nerkörd i situationen.

Ingen talar om hur mkt Dyviks fall i Ruka har kostat henne. Ta bort de 20 sek fallet kostade från hennes sluttid och du hamnar på samma tid som hyllade Moa Olsson. Utan fallet så hade Dyvik också startat masstarten. Och från samma position som Moa haft samma chans att prestera i loppet som tog Moa till OS. Många om och men men ändå…
Citera
2021-12-30, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Ja, nu ser jag till hela touren inte till svenskar bara, men jag tycker detta urholkar intresset för världscupen och att detta har blivit mer påtagligt senaste 10 åren.

Håller med. Men till åkarnas försvar så är VC mkt mer omfattande nuförtiden. Fler lopp gör att vissa åkare väljer bort.
Citera
2021-12-30, 14:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Så du menar att Lindströms plats hade varit given om Kallas resultat hade varit någon annans?

Jag menar att det borde vara givet att om man tar ut någon när ingen klarat prestationskraven så gör man det på ungdomskvot. Om en annan yngre åkare presterat som Kalla hade givetvis den gått före en annan yngre åkare som presterat sämre, även om båda ligger under kvalgränsen.

Om en annan äldre åkare presterat som Kalla, exempelvis Lovisa Modig, tror jag inte ens hon (Modig) varit med i diskussionen om en biljett. Kalla särbehandlas.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-12-30 kl. 14:53.
Citera
2021-12-30, 14:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Det är en helhetsbedömning man skall göra vilket inte har gjorts här. Du får gärna lägga ut skidförbundets uttagningskriterier.

På vilka resultat blev Burman/Svensson uttagen på inför säsongen..och inte Hagström som blev 4:a I VM?? Jag menar dubbla måttstockar. Lägg upp uttagningskriterierna för de som blev uttagns innan säsongen..och så jmf med Hagströms insatser förra året

Det går inte jämföra herrarna med damerna rakt av, det är ju helt olika konkurrenssituationer. Men Svensson vann två världscuplopp förra säsongen och Burman tog en pallplats.

I damernas sprint har vi fem åkare som klarat SOK:s topp-8-krav denna säsong. Det har vi inte på herrsidan, varken i sprint eller distans. Uppenbarligen ville man inte ta ut tre damsprintåkare förra säsongen. Helt givet att Maja togs ut efter Davos samt Ribom som kan åka sprint, stafett och distans, då var det en plats kvar. Uppenbarligen ville man inte ta ut Hagström på förra årets resultat och det hon gjort denna säsong i samband med Davos-uttagningen när det fanns andra som utmanade om den sista platsen.

Utifrån de olika konkurrenssituationerna på dam och herrsidan är det väl inget anmärkningsvärt att man kan uttagen på ett svagare resultat på herrsidan än vad man kan göra på damsidan (iaf i sprint).

Här är några punkter ur skidförbundets uttagningskriterier när det gäller OS (de mesta relevanta punkterna):
Citera
2021-12-30, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ingen talar om hur mkt Dyviks fall i Ruka har kostat henne. Ta bort de 20 sek fallet kostade från hennes sluttid och du hamnar på samma tid som hyllade Moa Olsson. Utan fallet så hade Dyvik också startat masstarten. Och från samma position som Moa haft samma chans att prestera i loppet som tog Moa till OS. Många om och men men ändå…

"Fallet"i Ruka betydde ingenting då det inte var någon fristillssprint i Ruka. Att hon missade både masstart och loppen i Lillehammer visade sig vara det smartaste Dyvik gjort. Visade sig bara krävas att ha lite bra klubbvallare i Gällivare, gå till semi Davos och vinna med 6 hundradelar till en av sina konkurrenter. Sedan var det klart.🙂
Citera
2021-12-30, 14:58
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Nu är det Moas skejtlopp som hyllas och det finns det inget som tyder på att Dyvik kunnat göra.
Citera
2021-12-30, 15:00
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Vi pratar distans. OS, VM, tds och VC.

Jonna och Maja klantar till det i VM 2019..Ett givet guld ( kanske trippel) blev en silvermedalj.

Sedan Stina slog igenom 2014 har Sverige haft världens bästa sprintåkare ( Falla konkurrerar kanske i början). Hur många sprintcuper har vi vunnit sedan vi haft världens bästa sprinters? På 4 VM har vi 1 guld, Stina tog inget. 1 OS-guld. Tycker det är ganska klent om man haft världens bästa sprinters i 7-8 år nu.
Du motsäger dig själv. Om vi ska gå tillbaka i historien i sprint bör vi göra det även på distans och i stafett. Kalla har ju några guld (tack vare extrem ”bäst när det gäller” förmåga). I Seefeld vanns både teamsprint och stafett.
Att Stina aldrig vann sprintcupen berodde ju till stor del på att Falla på den tiden var en ruskigt jämn sprinter som alltid var med och slogs om segern medan Stina missade ibland.
Sen fanns ju Björgen i början, hon vann ju trots allt VM-guldet 2015 som favorit.
Så vi har inte haft världens bästa sprinters i 7-8 år, under delar av den perioden var Björgen eller Falla bäst i världen.
Citera
2021-12-30, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag menar att det borde vara givet att om man tar ut någon när ingen klarat prestationskraven så gör man det på ungdomskvot. Om en annan yngre åkare presterat som Kalla hade givetvis den gått före en annan yngre åkare som presterat sämre, även om båda ligger under kvalgränsen.

Om en annan äldre åkare presterat som Kalla, exempelvis Lovisa Modig, tror jag inte ens hon (Modig) varit med i diskussionen om en biljett. Kalla särbehandlas.

Det är möjligt. Nu är det några tävlingar kvar i TdS så möjligheten för Kalla att slå alla med häpnad finns ju fortfarande, även om jag personligen håller det för otroligt… Jag tycker fortfarande inte att den sista platsen är given. Får se hur jag resonerar efter helgens tävlingar.
Citera
2021-12-30, 15:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Det är möjligt. Nu är det några tävlingar kvar i TdS så möjligheten för Kalla att slå alla med häpnad finns ju fortfarande, även om jag personligen håller det för otroligt… Jag tycker fortfarande inte att den sista platsen är given. Får se hur jag resonerar efter helgens tävlingar.

Ja naturligtvis finns det tävlingar kvar. Jag diskuterar utifrån hur det ser ut nu.

Att den sista platsen inte är given kan vi vara överens om. Det är i nuläget åkare långt ifrån att ligga på den nivån som strider om den.
Citera
2021-12-30, 15:08
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Är det bara jag eller har den här tråden blivit fruktansvärt usel senaste veckan?
Kvaliteten på diskussionen brukar sjunka under tds och framförallt under VM/OS då det inte sällan blir outhärdligt låg nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in