2021-12-30, 11:49
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Samma tränare som körde på..och landslaget var tvungen att gripa in och stoppa henne att tävla pga att hon inte uppfyllde hälsokravet?? Den här Per Nilsson har jag mindre förtroende för.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/forbundet-bryter-tystnaden-forsta-gangen-vi-stoppar-nagon-fran-att-tavla

Det är viktigare att Frida har förtroende för sin tränare.
Citera
2021-12-30, 11:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Fast vinna är att komma 1:a. En vinst i tds och VC är större än silver och bronsmedaljer i ett mästerskap. Sverige har problem att VINNA något.

Nu vann Diggins både touren och totalen i världscupen till stor del på grund av en nedkortad säsong och bojkott av tävlingar från bland annat Norge och Sverige. Men det är ju intresssant att du vill nedvärdera medaljer på ett mästerskap.
Citera
2021-12-30, 11:52
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Fast vinna är att komma 1:a. En vinst i tds och VC är större än silver och bronsmedaljer i ett mästerskap. Sverige har problem att VINNA något.

Vilken tabell eller formel använder du för att komma fream till detta?

Thats just like, your opinion, man.
Citera
2021-12-30, 11:52
Medlem
Jag tror Kalla kommer göra bättre lopp i fristil och med ett före som passar henne bättre nu under TDS. Det kommer att ge henne en plats till OS. Jag är säker på att ledningen vill ha med Kalla då hon är erfaren och meriterad, populär och är duktig på att pricka formen till mästerskap. Givetvis lite på gamla meriter också.
Jag gissar på att hon får åka tremilen och möjligen något annat.
Citera
2021-12-30, 11:54
Medlem
Citat:
Äntligen något vi har samma åsikt om
Citera
2021-12-30, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Diggins vann världscupen ja, mycket tack vare segern i TdS. Men jag pratade om VM där hon blev medaljlös. Frida tog tre medaljer och Ebba två.

Det är vinster som man strävar efter. Sverige har väldigt svårt att vinna något på distans..trots att vi har två av världens mest talangfulla och bästa åkare. Detta har pågått ett tag.. Sverige har inte vunnit VC sedan 2002/2003 och tds sedan 2008.

Är det inte dags för Sverige börja att vinna något utan att hela tiden kämpa om att komma 2:a eller 3:a?? Vi har t.o.m. svårt att knyta till säcken i sprintcupen trots att Sverige varit dominant i flera år.
Citera
2021-12-30, 11:58
Medlem
katws avatar
Citat:
Det är vinster som man strävar efter. Sverige har väldigt svårt att vinna något på distans..trots att vi har två av världens mest talangfulla och bästa åkare. Detta har pågått ett tag.. Sverige har inte vunnit VC sedan 2002/2003 och tds sedan 2008.

Är det inte dags för Sverige börja att vinna något utan att hela tiden kämpa om att komma 2:a eller 3:a?? Vi har t.o.m. svårt att knyta till säcken i sprintcupen trots att Sverige varit dominant i flera år.

Men till och med du måste väl inse att det är enklare att vinna när folk inte är med och det är nedkortad säsong? Diggins var rent svag på VM senast. Frida har vunnit två gånger i år, redan. Hon är 22 år, framtiden tillhör henne.
Citera
2021-12-30, 12:06
Bannlyst
Citat:
Men till och med du måste väl inse att det är enklare att vinna när folk inte är med och det är nedkortad säsong? Diggins var rent svag på VM senast. Frida har vunnit två gånger i år, redan. Hon är 22 år, framtiden tillhör henne.

Fast Sverige vinner ändå inte om folk inte är med..eller om det är nedkortade säsonger. Det gör USA. Varför är det så?? Jag har sagt under flera år att det är något ruttet inom svensk landslagsåkning som måste luftas ur. Det gäller i ledningen, vallaledningen osv. När det gäller vallarna kulminerade det förra året när Perry Olsson fick förtroendet att falla båda de klassiska skidorna. En demonvallare som knappt gjorde ett fel hos värste rivalen, Norge. Perry Olsson lyckades för första gången att se till att valla bort ett lag som åkte för guldet. Detta hände aldrig i Norge. Efter alla ” vallamissar” blir det svårt att vinna VC, tds och ädlare medaljer i mästerskap. Det är bara i OS som man sedan 2006 kan se att Sverige fått ut något som liknar deras fulla potential.
Senast redigerad av Hankypanky14 2021-12-30 kl. 12:09.
Citera
2021-12-30, 12:14
Medlem
Bara att gratulera Dyvik till platsen. Hoppas hon visar alla tvivlare fel på OS och har en nivå till i kroppen och slåss om medaljerna.

De som hävdade att det var amerikansk uttagning hade rätt eftersom beslutet kommer just nu. Man kan gilla det för att det är rättvist med samma chans för båda kandidaterna utan subjektivt tyckande inblandat. Personligen är jag skeptisk. Jag tycker det är fel att stryka alla andra resultat från i fjol och tidigare i år och låta det vara 0-0 inför en avgörande tävling. Speciellt i sprint som innehåller mycket tillfälligheter och slumpmoment i en enskild tävling.

Jag tycker det är bättre att göra en helhetsbedömning vem man tror kommer prestera bäst i februari på OS ( Jag tycker det är Hagström men man kan absolut tycka det är Dyvik)

Tycker också det är fegt. De borde våga ta ett beslut och ta ut den som de anser ha bäst chans i OS istället, och våga stå för ett då obekvämt beslut inför gruppen. Nu gör man det lätt för sig när man säger ni får köra om det och slipper på så sätt ta ett svårt beslut.

Men när de nu valt att köra amerikansk uttagning så går det inte att klaga på att Dyvik fick platsen. Hon slog Hagström, går inte att snacka bort om man sagt innan att den här tävlingen är helt avgörande.
Citera
2021-12-30, 12:15
Bannlyst
Citat:
Det är viktigare att Frida har förtroende för sin tränare.

Vad har Per Nilsson för CV där han har kunskaper och erfarenheter att lotsa fram en ung åkare på hög höjd?? Vad har Per Nilsson för CV för att lotsa fram en åkare som skall åka sitt första mästerskap på 1700 m höjd??
Citera
2021-12-30, 12:18
Medlem
HungalaBungalas avatar
Bra att dom gör uttag på relevanta resultat och inte hopp om potential. Jag tror Dyvik kan toppa sig och faktiskt prestera ok. Sen att hon inte lär vara på nivå med Maja eller Jonna är vad det är. Alla kan inte vara bäst.
Citera
2021-12-30, 12:19
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Vad har Per Nilsson för CV där han har kunskaper och erfarenheter att lotsa fram en ung åkare på hög höjd?? Vad har Per Nilsson för CV för att lotsa fram en åkare som skall åka sitt första mästerskap på 1700 m höjd??

Varit tränare för USA:s skidskytte landslag i åtta år som inkluderat två OS så nog har han kompetens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in