2021-12-25, 08:18
Medlem
Ändå ganska många stora namn i touren. Kul!

Och underbart att slippa se den dopade.
Citera
2021-12-25, 09:39
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Hoppas vi får ett tydligt avgörande i Lenzerheide som avgör valet mellan Hagström och Dyvik, så vi slipper ett tveksamt uttag. Som det är nu känns det ändå som ingen av dem har goda medaljmöjligheter direkt och bägge är en om inte två nivåer under Maja, Jonna och Emma.
Anser du verkligen att Emma är på samma nivå som Maja och Jonna i sprint?
Maja och Jonna hör ju till den absoluta världstoppen - som om de är i form slåss om segern
Emma och Johanna håller jag på nivån under - ofta i final och slåss ibland om pallplats (men de har förre pallplatser än vad Maja och Jonna har segrar)
Dyvik är nivån under det, tar sig till semi och slåss om en finalplats - om allt slår in kan hon säker slåss om medaljerna - men då lär först några andra svenskor misslyckas.
Edit: sen kan man diskutera om t ex Fähndrich (fristil) och Lampic är på Maja/Jonna nivå eller om det finns en nivå mellan Maja och Johanna
Senast redigerad av bcdefg 2021-12-25 kl. 09:41.
Citera
2021-12-25, 10:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Vad yrar du om, vilka "bortförklaringar" har Dyvik menar du? Finns inga bortförklaringar för Hagströms insats i Davos, det var undermåligt om än nära. Men det är ETT lopp. Och Lillehammer kan inte rimligtvis räknas Hagström till last eftersom hon blev nerkörd.

Hagströms fanclub förnekar sig inte Om vissa av Hagströms sämre insatser inte skall räknas, så skall väl Dyviks sämre insatser inte heller räknas. Jag tycker alltså bara att olika åkare skall behandlas lika.

PS Jag tycker inte illa om Hagström, jag gillar henne (och hennes syster). Jag har gillat henne sedan hon och Lundgren härjade på ungdoms-OS i Lillehammer 2016. Men då var hennes fanclub inte med på banan DS
Citera
2021-12-25, 10:21
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Anser du verkligen att Emma är på samma nivå som Maja och Jonna i sprint?
Maja och Jonna hör ju till den absoluta världstoppen - som om de är i form slåss om segern
Emma och Johanna håller jag på nivån under - ofta i final och slåss ibland om pallplats (men de har förre pallplatser än vad Maja och Jonna har segrar)
Dyvik är nivån under det, tar sig till semi och slåss om en finalplats - om allt slår in kan hon säker slåss om medaljerna - men då lär först några andra svenskor misslyckas.
Edit: sen kan man diskutera om t ex Fähndrich (fristil) och Lampic är på Maja/Jonna nivå eller om det finns en nivå mellan Maja och Johanna
Tror helt enkelt jag var lite otydlig, för det är just det jag menar, det vill säga att Maja och Jonna är 2 steg över de två som gör upp om sista platsen och ett över Emma. Emma ser i dagsläget (utifrån vad hon kunnat visa upp) ut att kunna ta sig till final, men tycker inte hon visat upp det där extra som vi kunnat se från Fähndrich, Diggins, Lampic och till viss del även TU Weng. Har ingen större tro på att Dyvik eller Hagström kommer räcka till mot de bästa på en lite tyngre bana i fristil.

Svårt också att bedöma Jonna just nu när vi bara sett henne i Dresden, men såg ju inte annat än bra ut i alla fall.
Citera
2021-12-25, 11:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Eveliina Piippo har testat positivt för Covid på plats i Lenzerheide.
Citera
2021-12-25, 11:39
Medlem
FNLSs avatar
Ah det var det sista hon behövde
Citera
2021-12-25, 12:12
Medlem
Väderprognosen blir något att hålla koll på. Som det ser ut nu ska det komma duktigt med nederbörd framåt onsdag. Och det verkar vara lite så där på gränsen mellan regn och snö. Lite beroende på vilken höjd vi snackar om.
Citera
2021-12-25, 12:17
Medlem
Stackars Piippo. Motgång på motgång på motgång. Hade ju precis börjat se lite bättre ut.

Sen fasar man för vad Omikron kommer ställa till med bland skidåkarna kommande månader.
Citera
2021-12-25, 12:21
Medlem
rainbowias avatar
God fortsättning.

En liten överblick över de tävlande.
https://www.xc-ski.de/events/langlauf-weltcup/tour-de-ski/news-12/tour-de-ski-ueberblick-diese-athleten-sind-dabei/
Vi ser - Till och med (Even) Northug fast tyska truppen lyser fortsatt med sin frånvaro. Vi har en ersättare i amerikanska laget, Martin (såklart) var namnet.
Citera
2021-12-25, 12:46
Medlem
DjPuttes avatar
Då ställde man in Spengler Cup i samma kanton Garubunden som Lentzerheide ligger i pga Corona talen stiger där, Ska bli intressant och se kommer man bli tvungna flytta starten av TdS till ett annat land lär nog komma vad det lider....
Citera
2021-12-25, 12:52
Medlem
Thax21s avatar
Gör en liten distansjämförelse mellan Dahlqvist och Sundling de senaste tre säsongerna, eftersom båda slåss om en stafettplats (och är lite liknande typer och möjligen slåss om samma plats på antingen första eller sista sträckan).

Har bara räknat världscupinsatser och i förekommande fall mästerskapsinsatser (ett lopp på Dahlqvist). Har också varit väldigt snäll mot båda och räknat på det bästa resultatet i jaktstarter, dvs har åktiden varit bättre än slutplaceringen har jag räknat den och vice versa. Inte helt korrekt och inte något jag brukar ägna mig åt när jag gör jämförelser men nu är det jul så då är man lite extra snäll.

Placeringar i loppen och sist snittplacering.

2019:
D: 36-14-16-40-9-6-8 = 18,4
S: 22-10-28-40-17-24-9-6= 19,5
2020:
D: 51-45-72-46-40-21-34-25-41 = 41,6
S: 12-17-19-32-13-13-9-20-39-14-32-17 = 20,6
2021:
D: 10-8-18-9-15-19-16-38-16-34-34-32= 20,75
S: 19-6-22-23-31-29-17-25-13-21-37 = 22

Antal lopp i VC/VM totalt: 31-28 till S.
Antal topp-10: 6-5 till D. Andel topp-10: 21% vs 16% till D.
Antal topp-30: 25 vs 15 till S. Andel topp-30: 80% vs 53% till S.

Slutsatser: Inga. Mer än att 2020 var horribelt för Dahlqvist. Tror inte mycket av detta har något relevans för en stafettuttagning heller om jag ska vara ärlig, mest en rolig jämförelse mellan två jämngamla åkare med liknande styrkor och som ofta åker ungefär samma lopp på en säsong.
Citera
2021-12-25, 12:53
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Då ställde man in Spengler Cup i samma kanton Garubunden som Lentzerheide ligger i pga Corona talen stiger där, Ska bli intressant och se kommer man bli tvungna flytta starten av TdS till ett annat land lär nog komma vad det lider....
Tävlingen har ställts in därför att arrangörsklubben drabbats av 17 covidfall inte pga fallen stiger i Kantonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in