2021-12-20, 16:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Dyvik har väl gjort det bättre i fristilssprint denna säsong än Hagström.
Citera
2021-12-20, 16:18
Medlem
Olympiatoppen har nå tatt ut de første utøverne fra Norge:

Maiken Caspersen Falla
Helene Fossesholm
Hans Christer Holund
Emil Iversen
Therese Johaug
Johannes Høsflot Klæbo
Simen Hegstad Krüger
Håvard Solås Taugbøl
Erik Valnes
Heidi Weng
Lotta Udnes Weng
Tiril Udnes Weng

https://www.vg.no/sport/i/8Q7OnE/47-utoevere-klare-for-ol-i-beijing
Citera
2021-12-20, 16:22
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Dyvik har väl gjort det bättre i fristilssprint denna säsong än Hagström.
Båda har gått till semifinal i världscupen. Dyvik åkte ut för att hon var för dålig. Hagström åkte ut för att hon ramlade.
Citera
2021-12-20, 16:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Båda har gått till semifinal i världscupen. Dyvik åkte ut för att hon var för dålig. Hagström åkte ut för att hon ramlade.

Vet inte om jag håller med om det. Dyvik har varit 8:a medan Hagström har varit 11:a och 16:e så Dyvik har den bästa placeringen av de två.
Citera
2021-12-20, 16:36
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nottet
Olympiatoppen har nå tatt ut de første utøverne fra Norge:

Maiken Caspersen Falla
Helene Fossesholm
Hans Christer Holund
Emil Iversen
Therese Johaug
Johannes Høsflot Klæbo
Simen Hegstad Krüger
Håvard Solås Taugbøl
Erik Valnes
Heidi Weng
Lotta Udnes Weng
Tiril Udnes Weng

https://www.vg.no/sport/i/8Q7OnE/47-utoevere-klare-for-ol-i-beijing
Uttagningen av Iversen lär väl få en hel del kritik.
Resten känns rätt självklart även om Fossesholm inte riktigt nått upp til den nivå jag förväntat.
Flugan får kämpa vidare.
Citera
2021-12-20, 16:37
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Vet inte om jag håller med om det. Dyvik har varit 8:a medan Hagström har varit 11:a och 16:e så Dyvik har den bästa placeringen av de två.
Du brukar väl tycka att man ska se till insatsen och inte bara till resultatet? Hagström kom elva för att hon ramlade. Jag tycker det är ganska likvärdiga i år men Hagströms pallplats i Ruka bör ändå tas i beaktande även om det var fel stilart. Ser man till ifjol så ligger ju Hagström också klart före. Men pallplats för Dyvik i Lenzerheide och missad final för Hagström är förmodligen tillräckligt för att vända det.
Citera
2021-12-20, 16:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Du brukar väl tycka att man ska se till insatsen och inte bara till resultatet? Hagström kom elva för att hon ramlade. Jag tycker det är ganska likvärdiga i år men Hagströms pallplats i Ruka bör ändå tas i beaktande även om det var fel stilart. Ser man till ifjol så ligger ju Hagström också klart före. Men pallplats för Dyvik i Lenzerheide och missad final för Hagström är förmodligen tillräckligt för att vända det.

Beror lite på hur man väger samman olika prestationer och resultat. Själv har jag ingen klar uppfattning om vem som bör bli uttagen. Men uppenbarligen tycker man inte att Hagströms prestationer/resultat utöver hennes två världscupsprintar i fristil denna säsong är tillräckligt för att bli uttagen (särskilt som man varit tydligen med att man vill ta ut så många som möjligt nu i december för att ge de så bra möjlighet att förbereda sig).

Vet inte om man kan säga att Dyvik blev åtta för hon var dålig.
Citera
2021-12-20, 16:49
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Det är lite märkligt att Dyvik har klar plusstatistik på Hagström (och Dyvik har väl vunnit varje gång de varit i samma heat) samtidigt som Johanna har klart bättre resultat. Tur för Johanna att de inte lär mötas i OS
Citera
2021-12-20, 17:14
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Beror lite på hur man väger samman olika prestationer och resultat. Själv har jag ingen klar uppfattning om vem som bör bli uttagen. Men uppenbarligen tycker man inte att Hagströms prestationer/resultat utöver hennes två världscupsprintar i fristil denna säsong är tillräckligt för att bli uttagen (särskilt som man varit tydligen med att man vill ta ut så många som möjligt nu i december för att ge de så bra möjlighet att förbereda sig).
Jag tycker det är rimligt att ge Dyvik en ny chans. Men för att hon ska få köra sprint i OS kommer det förmodligen krävas en pallplats.

Citat:
Vet inte om man kan säga att Dyvik blev åtta för hon var dålig.
Det är givetvis inte dåligt att komma 8:a utan jag menar snarare att hon fick stryk av Ribom mfl för att de var bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det är lite märkligt att Dyvik har klar plusstatistik på Hagström (och Dyvik har väl vunnit varje gång de varit i samma heat) samtidigt som Johanna har klart bättre resultat. Tur för Johanna att de inte lär mötas i OS
Dyvik får se till att kvala bättre än Hagström i Lenzerheide så kan hon välja samma heat. Hon hade chansen i Davos men gjorde inte det.
Citera
2021-12-20, 17:24
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Hade hoppats på Dahlqvisi Tour de ski

Nu ger hon upp både sprintcupen och totalen. ( För jag antar att hon skippar sprintarna innan OS också)
Så illa är det inte. Under Dresden sade hon att hon i alla fall kommer köra sprinten i Frankrike efter touren. Utan att räkna med den så är det bara 2st 50-poängssprintar i touren och den i Planica som är kvar. Skulle Lampic ta maximalt med poäng på dessa så räcker det inte ens för att gå om Maja i sprintcupen eftersom hon just nu leder med 235 poäng.
Citera
2021-12-20, 17:27
Medlem
Citat:

Jag gillar Hagström men förstår inte hur man kan komma till slutsatsen att hon är ”klart före” Dyvik. Varje gång de möts så får Hagström pisk så det sjunger om det. Däremot verkar det låsa sig mentalt för Dyvik på världscupen, något Hagström inte lider av på samma sätt. Och det är väl iofs ett fullgott skäl att välja Hagström före Dyvik, som å andra sidan är mer allround.

Ska bli spännande att se deras interna kamp med Kalla om OS-biljetten på TdS.
Citera
2021-12-20, 17:30
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Visst halkade Johanna på ett bananskal fast faktum är oavsett att det är liknande resultat. De klassiska sprintarna skall räknas bort och även fjolåret har i princip ingen betydelse. Tippar att går en av de två till final i Lenzer så räcker det nog.
Med det sagt så håller jag tummarna jag på att Johanna ta platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in