2021-12-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Det är givetvis inte dåligt att komma 8:a utan jag menar snarare att hon fick stryk av Ribom mfl för att de var bättre

Framförallt var det Dyviks sista sväng, val av spår och upplopp i Davos som kostade henne finalplatsen. Alltid varit hennes dilemma, att hon inte riktigt har uthålligheten. Farten finns för att vara lika bra som övriga -94r, men kapaciteten att göra det tre gånger om i en VC-sprint saknas tyvärr fortfarande. Förhoppningsvis kan hon bevisa att årets träning har gett resultat under TdS…
Citera
2021-12-20, 17:43
Medlem
OweGbgs avatar
Med tanke på uttagningen till TdS så är väl Emma Ribom klar för en OS-biljett med tanke på hennes korta säsong hittills?
Citera
2021-12-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Med tanke på uttagningen till TdS så är väl Emma Ribom klar för en OS-biljett med tanke på hennes korta säsong hittills?

Framförallt i sprint och i stafetten visade hon otrolig klass. Så det var nog ett bra beslut. Hoppas hon tar kliv i distansåkningen nu också
Citera
2021-12-20, 17:51
Medlem
Tycker inte det ens är nära mellan Hagström och Dyvik just nu. Uttagningen görs på främst VC och VM i år och ifjol. Hagström har två andraplatser och två fjärdeplatser där, sedan två misslyckanden där hon ramlat i semi och åkt ut i kvarten med ett par hundradelar.

Hagström har visat att hon är ganska jämn i sprint oavsett fritt/klassiskt så räknar meriter i båda stilarna. Hon har visat att hon är ett medaljhopp till OS med fyra prestationer på/nära pallen.

De som ska peta henne behöver i mina ögon endera vinna i VC eller vara nära pallen upprepade gånger. I mina ögon räknas endast på/nära pallen när det kommer till vilka som får åka damsprint där det bara är medaljchansen som räknas pga konkurrensen. Så semifinalplatser, avhängd 5-6 i finaler eller segrar i nationella tävlingar har noll värde i den konkurrensen som råder i damsprinten, i mina ögon alltså (inte säker landslagsledningen och SOK tänker lika).

Jag ser inte att Dyvik har kapacitet att göra det som jag anser krävs för att peta Hagström.

Dyviks chans är istället att Hagström ser fortsatt seg ut och presterar ännu sämre framöver och därmed petar sig själv pga dålig form. Alternativt att hon med ett par finalplatser skulle kunna peta Ribom i sprinten (att Emma helt korrekt tagits ut redan är väl för att hon är given som stafettåkare/stafettreserv/distansåkare), jag tror dock inte det kommer räcka för att peta Ribom då Emma känns på g och bara kommer bli bättre framöver.

Så för mig är sprintlaget till OS ganska givet Maja, Jonna, Johanna och Emma. För Anna krävs att hon överträffar sig själv eller att någon av Johanna och Emma visar dålig form framöver.

Däremot är det rätt att Johanna får vänta med att bli OS-uttagen då hon sett seg ut. Vill se att formen går åt rätt håll först.
Citera
2021-12-20, 17:52
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Framförallt i sprint och i stafetten visade hon otrolig klass. Så det var nog ett bra beslut. Hoppas hon tar kliv i distansåkningen nu också
Fast jag hade nog trott hon skulle göra några lopp i TdS eftersom hon bara gjort ett par lopp hittills,
Citera
2021-12-20, 17:55
Medlem
Citat:
Fast jag hade nog trott hon skulle göra några lopp i TdS eftersom hon bara gjort ett par lopp hittills,

Jag gissar att både hon och landslagsledningen känner sig trygga med hennes formkurva så att det inte behövs.
Citera
2021-12-20, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickXIX
Tycker inte det ens är nära mellan Hagström och Dyvik just nu. Uttagningen görs på främst VC och VM i år och ifjol. Hagström har två andraplatser och två fjärdeplatser där, sedan två misslyckanden där hon ramlat i semi och åkt ut i kvarten med ett par hundradelar.

Hagström har visat att hon är ganska jämn i sprint oavsett fritt/klassiskt så räknar meriter i båda stilarna. Hon har visat att hon är ett medaljhopp till OS med fyra prestationer på/nära pallen.

De som ska peta henne behöver i mina ögon endera vinna i VC eller vara nära pallen upprepade gånger. I mina ögon räknas endast på/nära pallen när det kommer till vilka som får åka damsprint där det bara är medaljchansen som räknas pga konkurrensen. Så semifinalplatser, avhängd 5-6 i finaler eller segrar i nationella tävlingar har noll värde i den konkurrensen som råder i damsprinten, i mina ögon alltså (inte säker landslagsledningen och SOK tänker lika).

Jag ser inte att Dyvik har kapacitet att göra det som jag anser krävs för att peta Hagström.

Dyviks chans är istället att Hagström ser fortsatt seg ut och presterar ännu sämre framöver och därmed petar sig själv pga dålig form. Alternativt att hon med ett par finalplatser skulle kunna peta Ribom i sprinten (att Emma helt korrekt tagits ut redan är väl för att hon är given som stafettåkare/stafettreserv/distansåkare), jag tror dock inte det kommer räcka för att peta Ribom då Emma känns på g och bara kommer bli bättre framöver.

Så för mig är sprintlaget till OS ganska givet Maja, Jonna, Johanna och Emma. För Anna krävs att hon överträffar sig själv eller att någon av Johanna och Emma visar dålig form framöver.

Däremot är det rätt att Johanna får vänta med att bli OS-uttagen då hon sett seg ut. Vill se att formen går åt rätt håll först.

Jag håller helt med.Hagström har uppvisat en toppkapacitet som Dyvik inte varit i närheten av ens..och helt uppriktigt så skiter jag blankt i om Dyvik har semifinalchans i ett OS.
Jag tar helt klart Hagström före.
Citera
2021-12-20, 18:01
Medlem
OweGbgs avatar
Ang Hagström vs Dyvik så tror jag förra säsongen ligger med beräkningen.
Hagströms 4:e plats i VM ligger stark.
Citera
2021-12-20, 18:06
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Jag gillar Hagström men förstår inte hur man kan komma till slutsatsen att hon är ”klart före” Dyvik. Varje gång de möts så får Hagström pisk så det sjunger om det. Däremot verkar det låsa sig mentalt för Dyvik på världscupen, något Hagström inte lider av på samma sätt. Och det är väl iofs ett fullgott skäl att välja Hagström före Dyvik, som å andra sidan är mer allround.
De har bara möts i nationella tävlingar och de räknas inte. ”Låser” det sig för Dyvik på världscup lär det låsa sig på OS också.
Citera
2021-12-20, 18:16
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:

Emma blev ju inte uttagen till TdS så hon lär ju bli uttagen till OS redan nästa vecka.
Citera
2021-12-20, 18:20
Medlem
Citat:
Emma blev ju inte uttagen till TdS så hon lär ju bli uttagen till OS redan nästa vecka.

Så lär det vara. Helt korrekt också, som jag skrev så är hon given som stafettåkare/stafettreserv/distansåkare, ska också mycket till för att hon inte ska ta en sprintplats.
Citera
2021-12-20, 18:22
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Så lär det vara. Helt korrekt också, som jag skrev så är hon given som stafettåkare/stafettreserv/distansåkare, ska också mycket till för att hon inte ska ta en sprintplats.
Jag funderar på Moa Olsson hon är inte heller uttagen till TdS undrar om hon också är klar för OS. I annat fall är ju hon nästan borta eftersom loppen efter TdS är så få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in