2022-01-06, 00:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Nej men som Surgubben-Jan påpekar så var landslagsledningen mer restriktiv i sina uttag förra året till VM men nu ville tydligen SOK ha max antal 4 till sprint och 4 till distans och då blir väl automatiskt Kalla nominerad?

Jag skulle säga att både SOK och landslagsledningen till varje pris ville ha med Kalla och därför konstruerade denna märkliga indelning för att hon inte skulle falla på något prestationskrav. Kort och gott, Kalla blir uttagen om hon kommer i mål runt placering 15 i TdS, såvida inte LL blir topp-8.

Om LL blivit topp-8 hade de nog valt att bara nominera sju åkare.
Citera
2022-01-06, 00:28
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att det är SOK som tagit ut Kalla till stafett utan att landslagsledningen har något med det att göra?

Edit: ser nu att du i ett tidigare inlägg skriver att landslagsledningen nominerar åkare så jag kan inte se att SOK tar med några andra än dessa. Man skulle kunna säga att SOK godkänner eller avslår.
Det är vad jag förstår den formella ansvarsfördelningen - men uttagningarna lär ske i dialog.
Det kan alltså vara så (men jag tror det inte) att landslagslednigen diskuterat med SOK om att ta med Hagström som sprintreserv men fått nobben på det förslaget. Som sagt så tror jag inte på det - utan såväl landslagsledning som SOK hoppas nog att Kalla gör ett lyft som hon gjort till de flesta mästerskapen i sin karriär. Största skillnaden den här gången är dock att vi har gott om bra åkare till stafetten och Kalla inte på något sätt är självklar i laget, inte ens om hon är i toppform. Jag gissar att det slutar med att hon får köra skiatlon och tremil. Men troligen presterar för dåligt i skiatlon (placerar sig kring 8 - 16) för att egentligen motivera fler starter om övriga är i form.
Citera
2022-01-06, 00:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det är vad jag förstår den formella ansvarsfördelningen - men uttagningarna lär ske i dialog.
Det kan alltså vara så (men jag tror det inte) att landslagslednigen diskuterat med SOK om att ta med Hagström som sprintreserv men fått nobben på det förslaget. Som sagt så tror jag inte på det - utan såväl landslagsledning som SOK hoppas nog att Kalla gör ett lyft som hon gjort till de flesta mästerskapen i sin karriär. Största skillnaden den här gången är dock att vi har gott om bra åkare till stafetten och Kalla inte på något sätt är självklar i laget, inte ens om hon är i toppform. Jag gissar att det slutar med att hon får köra skiatlon och tremil. Men troligen presterar för dåligt i skiatlon (placerar sig kring 8 - 16) för att egentligen motivera fler starter om övriga är i form.

Kommer Kalla bättre än 10:a i skiathlon kommer hon utan diskussion att nomineras till en stafettsträcka. Hon kommer att åka stafett om ingen annan placerar sig bättre än hon gör i de sträckor som går före stafetten. Blir hon 12:a måste Ribom och Olsson bli betydligt bättre än 12:a i det/de lopp de kör inför stafetten.

Landslagsledningen kommer att gripa efter minsta halmstrå för att få med Kalla. Här är det inte alla ska med som gäller. Det är Kalla ska med... till varje pris.

Formkurvan pekar ju uppåt och nu har ju pressen släppt, som Byström uttryckte det.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-01-06 kl. 00:38.
Citera
2022-01-06, 08:36
Medlem
Är annars de nya OS kvotreglerna utformade så att en skidskytt/NOK åkare inte kan delta i längdskidåkning om denne inte specifikt anmälts till en längdåkningskvotplats?
Citera
2022-01-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men Kalla nominerar de trots att hon inte klarat kvalificeringsgränsen. SOK:s sportchef uttalade sig ju innan att det vore »kul« om Kalla kom med. Kul, på vilket sätt och varför kom inte Lindh med när hon klarade kvalificeringsgränsen.

Pajasar med subjektiva regler.

Ganska säker på att Lindh hade kommit med om OS innehöll en medeldistans-stafett. Men kanske precis som Kalla, bara som reserv…
Citera
2022-01-06, 09:03
Medlem
Kalla i stafetten, bevare mig. Inte nog med att i princip hela längdlaget går före skulle jag hellre se halva skidskyttelaget få chansen innan man ger den till Kalla om det vore möjligt.

Apropå det kan det bli intressant under SM-veckan om några av skidskyttarna väljer att köra i någon de två första längdtävlingarna som går innan skidskyttet drar igång. Hade varit kul att få se svart på vitt hur åkare som Elvira Öberg och Martin Ponsiluoma står sig i den konkurrensen.
Citera
2022-01-06, 09:04
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Är annars de nya OS kvotreglerna utformade så att en skidskytt/NOK åkare inte kan delta i längdskidåkning om denne inte specifikt anmälts till en längdåkningskvotplats?
Den måste först och främst ha FIS-poäng i just längdåkning, dvs ha tävlat i längdåkning.
Det finns vad jag förstår ett undantag och det är för stafetten där åtminstone länder med för få längdåkare på plats får kasta in en skidskytt eller NOK-are. Kan bli aktuellt för t ex Kanada som jag tror endast har tre platser för längdåkare (möjligt de fått en fjärdeplats, men till en början hade de endast tre platser).
Citera
2022-01-06, 09:17
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs

Citat:
Den måste först och främst ha FIS-poäng i just längdåkning, dvs ha tävlat i längdåkning.
Det finns vad jag förstår ett undantag och det är för stafetten där åtminstone länder med för få längdåkare på plats får kasta in en skidskytt eller NOK-are. Kan bli aktuellt för t ex Kanada som jag tror endast har tre platser för längdåkare (möjligt de fått en fjärdeplats, men till en början hade de endast tre platser).

För att åka i stafetten krävs inte att man är anmäld som längdåkare men att man har FIS-licens och att man har en FIS-poäng under 300 poäng samt att man är anmäld i skidskytte eller nordisk kombination. För övriga grenar i längdåkning måste man vara anmäld som längdåkare.
Citera
2022-01-06, 09:41
Medlem
Inför Tour de Ski fanns en sprintplats och en distansplats kvar i truppen då ledningen ville ha 4 av varje då man max får starta med 4 i varje gren på OS.

Kalla ställdes mot Lindström och Lundgren. Dyvik ställdes mot Hagström.

Uttagningen av Kalla känns självklar då hon presterar bättre än Lindström och Lundgren i distansloppen under hela turneringen. Det har ingenting med varken sponsorpengar eller sentimentalitet att göra.

Uttagningen av Dyvik sker på små marginaler i sprinten i fristil för att det är ett sådant lopp som kommer köras under OS.

Har lust att basunera ut "släpp konspirationsteorierna" men det är väl lönlöst. Släpper en OS-funktionär en fis i fel riktning så är det säkerligen Kalla eller Dyviks fel.
Citera
2022-01-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Knappast 16 feb. Istället gjutet Maja/Jonna

Det snackades om att Frida i detta fallet skulle köra sprintstafett i egenskap av förstareserv.
Det kommer naturligtvis inte att ske.
Det som hände i TdS hände ju faktiskt verkligen plus att Frida kör fullt distansprogram likafullt med individuell medaljchans sista distansen tremil på Lördagen.
Citera
2022-01-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
För att åka i stafetten krävs inte att man är anmäld som längdåkare men att man har FIS-licens och att man har en FIS-poäng under 300 poäng samt att man är anmäld i skidskytte eller nordisk kombination. För övriga grenar i längdåkning måste man vara anmäld som längdåkare.
Tack, för ett som vanligt, kort, koncist och informativt inlägg!
Inte mycket av den varan längre i detta fora.
Citera
2022-01-06, 09:51
Medlem
Citat:

Jag är inte alls säker på att Kalla kör Skiathlon.
Det borde vara helt avhängigt hur andra och för Sverige viktigare åkare ställer sig till att deltaga i grenen.
Skall inte Moa Olsson åka Skiathlon så fattar jag inte varför.Med Frida och Ebba självskrivna så återstår en enda plats.
Vill nu någon av Maja,Jonna eller Emma åka Skiathlon då det tycker att detta blir positivt inför deras kommande tävlingar så måste de ha klart företräde framför Kalla.

Det är ju bara Frida och Ebba som realistiskt kan ta medalj på Skiathlon.Övriga är därför av mindre intresse.Samtliga av Maja,Jonna och Emma kan förväntas bidra till medaljer längre fram i spelen.
Det kan sannerligen inte förväntas av gamle Kalla.

Det är som i stafetten.Det finns sex stycken åkare som är bättre än Charlotte.
Det borde visa sig i uttagningen till Skiathlon redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in