2021-12-14, 23:14
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
För Jonna kan vi ju bara spekulera i hur karriären sett ut om hon inte tränat alldeles för hårt första senioråret.
Inte för att det spelar någon roll men jag tror inte att överträningen första året har haft någon större betydelse för Jonnas karriär, däremot alla förkylningar ett problem som löstes då hon opererade bort halsmandlarna 2017 och gick från typ 60+ sjukdagar per säsong från tidiga junioråren till ett fåtal sjukdagar. Och de många sjukdagarna som junior var säkert orsaken till överträningen 2015 utan dessa sjukdagar hade hon säkert varit bättre förbered för landslaget och likt Stina haft en rad världscupstarter redan som junior.
Citera
2021-12-14, 23:28
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21
Inte för att det spelar någon roll men jag tror inte att överträningen första året har haft någon större betydelse för Jonnas karriär, däremot alla förkylningar ett problem som löstes då hon opererade bort halsmandlarna 2017 och gick från typ 60+ sjukdagar per säsong från tidiga junioråren till ett fåtal sjukdagar. Och de många sjukdagarna som junior var säkert orsaken till överträningen 2015 utan dessa sjukdagar hade hon säkert varit bättre förbered för landslaget och likt Stina haft en rad världscupstarter redan som junior.
Jonna var väl bara en ful manöver från Diggins ifrån att gå till final i sprint sin första seniorsäsong och hade väl pallplatser i Scandinavisk Cup så speciellt allvarlig kan inte överträningen varit. Som jag minns det var det största problemet att hon hade sjukdomar in i säsongen. För mig har hela överträningsgrejen känts som en efterhandskonstruktion för att rättfärdiga den märkliga petningen från a-landslaget.
Citera
2021-12-14, 23:30
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Hängde?

Ser framför mig hur amerikanerna försökte lugna ner situationen, när slagen hängde i luften mellan Weng och svenskorna.
Citera
2021-12-15, 06:47
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej, jag köper inte att man inom så många idrotter i Sverige har så många dåliga tränare och bedriver så dålig träning. Görs bra resultat trots träningen och inte tack vare träningen alltså?

Vad gäller den träning som Ingesson/Thomson bedriver så är jag för dålig insatt för att jag skall tycka att den är värdelös och felaktig (som ett flertal här inne tycker).
Att det finns en mängd usla tränare förhindrar ju inte att det finns många bra tränare samtidigt - man kan som exempel titta på friidrotten där talangerna söker sig till ett fåtal tränare då de flesta inte har tillräcklig kunskap - finns även idrottare som blivit bra trots sina tränare (har ju framkommit rätt många fall internationellt av tränare inom olika idrotter som utnyttjat/kränkt sina atleter). Finns gott om talanger i olika idrotter som lägger av åtminstone delvis pga dåliga tränare.
Vad gäller längdlandslaget så är min bild att det finns en stor potential vad gäller förbättringar på tränarsidan, vilket absolut INTE betyder att man kommer få bättre resultat om man bara byter ut tränarna. Men den stora mängden åkare med ryggproblem kan jag inte tolka som annat än att det delvis tränas fel (vilket nte behöver vara landslagstränarnas fel)
Citera
2021-12-15, 07:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Att det finns en mängd usla tränare förhindrar ju inte att det finns många bra tränare samtidigt - man kan som exempel titta på friidrotten där talangerna söker sig till ett fåtal tränare då de flesta inte har tillräcklig kunskap - finns även idrottare som blivit bra trots sina tränare (har ju framkommit rätt många fall internationellt av tränare inom olika idrotter som utnyttjat/kränkt sina atleter). Finns gott om talanger i olika idrotter som lägger av åtminstone delvis pga dåliga tränare.
Vad gäller längdlandslaget så är min bild att det finns en stor potential vad gäller förbättringar på tränarsidan, vilket absolut INTE betyder att man kommer få bättre resultat om man bara byter ut tränarna. Men den stora mängden åkare med ryggproblem kan jag inte tolka som annat än att det delvis tränas fel (vilket nte behöver vara landslagstränarnas fel)

När det gäller ditt exempel med friidrotten så tror jag inte att talangerna söker sig till ett fåtal tränare enbart pga bristande kunskaper hos det stora flertalet tränare. Andra saker spelar in också - som bättre träningsförutsättningar (tillgång till arena/hall, träningstider), kunna vara del av en större träningsgrupp, ekonomiskt stöd, möjlighet att förena träning med studier, nya impulser mm. Hindrar ju inte att det finns bristande kunskaper hos en del tränare men jag tycker inte detta fullt ut stöder ditt ursprungliga påstående.

När det gäller längdsporten i Sverige så har det nog tidigare funnits en bristande kunskaper (bla när det gäller intensitet) men jag tycker det har förändrats och jag tycker skidförbundet har jobbat en hel del med att utveckla träningssystemet. Men tittar man på helheten när det gäller längdsporten så finns det nog fler skickliga tränare i Norge än vad det finns i Sverige men det handlar ju också om längdsporten är större i Norge (fler aktiva, större resurser, annat träningssystem med regionlag, en annan kultur).
Citera
2021-12-15, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MycketKvar
Nej, återigen, upplägget för honom.
Inga elitåkare kör "nåt random". De kör efter ett upplägg. Hur ser det ut ?
När är grundträning ? Hur ser upplägget på lägren ut ? Hur ser intervallpass/konditionspass ut ? Snabbhet på skidor ? Snabblopp ? Uthållighet ? Hur långa är dom sträckorna ? Vilken puls ? Återhämtningstid ? Tid vila mellan ? Eller är det pulsen som styr tid på vilan (jag brukar alltid göra så) ?
Har han testat köra nån sprintbana (fristil) helt själv på tid ? Ett varv. Fullt ös ? Tester med lopp på tid hur man ligger till med träningarna ? Testa på en flack 400m fristil hur fort går det ? Rätt lång vila emellan.
Jag diskutterar detta för jag har 40 års erfarenhet som coach/tränare i fotboll, friidrottgrenar (bl.a. 1500 och 5000m) på elitnivå, innebandy och orientering.

Ja ska du ha svar på alla de frågorna får du nog kontakta honom. När vi pratar om just Burman visar han ju som sagt mycket i sin vlogg. Om du har sådan lång erfarenhet bör du väl veta att det finns ingen människa på jorden som vet exakt hur träningsupplägget ska se ut för varje individ. Man anpassar väl träningen efter forskning, erfarnhet och "vad man tror på". Eller? Jag gissar ju att Burman och hans tränare gör det de tror är bäst. Eller menar du han har fel tid i vilan mellan intervallerna och misslyckas pga av det?
Citera
2021-12-15, 10:12
Medlem
FNLSs avatar
Kommer Sundling köra något distans lopp innan OS? Annars känner jag mig väldigt tveksam att slänga in henne i stafetten
Citera
2021-12-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Kommer Sundling köra något distans lopp innan OS? Annars känner jag mig väldigt tveksam att slänga in henne i stafetten

Att du känner dig tveksam spelar nog ingen större roll. När det är dags för en OS-stafett har nog tränarna så bra koll på Sundlings status att de är kapabla att avgöra om hon skall åka eller inte.
Citera
2021-12-15, 11:00
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Att du känner dig tveksam spelar nog ingen större roll. När det är dags för en OS-stafett har nog tränarna så bra koll på Sundlings status att de är kapabla att avgöra om hon skall åka eller inte.
De norska tränarna var uppenbart inte kapabla att avgöra om Jacobsen och Tönseth var redo att åka förra OS och kan tacka sina vallare av skejtskidor för att deras uttagning till stafetten inte kostade två OS guld.

Kan tänka mig att Sundling kommer köra något distanslopp i Falun.
Citera
2021-12-15, 11:01
Medlem
katws avatar
Citat:

Skandinavisk cup och i Les Rousses (oklart om det bara är sprint) är det väl sagt enligt VK.
Citera
2021-12-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ja ska du ha svar på alla de frågorna får du nog kontakta honom. När vi pratar om just Burman visar han ju som sagt mycket i sin vlogg. Om du har sådan lång erfarenhet bör du väl veta att det finns ingen människa på jorden som vet exakt hur träningsupplägget ska se ut för varje individ. Man anpassar väl träningen efter forskning, erfarnhet och "vad man tror på". Eller? Jag gissar ju att Burman och hans tränare gör det de tror är bäst. Eller menar du han har fel tid i vilan mellan intervallerna och misslyckas pga av det?

Jag frågade om upplägget men för att förtydliga då så räcker det med i stora drag.
Men , visst, jag kan droppa in på hans vlog o fråga där.
Jag har alltid planerat allt i minsta detalj och då har man även med "omfall", dvs, om något inte blir som man tänkte sig, dvs förutsättningar ändras.
Ingen konst att planera så om man vill engagera sig på rätt sätt.
Man gör alltid screening/tester regelbundet för att se om man ligger rätt med träningen. Och i screeningen ingår självklart att hela tiden prata med individen som människa och att denne inte är en "robot".
Utan att veta ett dugg om JB:s upplägg, så skulle jag faktiskt kunna föreslå minskning av träningsmängd med 10 % och lägga in vila där, sysselsätta sig med vara med i vallningsteamet som "praktikant" samt yoga.
Yoga är jävligt underskattat. Kalla det gärna mental träning om du vill.
Citera
2021-12-15, 12:32
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Lite olyckligt att man ”tryckt ihop” programmet så att det bara är en vilodag mellan sprint och 10 km klassiskt och sen igen bara en vilodag innan det ör dags för stafetten. Det innebär ju att om man vill testa Jonna (eller nån annan av sprintåkarna) på 10 km klassiskt för att de sen eventuellt ska köra stafetten så blir programmet rätt tufft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in