2021-12-29, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Frida Karlsson beslutade redan i oktober att hon skulle ha ett höghöjdsläger vid jul.

Frida är nedtränad..men ställer upp i tds..vad är syftet med att ställa upp i årets näst största tävling när man är nedtränad? Ännu ett korkat beslut av en tränare i det svenska landslaget.

Det är så många ggr detta har hänt..under så många år..att man baxnar. Självklart de trodde att Frida skulle vinna tds fast hon var nedtränad. Nu får hon stå i intervjuer och förklara ” jag har tränat för OS”.

Bryt touren så att man bryter ned allt hon har byggt upp under de senaste veckorna.

Vallarna gör ingen glad..trots Ebbas lopp idag.

Det är som vanligt.

Nu är det ju Per Nilsson som tillsammans med Frida och hennes övriga team som sköter träningsplaneringen, inget som landslagstränare bestämmer.

Jag litar mer på Fridas team än på någon "expert" på Flashback.
Teamet runt Frida säger sig följa en plan som lades för nästan ett år sedan(med smärre justeringar vad gäller bla träningsbelastning).
Jag finner ingen anledning att inte följa den ffa när den gett resultat i inledningen av säsongen.

Största orosmomentet som jag ser det är hennes ringa erfarenhet av höjd och det kan samtidigt vara en orsak till att hon fullföljer Tds, vem vet?
Ja, förutom dom som i efterhand berättar hur saker och ting utvecklat sig och varför...................
Citera
2021-12-29, 17:25
Bannlyst
Emil Iversens säsong

49:a Sprint Ruka ( 5 norrmän före sig, sist)
7:a 15 km k Ruka ( 1 norrman före sig)
40:e Sprint Lillehammer ( 11 norrmän före sig, sist)
23 :a 15 km f Lillehammer( 10 norrmän före sig)
1:a 2:a stafettsträckan 4x10 km ( svaga länken, fick släppa i slutet)
35:e Sprint Lenzheide ( 5 norrmän före)
53:a 15 km k Lenzheide ( 9 norrmän före,sist)

På dessa resultat får Emil Iversen en OS-plats i världens bästa landslag.
Citera
2021-12-29, 17:26
Medlem
treanssparvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
En folkkär idrottare som dopar sig (och åker fast i kontroll) riskerar att förlora väldigt mycket skulle jag tro. De riskerar karriären efter tävlandet, knappast några uppdrag från olika skidmärken eller arbeten inom media som expert eller liknande, kanske även svårt att få anställning på ett vanligt företag, som inte vill förknippas med fusk...
Inte i Finland. Där sitter Isometsä och Kuitunen som experter i tv, fast båda är dopingdömda. Minst tre av tränarna som dömdes för inblandning är fortfarande elittränare.

Sedan betyder inte det att jag tror att Kerttu var dopad idag. Jag tror det var en kombination av bra dag, fina skidor och favoritbana.
Citera
2021-12-29, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Nu är det ju Per Nilsson som tillsammans med Frida och hennes övriga team som sköter träningsplaneringen, inget som landslagstränare bestämmer.

Jag litar mer på Fridas team än på någon "expert" på Flashback.
Teamet runt Frida säger sig följa en plan som lades för nästan ett år sedan(med smärre justeringar vad gäller bla träningsbelastning).
Jag finner ingen anledning att inte följa den ffa när den gett resultat i inledningen av säsongen.

Största orosmomentet som jag ser det är hennes ringa erfarenhet av höjd och det kan samtidigt vara en orsak till att hon fullföljer Tds, vem vet?
Ja, förutom dom som i efterhand berättar hur saker och ting utvecklat sig och varför...................

Det är detta som är problemet. För många inblandade med starka viljor..och i slutänden blir allt fel.
Att vinna tds är större än att vinna enskilda VC-lopp. Att fullfölja tds när den sköna känsla försvunnit är helt meningslöst. Att åka runt på den här nivån bryter ner allt man byggt upp.

Jag har tidigt informerat vad som komma skall när hon kom till tds med att missa i sprinten.
Fridas tränare..och landslagsledningen har gjort ännu ett felbeslut,

Ett annat felbeslut som gjort är att inte tillåta Maja köra sprintarna i tds..och mer eller mindre säkra sprintcupen.

Sverige verkar inte vilja vinna några cuper vilket säger mycket hur svag ledning vi har.
Senast redigerad av Hankypanky14 2021-12-29 kl. 18:20.
Citera
2021-12-29, 17:41
Medlem
Citat:
På 2 veckor har följande hänt: Frida slog Niskanen med 37 sekunder på 10 km fritt i Davos
Frida får nu stryk med 44 sekunder på 10 km klassiskt..Fridas bästa sträcka.

En skillnad på 1.21 min..på 2 veckor.

Ifjol var Diggins 1.18 före Frida i det sista 10km intervall före VM. Ebba 1.04. Ungefär fyra-fem veckor före, samma som mellan dagens lopp och fram till OS. På VM var Frida 13 före Ebba och 18 före Diggins.

2019 var Frida 35 sek efter Niskanen(hon vann) i sista 10km-loppet före VM. Då var det bara en vecka före mästerskapet. Sex veckor före VM var Frida 51 sek bakom Ebba i ett lopp på samma distans.

Slutsats.. ingen större. Utom att Frida antagligen kör samma upplägg igen och inte släpper upp formen innan det är dags den här gången heller. Alla har inte den förmågan men hon hade det redan som junior. Finns ingen anledning att ändra på det. Med åren kommer hon däremot bli så bra att hon kan prestera bättre även under hårdare träningsperioder.
Citera
2021-12-29, 17:54
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Det är detta som är problemet. För många inblandade med starka viljor..och i slutänden blir allt fel.
Att vinna tds är större än att vinna enskilda VC-lopp. Att fullfölja tds när den sköna känsla försvunnit är helt meningslöst. Att åka runt på den här nivån bryter ner allt man byggt upp.

Jag har tidigt informerat vad dom komma skall när hon kom till tds med att missa i sprinten.

Ett annat felbeslut som gjort är att inte tillåta Maja köra sprintarna i tds..och mer eller mindre säkra sprintcupen.

Sverige verkar inte vilja vinna några cuper vilket säger mycket hur svag ledning vi har.

Tror du kommer få äta upp det du skriver om Frida och upplägget faktiskt.
Citera
2021-12-29, 17:59
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Frida tog ledningen i distanscupen efter dagens lopp om nu någon av depparjepparna bryr sig.
Citera
2021-12-29, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ifjol var Diggins 1.18 före Frida i det sista 10km intervall före VM. Ebba 1.04. Ungefär fyra-fem veckor före, samma som mellan dagens lopp och fram till OS. På VM var Frida 13 före Ebba och 18 före Diggins.

2019 var Frida 35 sek efter Niskanen(hon vann) i sista 10km-loppet före VM. Då var det bara en vecka före mästerskapet. Sex veckor före VM var Frida 51 sek bakom Ebba i ett lopp på samma distans.

Slutsats.. ingen större. Utom att Frida antagligen kör samma upplägg igen och inte släpper upp formen innan det är dags den här gången heller. Alla har inte den förmågan men hon hade det redan som junior. Finns ingen anledning att ändra på det. Med åren kommer hon däremot bli så hon kan prestera bättre även under hårdare träningsperioder.

5 veckor är lång tid i längdskidåkning..ffa inför ett mästerskap.

2019 så gjorde Frida sitt första VC-lopp i Cogne ( hög höjd, det lopp du hänvisar till). Cogne ligger på 1530 möh. VM 2019 gick i Seefeld på 1180 möh.

Att Frida åker sitt första lopp på seniornivå på hög höjd ..och sedan att VM går på lågland är som natt och dag.

Nu är det bara 2,5;v emellan loppen. Båda på hög höjd. Frida var 37 s bättre för 2 v sedan. Nu 44 s bakom.

Man kan inte skylla på den höga höjden då Frida presterade riktigt bra för 2 v sedan.
Att Niskanen är 1.21 min före idag måste förklaras av andra orsaker..nedtränad, sämre skidor, Niskanen en riktig formtopp(?)..upphov till spekulationer..
Senast redigerad av Hankypanky14 2021-12-29 kl. 18:24.
Citera
2021-12-29, 18:42
Medlem
Citat:
5 veckor är lång tid i längdskidåkning..ffa inför ett mästerskap.

2019 så gjorde Frida sitt första VC-lopp i Cogne ( hög höjd, det lopp du hänvisar till). Cogne ligger på 1530 möh. VM 2019 gick i Seefeld på 1180 möh.

Att Frida åker sitt första lopp på seniornivå på hög höjd ..och sedan att VM går på lågland är som natt och dag.

Nu är det bara 2,5;v emellan loppen. Båda på hög höjd. Frida var 37 s bättre för 2 v sedan. Nu 44 s bakom.

Man kan inte skylla på den höga höjden då Frida presterade riktigt bra för 2 v sedan.
Att Niskanen är 1.21 min före idag måste förklaras av andra orsaker..nedtränad, sämre skidor, Niskanen en riktig formtopp(?)..upphov till spekulationer..

Ingen som skyller på nåt, tror som sagt att hon är inne i en tyngre träningsperiod utefter hur långt det är kvar till OS, det tror jag är en både enkel och rimlig förklaring eftersom det varit likadant andra säsonger. Frida hade inte vunnit ett låglandslopp idag heller. Det säger inte så mycket om var hon är om fem veckor, men om det säger något så är det att hon kör sitt tidigare upplägg igen. Sen kan man tycka att hon ska kunna göra det lite bättre ändå, men uppenbart inte.

Davos var sista loppet för fas 1 av säsongen, touren är första loppet av fas 2. Dom är nära i tid men ändå inte. Det påminner lite om skidskyttarna som är bra tidigt på säsongen, dippar efter nyår och kommer tillbaka i form i februari igen. För att kunna toppa formen igen måste man först träna ned sig.
Citera
2021-12-29, 19:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Frida tog ledningen i distanscupen efter dagens lopp om nu någon av depparjepparna bryr sig.

Låter fullkomligt ointressant. Dessa jävla cuper i cuperna. Benämns inflation inom ekonomin.
Citera
2021-12-29, 20:23
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Herrar ryska laget: Ganska enkel uttagning faktiskt. Bolshunov, men även Ustiugov och Maltsev kan med sin mångsidighet täcka ganska många distanser. Alla tre kan ta hand om sprinten tillsammans med Terentev och Retivykh. Troligen blir Maltsev reserv. På distans är både Yakimushkin och Chervoktin bra i båda tekniker. Kvar finns en plats till klassiske Semikov eller fristilaren Spitsov, det är lite vem man behöver mest.

Individuell sprint: Bolshunov, Ustiugov, Terentev, Retivykh

Övriga: Maltsev, Chervoktin, Yakimushkin, Spitsov
Starkt lopp av Spitsov idag, gör en stark söknad för Skiathlon och slår t.o.m Semikov så OS-platsen lär vara säkrad. Frågan är om gårdagens sprint räckte för Retivykh. Tar man ut någon annan är det som renodlad reserv dock. Terentev kan täcka upp i stafett om det blir nödvändigt. Sällan har ryska laget känts så självklart.
Citera
2021-12-29, 20:47
Medlem
Citat:

Jag har tidigt informerat vad som komma skall när hon kom till tds med att missa i sprinten.

Men med ditt resonemang så kan vi ju lägga ner touren helt. Om alla stjärnor står över eller hoppar av så försvinner intresset och då försvinner pengarna. Ingen vill se en dussinåkare som knappt kommer topp 20 i världscupen vinna tds och då har hela idén med tds urholkats. Själva grunden till touren är att de bästa ska mötas i en tuff utmaning som ska vara spännande och öka intresset för skidor och det ska löna sig att vinna eller komma högt i resultatlistan. Att vinna världscupen är lika stort som ett OS guld enligt mig. Jag fattar inte denna OS hets??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in