2021-12-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Teamsprinten går i fristil som vanligt. Var läser du klassisk?

Sporttv.nu

Det är troligen ingen helt trovärdig källa dock.
Citera
2021-12-14, 16:25
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Så för att sammanfatta så gör alla fel hela tiden, och kan ingenting om nånting.

😅

Citerar nån här på fb för nån vecka sen:

”Tragisk utveckling i svensk herrskidåkning när Sveriges bästa skidåkare sitter på Flashback och kommenterar.”
Citera
2021-12-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MycketKvar
Du behöver inte länka till Burmans vlog. Jag tror dig. Men gör man screening på rätt saker ? Utgår man från helheten och bryter ner i detaljer för det som ska tränas ? Jag känner inte Burman och har aldrig träffat honom men av det jag sett i media så har han alla förutsättningar fysiskt att bli världsklassåkare. Men därför jag frågar - tränar han rätt saker och hur ser upplägget ut ?

Alltså. Vad menar du? Exakt vilka pass han kör året runt? Hur många timmar? Du tror han tränar helt jävla random och vad känner för helt på måfå?
Citera
2021-12-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Norska laget till Dresden:

Falla, Maiken Caspersen – Strandbygda IL
Myhre, Julie – Byåsen IL, Equinor Rekruttlandslag
Myhrvold, Mathilde – Vind IL
Skistad, Kristine Stavås – Konnerud IL - U23
Stenseth, Ane Appelkvist – Grong IL
Svendsen, Anna – Tromsø SK

Krogh, Finn Hågen – Tverrelvdalen IL, Team ELON Nord-Norge
Larsen, Thomas Helland – Fossum IF
Northug, Even – Strindheim IL
Skaanes, Håkon – Byåsen SK, Team ELON Midt-Norge
Skar, Sindre Bjørnestad – Bærums Verk og Hauger IF
Taugbøl, Håvard Solås – Lillehammer SK

Intressant att man vilar Kläbo, Valnes och tvillingarna Weng.
Falla står också över nu.
Citat:
”Maiken har inte känt sig i toppslag sedan hon tävlade i Davos förra helgen”, säger landslagstränaren Ola Vigen Hattestad i ett uttalande.

”Hon drar hem från den höga höjden och försöka hitta tillbaka till bra energi”.
Citera
2021-12-14, 16:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag håller med om Ribom och Sundling, men handlar det inte i bägge fallen om att tidigare problem upphört?
För Jonna kan vi ju bara spekulera i hur karriären sett ut om hon inte tränat alldeles för hårt första senioråret.

Rent generellt våga jag påstå att svenska elitidrottstränare i de flesta sporter håller en rätt ”amatörmässig” nivå även om det finns lysande undantag. Jag kan konstatera att i flera idrottsförbund har man väldigt liten förmåga att bedöma vilka tränare som är bra (minns med fascination hur orienteringsförbundet delade ut pris till årets tränare, med motiveringar utan hänvisning resultat). Jag misstänker starkt att många av de som är bäst lämpade hellre väljer en karriär i andra områden då det är mycket slit och ofta halvdant betalt.
Tittar man på längdåkningen så är den stora mängden ryggproblem rätt talande, liksom antalet fall av överträning. Jag uppfattade det som ett steg i rätt riktning ifjol men nu verkar man vara tillbaka i gamla problem.

Nej, jag köper inte att man inom så många idrotter i Sverige har så många dåliga tränare och bedriver så dålig träning. Görs bra resultat trots träningen och inte tack vare träningen alltså?

Vad gäller den träning som Ingesson/Thomson bedriver så är jag för dålig insatt för att jag skall tycka att den är värdelös och felaktig (som ett flertal här inne tycker).
Citera
2021-12-14, 16:34
Medlem
Vilka svenskar är kvar på hög höjd efter Davos?
Citera
2021-12-14, 16:37
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Falla står också över nu.

Jo, jag såg det också. Gör att man kan fundera på hur mycket kontroll man har i Norge (i sin mycket mer centraliserade träningsmodell som man har där på landslagsnivå). Apropå diskussionen om att träna rätt eller fel.
Citera
2021-12-14, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Alltså. Vad menar du? Exakt vilka pass han kör året runt? Hur många timmar? Du tror han tränar helt jävla random och vad känner för helt på måfå?

Nej, återigen, upplägget för honom.
Inga elitåkare kör "nåt random". De kör efter ett upplägg. Hur ser det ut ?
När är grundträning ? Hur ser upplägget på lägren ut ? Hur ser intervallpass/konditionspass ut ? Snabbhet på skidor ? Snabblopp ? Uthållighet ? Hur långa är dom sträckorna ? Vilken puls ? Återhämtningstid ? Tid vila mellan ? Eller är det pulsen som styr tid på vilan (jag brukar alltid göra så) ?
Har han testat köra nån sprintbana (fristil) helt själv på tid ? Ett varv. Fullt ös ? Tester med lopp på tid hur man ligger till med träningarna ? Testa på en flack 400m fristil hur fort går det ? Rätt lång vila emellan.
Jag diskutterar detta för jag har 40 års erfarenhet som coach/tränare i fotboll, friidrottgrenar (bl.a. 1500 och 5000m) på elitnivå, innebandy och orientering.
Citera
2021-12-14, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Anna Dyvik förhoppningsvis.

Kalla kommer med för att hon har 22 mästerskapsmedaljer och är grym på att toppa sig till mästerskap. Hon kommer inte med för att Ingesson tränar henne.

Anna Dyvik kommer inte med för att hon inte ens når finaler i sprinten och är 33:a på distanslopp när hon får chansen.
Citera
2021-12-14, 16:51
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Kalla kommer med för att hon har 22 mästerskapsmedaljer och är grym på att toppa sig till mästerskap. Hon kommer inte med för att Ingesson tränar henne.

Anna Dyvik kommer inte med för att hon inte ens når finaler i sprinten och är 33:a på distanslopp när hon får chansen.
Det har jag inte påstått heller. Jag håller med dig.
Citera
2021-12-14, 16:51
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketKvar
Nej, återigen, upplägget för honom.
Inga elitåkare kör "nåt random". De kör efter ett upplägg. Hur ser det ut ?
När är grundträning ? Hur ser upplägget på lägren ut ? Hur ser intervallpass/konditionspass ut ? Snabbhet på skidor ? Snabblopp ? Uthållighet ? Hur långa är dom sträckorna ? Vilken puls ? Återhämtningstid ? Tid vila mellan ? Eller är det pulsen som styr tid på vilan (jag brukar alltid göra så) ?
Har han testat köra nån sprintbana (fristil) helt själv på tid ? Ett varv. Fullt ös ? Tester med lopp på tid hur man ligger till med träningarna ? Testa på en flack 400m fristil hur fort går det ? Rätt lång vila emellan.
Jag diskutterar detta för jag har 40 års erfarenhet som coach/tränare i fotboll, friidrottgrenar (bl.a. 1500 och 5000m) på elitnivå, innebandy och orientering.

En sak som komplicerar det hela i skidor är ju just de yttre förhållandena. Främst före och banprofil. Men intåget av rullband gör ju standardiserandet enklare. De gör ju en del tester på rullbandet i Östersund. Kommer säkert bli mer o mer av den varan.
Senast redigerad av Diversifierat 2021-12-14 kl. 16:52. Anledning: Felstavning
Citera
2021-12-14, 17:48
Medlem
Jonna é klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in