2021-12-14, 18:00
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jonna é klar.
Jag säger som Gert Fylking!
Citera
2021-12-14, 18:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jonna é klar.

Det ljusnar.
Citera
2021-12-14, 18:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Nu börjar man ställa in skidtävlingar i Norge. Får se hur det blir med JVM och Kollen.
Citera
2021-12-14, 18:29
Medlem
MuscleSharks avatar
Goda nyheter med Jonna. Ska bli intressant och se hur hon står sig nu.
Citera
2021-12-14, 18:35
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
En besvikelse att se herrarna åka skidor för tillfället.
Vad är det som händer?
Är det fel på upplägget (hur man blir på-pallen-bra borde väl va utrett sen länge?) eller varför presterar de inte bättre?
Och då pratar jag inte om sjukdomar för Jens och Poroma utan helheten.

Kommer ihåg Jens Burman från förra året som presterade på topp under de sista tävlingarna på året, dvs när alla andra redan hade peakat formen under halva vintern och mer eller mindre kört klart.

Vad kan det bero på?
På herrsidan har det på Junior-VM delats ut 228 medaljer sedan 2003. Sverige har tagit 9 av dem. 9 st av 228. Så tendensen finns i juniortoppen sedan lång tid.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag tror inte alls det handlar om i vilken utsträckning de ”andas och lever skidåkning” utan mer om att tränarna faktiskt inte vet hur man tar sig upp i världstoppen (jag vet det inte heller, men det är inte mitt jobb). Min upplevelse är att tränarna/ledarna till stor del saknar vad jag skulle vilja kalla ”ett vetenskapligt arbetssätt” utan i stället mest gissar sig fram.
Problemen är ju rätt stora även på damsidan - det är ju fler som underpresterat (framförallt om vi inte tycker att skador och sjukdomar är en slump) än överpresterat i vinter.
Landslaget har någon form av organisationsproblem och/eller vantrivsel bland de anställda senaste säsongerna. Det ger inga bra förutsättningar att knappa in kunskaps- och metodförsprång Ryssland och Norge har.

Citat:
Ursprungligen postat av MycketKvar
Jag ställde frågan tidigare i denna tråd, om det är någon som vet hur upplägget ser ut för de olika distanserna. Har ännu inte fått nåt svar.
Individuell träning ligger långt före skidåkningen, för friidrottare har alltid satt individen i främsta rummet. Det är skidåkarna nybörjare med, för det har alltid varit gnäll när någon velat köra efter eget program. Därav kommer vi till screening.
Förr var var och en sin egen tränare och analytiker. Jag vet inte när de stora sponsrings- och träningsgrupperna uppkom?

Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
De sätter individen främst även i skidlandslaget, bara att du inte vet om det.

Om jag hade haft ork hade jag kunnat länka till några av Burmans vloggar där de gör den här typen av screening. Där finns exempel både på olika typer av tester för rörlighet och styrka men även för teknik vid skidåkning.

Jag förstår att du tycker de har problem med träningen om du kallar lugn distansträning för "turiståkning" och att du lever i tron att de inte bedriver några "grymma intervallpass". Ta en titt på tex Burmans vloggar eller det landslaget publicerar i sina egna kanaler så ska du se att de nog är ute och rör på sig som "Wassberg och grabbarna".
Det räcker inte att screening utförs. Screeningen måste också vara vass. Och om man i stor utsträckning tränar gemensamt i grupp efter screening så har det nog brustit någonstans.

Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Det är inte dumma i huvudet inom landslagsmiljön, bara för att de inte råkar vara bäst i världen. Det finns ingen universell lösning på varför vi inte är bättre än vad vi är på herrsidan just nu, och om landslaget börjar leta efter en sådan tror jag man är fel ute.
Det håller jag med dig om. Men de intresserade utomstående kommer alltid att önska högt att svenskarna ska dominera - även - på herrsidan. Och många av de inblandade likaså.
Citera
2021-12-14, 18:51
Medlem
Bollen kör tour de ski. En del att ta igen på norrmännen. Hårdingwn körde davos med halsont och rinnande näsa🙂💪💪 stenhård jävel💪💪
Citera
2021-12-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
En sak som komplicerar det hela i skidor är ju just de yttre förhållandena. Främst före och banprofil. Men intåget av rullband gör ju standardiserandet enklare. De gör ju en del tester på rullbandet i Östersund. Kommer säkert bli mer o mer av den varan.

Ja, förberedelser för en tävling eller tävlingar på det viset är ju komplicerat då förhållandena per tävling är just där och då.
Men jag försöker alltid se möjligheter och inte problem.
Med dagens oerhörda tekniska resurser, så ska man väl ialla fall kunna hitta på ett embryo angående detta så skidåkarna får bästa möjliga förutsättningar för träna inför tävlingar.
Dom där tunnlarna är ju en bra start men de borde kunna utvecklas enormt mycket.
Lite OffT men ena sponsorn till alpina landslaget har ju en farttunnel/vindtunnel hos sig för störtloppsåkarna. Jag skrev på ett forum att den var ju bra men det fattas ju teknikaliteter i den.
Att testa farten som man gör med en bil ger ju "noll" på det viset avseende störtloppsträning.
"Äggställning" men det går ju neråt och med g-krafter, hoppar o stötar och i 120 knyck.
Varför inte komplettera bygget så det liknar en cockpitsimulator istället där datrorprogrammet har programmerats med alla 120000 slag under skidorna i t.ex. Hahnenkamrennen. Busenkelt.
Hydralapparaturen får jobba men det är det värt.

Rullskidbanden kan göras likadana och de är ju inte som de var i tidernas begynnelse, typ 5 x 2m (eller nåt sånt) bandytan. Nu finns det ju mycket större varianter.
Och varför inte få till konstsnö (eller liknande) på det bandet ?

Och på både banden har man ju självklart den 4D-bild framför sig från den plats man tävlar/tränar.
Enkelt.
Citera
2021-12-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det räcker inte att screening utförs. Screeningen måste också vara vass. Och om man i stor utsträckning tränar gemensamt i grupp efter screening så har det nog brustit någonstans.
Det beror nog lite på vilken träning i grupp du tänker på. Om man tittar på de dagar landslaget samlas under ett år så tycker jag det är givet att de hårda passen körs gemensamt, oavsett screeningresultat. Man behöver en viss typ av träning och matchning oavsett svagheter och styrkor och de dagar de är samlade allihopa är utmärkt att få till den typen av sparring.

Att man tränar i grupp på de lugna passen går också utmärkt och där finns ju möjligheten att anpassa stilart, tid och rundor efter sitt eget önskemål.

När åkarna är i sin hemmamiljö så ligger trots allt ansvaret på dem själva för sin egen utveckling, men det är också här möjligheterna till förbättring finns. Det är trots allt i den miljön de lägger ned mest träningstid och där man kan styra vad man gör själv. De elitmiljöer som finns erbjuder bara ett standardiserat program och det är upp till var och en att bli med på de delar som passar en själv.

Det är möjligt att det behövs mer styrning från tränarhåll i den här typen av miljö så att varje åkare jobbar med det just den behöver utveckla, men i slutändan är det upp till varje åkare att göra just det som behövs för egen del. Vissa är nog bättre än andra på det och det är förmodligen de som tar steg i utvecklingen.
Citera
2021-12-14, 20:45
Medlem
FNLSs avatar
Det känns ju ändå lite hoppfullt för oss att Italien blev tredje nation i Lillehammer trots att de bara har två män som tagit världscuppoäng individuellt.
Citera
2021-12-14, 21:01
Medlem
bajjenns avatar
Diggins, Brennan, Bolger, MDFK och Heidi Weng hängde idag. Otippat och roligt gäng
Citera
2021-12-14, 21:38
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajjenn
Diggins, Brennan, Bolger, MDFK och Heidi Weng hängde idag. Otippat och roligt gäng

Citera
2021-12-14, 22:26
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajjenn

Hängde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in