2021-08-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Var lite frostigt i podden när man imponerades och pratade om Poromaas rekord och knappt nämnde Fridas rekord.

Tyckte dock att Frida genade lite över parkeringen. Stod ingen vit Clio där i hörnet då som det kan göra. Alltså. De passar på när vaktmästar'n är på lunch. De små liven.

Sedan blir jag lite bestört (absolut eller nåja) när våra orienteringsvärldsmästare (tänk Jörgen Mårtensson fyra på Stockholm maraton) inte klarar av att springa ifrån sega längdåkare mer. Utan karta och kompass ska man vara mera vass. Men med stav sänks alla krav.
Citera
2021-08-21, 14:43
Medlem
Läste en intervju med Ebba i Allehanda. Hallstaperset löd 8.51. Hon hade tränat helt enligt plan hittills. Annars inget direkt matnyttigt.
Citera
2021-08-21, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Tyckte dock att Frida genade lite över parkeringen. Stod ingen vit Clio där i hörnet då som det kan göra. Alltså. De passar på när vaktmästar'n är på lunch. De små liven.

Sedan blir jag lite bestört (absolut eller nåja) när våra orienteringsvärldsmästare (tänk Jörgen Mårtensson fyra på Stockholm maraton) inte klarar av att springa ifrån sega längdåkare mer. Utan karta och kompass ska man vara mera vass. Men med stav sänks alla krav.

Kanske inte ska så långtgående slutsatser av att Isak bara knappt klarade rekordtiden. Isak är snabb men det var ett lopp av en orienterare, det finns ju många fler om man säger så :-)
Citera
2021-08-21, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Läste en intervju med Ebba i Allehanda. Hallstaperset löd 8.51. Hon hade tränat helt enligt plan hittills. Annars inget direkt matnyttigt.
Om Ebba har fått träna enligt plan så skulle jag nog vilja påstå att det är väl så matnyttigt!
Det betyder ju att hon varken hadt skador eller bar haft för hård träning bakom sig.
Låter väldigt förtroendeingivande!
Citera
2021-08-21, 17:31
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponti
Kanske inte ska så långtgående slutsatser av att Isak bara knappt klarade rekordtiden. Isak är snabb men det var ett lopp av en orienterare, det finns ju många fler om man säger så :-)
Dessutom tolkade jag det som att han gjorde det som en paus i resa, med målet att just slå rekordet, inte nödvändigtvis springa så fort han kan.
Citera
2021-08-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Om Ebba har fått träna enligt plan så skulle jag nog vilja påstå att det är väl så matnyttigt!
Det betyder ju att hon varken hadt skador eller bar haft för hård träning bakom sig.
Låter väldigt förtroendeingivande!

Dryga månaden kvar att krascha på rullskidor :>
Citera
2021-08-24, 14:02
Medlem
Mycket oroande gällande Frida Karlsson.Hon verkar inte hitta rätt,och frågan är ju snarast om hon överhuvudtaget kommer att palla den nödvändiga hårdträning som måste till för att kunna efterträda Johaug på drottningtronen den dag det blir aktuellt med maktskifte inom damernas cross country skiing.

Så ung som Frida är och redan med nuvarande problematik bakom sig samt i nutid..det bådar inte gott.
Citera
2021-08-24, 14:34
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Mycket oroande gällande Frida Karlsson.Hon verkar inte hitta rätt,och frågan är ju snarast om hon överhuvudtaget kommer att palla den nödvändiga hårdträning som måste till för att kunna efterträda Johaug på drottningtronen den dag det blir aktuellt med maktskifte inom damernas cross country skiing.

Så ung som Frida är och redan med nuvarande problematik bakom sig samt i nutid..det bådar inte gott.

Hon är sig själv sin värsta fiende med tanke på hur driven och målmedveten hon är. Därför är är det ju bra och viktigt att stötteapparaten kring landslaget utvecklats de senaste åren så att signaler fångas upp i tid. Nu var det väl ett tiotal andra namn som hoppade av Toppidrettsveka av olika orsaker, bland annat överbelastning. Hade det inte varit tävlingar i närtid hade vi inte fått reda på Fridas situation heller. De flesta är träningsbelastade den här tiden på året.
Citera
2021-08-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hon är sig själv sin värsta fiende med tanke på hur driven och målmedveten hon är. Därför är är det ju bra och viktigt att stötteapparaten kring landslaget utvecklats de senaste åren så att signaler fångas upp i tid. Nu var det väl ett tiotal andra namn som hoppade av Toppidrettsveka av olika orsaker, bland annat överbelastning. Hade det inte varit tävlingar i närtid hade vi inte fått reda på Fridas situation heller. De flesta är träningsbelastade den här tiden på året.

Precis, Karlssons tävlingsskalle är både hennes största tillgång och samtidigt värsta motståndare..
Citera
2021-08-24, 17:29
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Detta gäller dock inte bara Frida. Tycker mig se en trend att många Svenska skidåkare tränar för hårt (både längd och skidskytte), och sen inte kan återhämta sig från det.
Överträning, diverse skador hit och dit.
Vet i tusan vad det är dom håller på med i Svenska laget, men dom måste få ordning på detta om det ska bli bra.

Dock tror jag att Frida kommer lyckas bra i vinter. Ännu finns det tid kvar så man ska inte vara allt för orolig.
Citera
2021-08-24, 20:22
Moderator
Hjv9s avatar
Var ju positiva rapporter kring Frida tidigt i somras. Det här senaste tror jag inte är något att haka upp sig på.

Är betydligt mer orolig för Linns framtid.
Citera
2021-08-24, 22:14
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Var ju positiva rapporter kring Frida tidigt i somras. Det här senaste tror jag inte är något att haka upp sig på.

Är betydligt mer orolig för Linns framtid.

Linn Svahn står på startlistan för fredagens sprint i Trollhättan. Likaså gör ju som tidigare känt van der Graaf, Lampic och resten av det svenska VM-laget. Dyvik saknas dock. Ser ut att bli en riktigt bra tävling!

https://www.alliansloppet.se/wp-content/uploads/2021/08/20210816-Damer-Sprint-ranking-list.pdf
Senast redigerad av 14ccKemiskt 2021-08-24 kl. 22:17. Anledning: Fel dag, torsdag ska vara fredag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in