• 1
  • 2
2021-07-01, 19:58
Medlem
cultofdeaths avatar
KVD
Såg precis nyss en Volvo V40 T3 Kinect 2018 säljas på auktion för 178.500:- på KVD. Den hade haft 5 tidigare ägare på enbart ca 2500 mil (trovärdigt?). Fanns även stenskott i vindrutan i förarens synfält och ett gäng repor/bucklor i lacken samt interiör. KVD tar även en förmedlaravgift på ca 5600:- samt transportavgift ca 2500:-

Totalt kostade bilen den nya ägaren 186.600:-. Snubben betalade 20.000:- mer än billigaste annonsen på blocket.

BLOCKET
Tittar jag nu på blocket så ser jag en handfull av ungefär samma modell, vissa har gått mer, andra mindre och vissa har mer utrustning och bättre skick med lägre priser. Dvs 165.000 - 185.500:-
Länk: https://www.blocket.se/annonser/hela...0t3&sort=price

HUVUDFRÅGAN
Är det värt att köpa bil på auktion hos KVD?

Blir man inte lite lurad att betala överpris på bilar som är i sämre skick än genomsnittet på KVD jämfört med andra ställen? Har folk som budar på KVD sämre koll på vad bilar är värda och betalar därmed högre priser? Både bilägare och KVD försöker till synes även skyffla över skador och dess kostnader på nya ägaren. Stenskott i vindrutan, bucklor på karossen osv och säljer bilen ändå för överpris, utan att ta hänsyn till skadorna eller ens försöka åtgärda dom innan försäljning.
Senast redigerad av cultofdeath 2021-07-01 kl. 20:21.
Citera
2021-07-01, 20:06
Medlem
KingsBishops avatar
Har inget svar i frågan, men vill följa tråde då jag nyss köpt den bil från KVD.
Köpte för ca. 12 000kr under "marknadspris" men som sagt efter förmedlingsavgift samt transport hamnade jag på ca. 6 000kr under. MEN då fick jag med ett par kompletta vinterhjul, som kanske kan värderas till 10 000kr?

Har efter det lagt ut ca 5 500kr på att fixa en del saker (som stod i annonsen, men oklar omfattning) så jag vette fan om det vart en bra affär i slutändan.
Citera
2021-07-01, 20:06
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Tror inte att folk som köper eller säljer bilar på KVD har sämre koll än gemene man. Blir dock svårt att svara kring bilen du frågar om då det
Mig veterligen inte finns en modell som heter Volvo T3. Blir lite svårt att jämför då.
Citera
2021-07-01, 20:09
Medlem
Facades avatar
Jag tittade på KVD re-leasing eller vad dom kallar det, leasa en gammal leasing bil av dom helt enkelt. Ca 2018 årsmodell är sprillans nytt för mig.
Att leasa en 3 år gammal Passat via dom hade i slutändan kostat MER än att leasa en sprillans ny Audi A6.
Bra idé, DYRT upplägg.
Citera
2021-07-01, 20:09
Medlem
cultofdeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Tror inte att folk som köper eller säljer bilar på KVD har sämre koll än gemene man. Blir dock svårt att svara kring bilen du frågar om då det
Mig veterligen inte finns en modell som heter Volvo T3. Blir lite svårt att jämför då.

Vad menar du? Klicka på blocket-länken så ser du massor.
Citera
2021-07-01, 20:10
Medlem
cultofdeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag tittade på KVD re-leasing eller vad dom kallar det, leasa en gammal leasing bil av dom helt enkelt. Ca 2018 årsmodell är sprillans nytt för mig.
Att leasa en 3 år gammal Passat via dom hade i slutändan kostat MER än att leasa en sprillans ny Audi A6.
Bra idé, DYRT upplägg.

Ja, du ser. Det är nåt jäkligt lurt med deras business...
Citera
2021-07-01, 20:13
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cultofdeath
Ja, du ser. Det är nåt jäkligt lurt med deras business...

Dom kan ha ändrat det nu, men det var skyhög månadskostnad samt att service m.m inte ens ingick, så det blev helt galet dyrt i slutändan.
Citera
2021-07-01, 20:13
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Vad menar du? Klicka på blocket-länken så ser du massor.

Jag ser massor av V60:s, V40:s och S60:s i din länk. Kvittar modell för dig och om endast märke och motor har betydelse kan du säkerligen hitta något billigare.
Citera
2021-07-01, 20:16
Medlem
cultofdeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Jag ser massor av V60:s, V40:s och S60:s i din länk. Kvittar modell för dig och om endast märke och motor har betydelse kan du säkerligen hitta något billigare.

Det var en V40.
Citera
2021-07-01, 21:16
Medlem
Skillnaden mellan kvd och en bilhandlare är att kvd är ärliga med de fel som finns. De bokstavligt talat gör det omöjligt att missa, till skillnad från bedragarna hos bilfirmorna som gör allt de kan för att lura dig.

Jag har inte köpt från kvd men skulle inte ha några problem med att göra det i framtiden.
Citera
2021-07-01, 21:38
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
KVD
Såg precis nyss en Volvo V40 T3 Kinect 2018 säljas på auktion för 178.500:- på KVD. Den hade haft 5 tidigare ägare på enbart ca 2500 mil (trovärdigt?). Fanns även stenskott i vindrutan i förarens synfält och ett gäng repor/bucklor i lacken samt interiör. KVD tar även en förmedlaravgift på ca 5600:- samt transportavgift ca 2500:-

Totalt kostade bilen den nya ägaren 186.600:-. Snubben betalade 20.000:- mer än billigaste annonsen på blocket.

BLOCKET
Tittar jag nu på blocket så ser jag en handfull av ungefär samma modell, vissa har gått mer, andra mindre och vissa har mer utrustning och bättre skick med lägre priser. Dvs 165.000 - 185.500:-
Länk: https://www.blocket.se/annonser/hela...0t3&sort=price

HUVUDFRÅGAN
Är det värt att köpa bil på auktion hos KVD?

Blir man inte lite lurad att betala överpris på bilar som är i sämre skick än genomsnittet på KVD jämfört med andra ställen? Har folk som budar på KVD sämre koll på vad bilar är värda och betalar därmed högre priser? Både bilägare och KVD försöker till synes även skyffla över skador och dess kostnader på nya ägaren. Stenskott i vindrutan, bucklor på karossen osv och säljer bilen ändå för överpris, utan att ta hänsyn till skadorna eller ens försöka åtgärda dom innan försäljning.
På KVD betalar du en premie för att bilen är kollad och affären är 'säker'. Dessutom är det bjudgivning vilket ofta trissar upp priset ytterligare.
Citera
2021-07-01, 22:52
Det man ska se upp med på KVD. är service längre än Max intervallen. T ex när jag var på jakt efter en Audi A6a så var majoriteten servad minst en gång med mer än 3000mil emellan servicar. Då gäller 0 i garanti om du får problem med drivlinan, motorras t ex. Många bilar har gått relativt hårda liv som tjänstebilar där ägaren inte vart så himla noga med skötsel. Utan bara kört å maskintvättat. Men ett å annat guldkorn finns det väl alltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in