• 1
  • 2
2021-07-01, 23:02
Medlem
vanartads avatar
Tror att du kan göra en hyfsad affär på udda lite äldre bilar.Köpte själv en äldre tysk lyxbil med 10k på mätaren, till ett bra pris, då jag behövde en bil under ett år, innan jag flyttar, då mitt ex tog bilen och hade ingen lust att köpa en ny bil eller åka runt och titta på begagnade bilar.

KVD är praktiskt!
Bilen har haft 2 tidigare ägare från exklusiva områden i Stockholm innerstad.

Visst, bilen får den gamla Concorden att framstå som primitiv; Groteska mängder med elektronik; krypström och en bensinförbrukning som är…hög.1400 kr varje gång vid pumpen (stor tank). Den jättelika V8:an är väldigt rolig att köra, men bensinförbrukning är lite i det högsta laget, drygt 1,5 liter milen på landsväg om man kör försiktigt.
Summerar man blir dock totalkostnaden ok. Jag åker bekvämt och säkert; bilen väger strax under 3 ton och har massvis med krockkuddar på alla möjliga ställen.
Kontentan är att jag sannolikt kommer få tillbaka pengarna om jag säljer när jag flyttar (funderar på att ge bort den till en vän)
Oavsett vilket, så blir den totala kostnaden relativt körkomfort, och känslan att inte behöva vara rädd om bilen (trots att den är i mycket fint skick) klart överkomlig för att inte säga ett klipp, när jag väl dumpar kärran.

Sammanfattningsvis, Jag hade aldrig köpt en nyare bil eller en fd tjänstebil från KVD. Jag hade ej heller köpt en Volvo, då dessa verkar vara löjligt överprisade.
Udda-bilar verkar dock vara hyfsat prissatta. Man kan köpa något roligt att köra runt med under ett år för under 100kkr.

Det är inte utan att jag kommer lämna dinosaur med en tår i ögonvrån, då den bara är för mycket; en makalös anakronism. Jag kommer högst sannolikt köpa en ny likartad bil när jag väl flyttat från landet. Ylet från V8:an är bara helt fantastiskt om man skickar ner rutorna.
Citera
2021-07-01, 23:49
Medlem
Auktioner kan alltid få med sig de som tänkt stoppa budgivningen tidigare, men...
Kvd agerar ju någon form av förmedlare, de köper inte in objekt till försäljning, det är bilar som säljs på uppdrag. Meningen är att beskrivningen och till denna kopplade fotodokumentationen skall vara tillfyllest som underlag för köparen, det skall således vara rimligt att köpa bil på deras auktion utan att själv ha känt på bilen och provkört den.

För säljaren så slipper denne allehanda kontakter med spekulanter som ställer "dumma" frågor och att planera in visningar av bilen. Ej heller kommer någon att pruta, snarare tvärtom! Detta om priset förutsätter givetvis att det satts ett rimligt reservationspris, annars förblir den osåld på samma vis som en bil på Blocket med för hög prissättning blir.

Har för egen del såväl köpt som sålt bilar via Kvd, både som privatperson och via företaget. Nöjd än så länge! Den första köpte jag 2007 för övrigt.
Citera
2021-07-02, 00:18
Medlem
08oss avatar
Jag köpte på KVD. Visst gjorde auktionen att priset troligtvis blev lite högre än om man köpt den privat, men kan man inget om bilar är det bättre att få veta de fel som åtminstone är hyfsat uppenbara än att köpa något och sen upptäcka fel. Då kanske inte den extra kostnaden är så mycket ändå. Dessutom är det smidigt, man kan buda utan att åka någonstans. Lättare att titta på flera bilar än vad man hade kunnat hinna med annars.

Enda nackdelen med KVD är att man inte kan provköra bilen. Har man vunnit auktionen får man provköra och välja att inte köpa (ev mot en kostnad). Så man får se till att testat bilmodellen innan någonstans.

Sen räcker ju inte KVDs info utan man får kolla på andra sidor som visar biluppgifter, tidigare ägare mm.

Nästa bil lär jag köpa på KVD också.
Citera
2021-07-02, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08os
Jag köpte på KVD. Visst gjorde auktionen att priset troligtvis blev lite högre än om man köpt den privat, men kan man inget om bilar är det bättre att få veta de fel som åtminstone är hyfsat uppenbara än att köpa något och sen upptäcka fel. Då kanske inte den extra kostnaden är så mycket ändå. Dessutom är det smidigt, man kan buda utan att åka någonstans. Lättare att titta på flera bilar än vad man hade kunnat hinna med annars.

Enda nackdelen med KVD är att man inte kan provköra bilen. Har man vunnit auktionen får man provköra och välja att inte köpa (ev mot en kostnad). Så man får se till att testat bilmodellen innan någonstans.

Sen räcker ju inte KVDs info utan man får kolla på andra sidor som visar biluppgifter, tidigare ägare mm.

Nästa bil lär jag köpa på KVD också.
Provköra går ju bra, men förutsätter att bilen står på en anläggning rimligt nära eget boende.

Om du vid avhämtandet finner defekter som inte framgått men som är väsentliga för dig som köpare så går det även bra att låta bilen stå kvar, detta då utan extra kostnader.
Citera
2021-10-13, 18:29
Medlem
RuneRusks avatar
KVD har ju haft en image och hyggligt rykte om att vara relativt seriösa. Nu undrar jag vad som hänt. De har ett alternativ när man vill sälja bil där de ger ett fast prisförslag plus minus en summa beroende på skick och annat.
Det är ett upplägg som påminner och viköperdin bil med flera, men med skillnaden att KVD känts mer seriösa.
Nu fick jag ett prisförslag på en bil online och inväntade ett samtal för slutlig värdering. Döm om min förvåning då killen ringer och säger att det blivit "något fel" på värderingen! På Blocket finns liknande bilar för xxx kr minsann. Det visar sig att deras värdering är noll värd och att de gör som andra, tittar på Blocket, och erbjuder samma summa som den billigaste med fler mil och sämre utrustning. De vill inte stå för sin egen värdering, vilken bygger på bilpriser.se, minus en vinstsumma.

Jag bad honom flyga och fara. Nu är deras goda rykte ett minne blott.
Citera
2021-10-13, 19:08
Medlem
ormbitens avatar
Jag har sålt två bilar hos KVD och blev positivt överraskad att det var så många som bjöd och framför allt att slutpriset blev förvånansvärt högt.

Den första bilen var en 6 år gammal VW diesel som jag själv hade satt ut på blocket för 129k, men där jag fick bud runt 85-90k från en massa figurer.
Kontaktade KVD som sa ett värde på 118-120k minus deras provision på 10k.
Lämnade in den och den såldes till en bilhandlare för 137k och jag fick således 127k i handen.

Den andra bilen var en knappt 2 år gammal Dodge Ram.
Hade satt ut den på 499k på Blocket, men hittade inga intressenter överhuvudtaget, bortsett från någon skabbig bilhandlare som trodde att han skulle få köpa den för 390k.

Lämnade den hos KVD som värderade den till 490k men den såldes till en privatperson för 538k.

Kommer absolut lämna in nästa bil hos KVD också när det är dags att sälja, men jag kan inte tänka mig att köpa en bil hos dom då det sannolikt blir betydligt dyrare än att handla privat.
Citera
2021-10-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag har sålt två bilar hos KVD och blev positivt överraskad att det var så många som bjöd och framför allt att slutpriset blev förvånansvärt högt.

Den första bilen var en 6 år gammal VW diesel som jag själv hade satt ut på blocket för 129k, men där jag fick bud runt 85-90k från en massa figurer.
Kontaktade KVD som sa ett värde på 118-120k minus deras provision på 10k.
Lämnade in den och den såldes till en bilhandlare för 137k och jag fick således 127k i handen.

Den andra bilen var en knappt 2 år gammal Dodge Ram.
Hade satt ut den på 499k på Blocket, men hittade inga intressenter överhuvudtaget, bortsett från någon skabbig bilhandlare som trodde att han skulle få köpa den för 390k.

Lämnade den hos KVD som värderade den till 490k men den såldes till en privatperson för 538k.

Kommer absolut lämna in nästa bil hos KVD också när det är dags att sälja, men jag kan inte tänka mig att köpa en bil hos dom då det sannolikt blir betydligt dyrare än att handla privat.
Köpa via auktionsföretag har jämfört med att köpa av privatperson fördelen att omfattas av Kkl, dessutom är objekten väl beskrivna och dokumenterade, detta till den grad att många vågar köpa bilen utan att ha fått se den på nära håll er att ha fått provköra den.
Citera
2021-10-15, 13:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UglySeabear
Skillnaden mellan kvd och en bilhandlare är att kvd är ärliga med de fel som finns. De bokstavligt talat gör det omöjligt att missa, till skillnad från bedragarna hos bilfirmorna som gör allt de kan för att lura dig.

Jag har inte köpt från kvd men skulle inte ha några problem med att göra det i framtiden.

Jag skulle säga att skillnaden är inte så stor som de vill ge sken av. Jag vet efter att både köpt och sålt bil genom KVD.

KVD noterar nogsamt mindre repor, stenskott, inbuktningar. Kanske zoomar in någon sömn på klädseln som är dålig. Som köpare ska man få intryck av att de gjort seriöst test på 170-punkter eller vad det nu står på deras hemsida. I verkligheten ser det dock inte riktigt ut så.

Vinande växellådor, AC med otillräcklig kylning, morrande bakaxlar, skeva bromsskivor, rasslande kamkedjor, tickande ventiler. Det är sådant de "missar". Klagar sedan kunden efteråt är taktiken att först inte svara, sedan om man är påstridig ska deras reklamationavdelning titta på det och man blir erbjuden en symbolisk summa. Jag har köpt bilar behäftade med fel som inte funnits med i deras varudeklaration. Jag har även lämnat bilar till dem, som jag velat göra mig av med då jag befarat stundande reparationsbehov. Inget av detta har nämnts i objektsbeskrivning. Ser bilen bara bra ut på ytan är det lugnt. De gör mest visuella kontroller, tar några bilder och sedan är det bra. Bara mina intryck. Vill ändå inte avråda någon från att handla av dem, för de är knappast värre än någon random bilhandlare, men inte så värst mycket bättre heller. Mitt råd är definitivt att titta och lyssna på objektet innan man bjuder. Numera erbjuder de tyvärr inte provkörning innan man bjudit, men efter auktion erbjuds man provköra. Mitt råd då är att vara VÄLDIGT noga. Känns det inte bra, så hoppa av affären. Säg att skicket inte motsvarar beskrivningen. Ropa inte på bilar i en annan del av Sverige, för då åker du på transportkostnaden oavsett om du köper bilen eller inte.

Vad gäller prisbilden på begagnat tycker jag den är rubbad numera. En kombination av Bonus Malus och corona. Hörde på radion att varannan ny bil som säljs idag är en elbil eller laddhybrid. Det gör att begagnatpriserna på andra bilar sticker, då många inte vill ha begagnade elbilar då man fruktar stora kostnader förknippade till ägandet. Nybilsköp av "fossilare" är inte så dumt, om man kan stå ut med malusskatten i 3 år. Sedan sitter man på en guldklimp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in